رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مجوز بهره‌برداری به بیمارستان‌های فاقد سیستم فاضلاب داده نمی‌شود/بیشتر بیمارستان‌های گیلان فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند/آغاز به کار ساخت تصفیه خانه بیمارستان‌های دولتی در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیشتر بیمارستان‌های استان تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند، گفت: به بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم فاضلاب و تصفیه باشند مجوز بهره‌برداری داده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، شاهرخ یوسف‌زاده ظهر امروز در مراسم آغاز ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب مراکز آموزشی‌درمانی پورسینا، ولایت و رازی رشت اظهار کرد: حفظ محیط زیست تنها به‌عهده سازمان محیط زیست نیست و تمام سازمان‌ها باید به این مقوله توجه کنند.usefi_2016-03-10_13-30-06

وی با بیان اینکه محیط زیست میراث تمام نسل‌هاست، افزود: با ارزش‌ترین سرمایه‌ای که در اختیار انسان قرار دارد محیط زیست بوده و هرکدام از ما ممکن است به نوعی آلوده کننده محیط زیست باشیم و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دلایلی در گذشته نتوانست به این مقوله ندان توجه کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با اشاره به اینکه دو چالش در حوزه محیط زیست شامل زباله‌های عفونی و فاضلاب بیمارستانی دارد، تصریح کرد: سعی داریم با ایجاد تصفیه‌خانه زباله‌ها را امحا کرده و برای زباله‌هایی که با خاک درگیر هستند نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه براساس یک برنامه راهبردی مشخص در حال پیشروی است، ادامه داد: یکی از اهداف راهبردی ما حفظ محیط زیست بوده و به‌زودی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مکان ریختن زباله‌های عفونی و بیمارستانی در سراوان پاک می‌شود و در آن مکان درختان بسیاری می‌کاریم.

یوسف‌زاده بحث فاضلاب بیمارستانی را بسیار با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت طولانی بیمارستان‌های استان باید برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام دهیم و بیشتر بیمارستان‌های گیلان فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و فاضلاب‌های ناشی از بیمارستان‌ها داخل رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند و آلودگی بسیار زیادی به همراه دارند.

وی با اشاره به اینکه به بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم فاضلاب و تصفیه باشند مجوز بهره‌برداری داده نمی‌شود، اضافه کرد: هزینه احداث سیستم فاضلاب بیمارستانی بسیار بالاست و این کار نیازمند حمایت و اعتبار ملی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با وجود تمام محدودیت‌ها، ایجاد سیستم فاضلاب بیمارستان‌های پورسینا، ولایت و رازی رشت در دستور کار قرارگرفته و مطالعات لازم انجام و پیمانکار این کار نیز مشخص و قرارداد منعقد شده است.

وی با بیان اینکه امروز کلنگ افتتاح تصفیه‌خانه‌ها به زمین زده شده است، خاطرنشان کرد: هزینه راه‌اندازی هر تصفیه‌خانه بالغ بر سه میلیارد و در مجموع ۶ میلیارد تومان است و امیدواریم این مشکل به طور کامل برطرف و به عنوان سازمانی که دوستدار محیط زیست است بتوانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

یوسف‌زاده با بیان اینکه مکان احداث تصفیه‌خانه و مرکز فاضلاب در زمینی به مساحت ۳۲۰ متر مکعب در حال انجام است، یادآور شد: خروجی پساب آن قابل استفاده در آبیاری فضای سبز است.

وی مدت اجرای پروژه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب را ۱۰ ماهه دانست و متذکر شد: اکنون  بیمارستان‌های توتونکاران، رسول اکرم(ص) و پارس نیز از تصفیه‌خانه فاضلاب استفاده می‌کنند.

Share