در کمیسیون مشترک بودجه و عمران شورای شهر رشت؛

علوی: شورا مخالف اجرای طرح های بازآفرینی نیست/شهردار باید نسبت به بهم ریختگی در پروژه های افتتاح شده پاسخگو باشد/رسولی: نسبت به احیای بناهای تاریخی مجدانه تر اقدام کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رسولی تاکید کرد: باید نسبت به احیای بناهای تاریخی که فرصت های گردشگری برای شهر و برندسازی رشت محسوب می شوند، مجدانه تر اقدام کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه ۱۰۹ کمیسیون عمران و ۱۴۰ کمیسیون برنامه و بودجه به ریاست عباس صابر و حضور فاطمه شیرزاد، رضا رسولی، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، محمدحسین واثق کارگرنیا و امیرحسین علوی برگزار شد، لایحه شهرداری درباره مرمت و احیا ساختمان تاریخی شهرداری مورد بحث و بررسی اعضا قرار img_1766_resizeگرفت.

در این لایحه که معاون سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری برای توضیح آن در جلسه حضور یافت، شهرداری خواستار موافقت شورا با مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد.

چیرانی در این باره با اشاره به سیاست گذاری های طرح های بازآفرینی شهرداری گفت: مرمت و احیای ساختمان شهرداری در ادامه طرح هایی است که در میدان مرکزی شهر انجام گرفته است و شهرداری برای امسال ۲۷ پروژه بازآفرینی از جمله احیای ساختمان تاریخی شهرداری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای مرمت ساختمان تاریخی شهرداری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز رایزنی های متعددی تاکنون انجام شده افزود: مرمت این ساختمان و ایجاد فضایی فرهنگی یا گردشگری با کمک بخش خصوصی می تواند در توسعه گردشگری رشت تاثیر بسزایی داشته باشد.

با این توضیحات، رئیس کمیسیون عمران با اشاره به قیدی که در بودجه امسال شهرداری از سوی شورای شهر مورد تاکید قرار داده شده اظهار کرد: در بودجه امسال قید شده که انجام طرح های بازآفرینی منوط به تحقق درآمدهای بازآفرینی از دولت و سایر منابع بوده است اما تاکنون بنا به اعلام شهرداری هیچ تحقق درآمدی در این حوزه صورت نگرفته است.

صابر تصریح کرد: اگر منابع دولت برای طرح های بازآفرینی به شهرداری پرداخت نشود شخصا تاکیدی نسبت به اجرای این پروژه ها در وضعیت کنونی شهرداری از لحاظ مالی نمی بینم زیرا مطمئنا هزینه کردن در این طرح ها سبب کندی سایر پروژه های عمرانی از قبیل آسفالت و …می شود و می توان این پروژه را در اولویت پروژه های سال ۹۶ شهرداری گذاشت.

img_1858_resizeرئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در این باره به گله مندی شهروندان نسبت به احیای سبزه میدان به عنوان یک طرح بازآفرینی اشاره و بیان کرد: در پروژه هایی مثل سنگفرش کردن سبزه میدان و همینطور پیاده راه شاهد نقص های عمده ای هستیم که موجب نارضایتی به حق شهروندان شده است.

علوی با بیان اینکه شورا مخالف اجرای طرح های بازآفرینی از جمله پیاده راه نیست اما به دنبال ارتقای کیفیت اجرای این پروژه ها بود.

وی افزود: پروژه هایی که از ایرادات و نقص های بسیاری برخوردار هستند یا نباید به سرعت افتتاح شوند و به مناطق سپرده شوند و یا باید نظارت سازمان عمران و بازآفرینی بر روی آن ها بسیار بیشتر از وضعیت موجود باشد تا شاهد نارضایتی های مردم نباشیم.

علوی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه های بازآفرینی در منطقه ۲ شهرداری پیش بینی شده خواستار ارسال تذکر به شهرداری و حضور شهردار این منطقه در جلسه بعدی دو کمیسیون شد و گفت: شهردار باید نسبت به بهم ریختگی و نبود ساماندهی در پروژه های افتتاح شده پاسخگو باشد.

عضو دیگر کمیسیون بودجه نسبت به نبود شفافیت در متن لایحه ارسالی از سوی شهرداری ابراز نارضایتی کرد. جذب در این باره گفت: نبود شفافیت در متن لوایح سبب می شود که پروژه هایی که موافقت شورا را جلب می کنند اما به گونه دیگری اجرا می شوند.

وی افزود: در پروژه پیاده راه دقیقا چنین اتفاقی افتاد و آنچه که در پیاده راه اتفاق افتاد با آنچه که شورا با آن موافقت کرده بود تفاوت های اساسی دارد.

نسبت به احیای بناهای تاریخی مجدانه تر اقدام کنیم

عضو دیگر شورا در باره این لایحه با بیان اینکه اجرای طرح هایی مثل پیاده راه و احیای سبزه میدان دارای پیوست هایی اimg_1939_resizeست که باید نسبت به تکمیل آن ها اقدام کرد گفت: این پروژه ها در راستای برندسازی رشت صورت گرفته اما این برندسازی دارای پیوست هایی است که منجر به درآمدزایی برای شهر می شود.

رسولی رسیدن به درآمدهای گردشگری از پروژه های اجرا شده را منوط به تکمیل پروژه ها در مسیر یکدیگر دانست و افزود: مردم باید آورده این پروژه ها را لمس کنند و گذاشتن این پروژه برای سال بعد با دستیابی به آنچه که مردم خواهان آن هستند منافات دارد.

وی تاکید کرد: باید نسبت به احیای بناهای تاریخی که فرصت های گردشگری برای شهر و برندسازی رشت محسوب می شوند، مجدانه تر اقدام کنیم.

عضو دیگر شورا نیز در این باره گفت: بناهای تاریخی جزء هویت و حافظه شهر و شهروندان است.

شیرزاد افزود: با اینهمه احیای بناهای تاریخی تنها با تکیه بر منابع درآمدی شهرداری میسر نیست و باید از منابع دولتی نیز در این راستا بهره برد.

با این توضیحات، اعضای شورا با اشاره به اینکه کدهای مالی تامین کننده پروژه فوق در لایحه ارسالی شهرداری ذکر نشده است، تصمیم گیری درباره این لایحه را پس از اصلاح از سوی شهرداری به جلسه آتی موکول کردند.

در ادامه جلسه مشترک کمیسیون عمران و بودجه شورا، اعضای این دو کمیسیون با پرداخت غرامت به یک شهروند به منظور ادعایش مبنی بر قرارگرفتن آن در مسیر بازگشایی خیابان شهید رجایی به مبلغ یک میلیارد و ۴۶۰ میلیلون تومان مخالفت کردند. همچنین لایحه تملک یک ملک در مسیر خیابان یخسازی نیز به دلیل نبود ضرورت بازگشایی رد شد.

 

tel final1

Share