شالتوک؛ روستایی قدیمی اما فاقد امکانات

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از روستاهای بخش سردار جنگل فومن اگر گذر کنید٬ نوع نامگذاری روستاها شما را به گذشته دور می برد که چرا چنین اسم های پر معنایی را به روستایشان اختصاص داده اند

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از روستاهای بخش سردار جنگل فومن اگر گذر کنید٬ نوع نامگذاری روستاها شما را به گذشته دور می برد که چرا چنین اسم های پر معنایی را به روستایشان اختصاص داده اند.

photo_2016-11-11_10-12-01در یک هوای پاییزی بسیار مطبوع سری به روستای شالتوک زدیم تا در میان جنگل و درختان رنگ به رنگ در کنار مردمان منطقه باشیم و بیشتر از این روستا بدانیم.

مرتضی افروزه دهیار جوان این روستا دارای کارشناسی ارشد جغرافیاست و درباره علت نامگذاری این روستا اظهار کرد: برنج در ابتدای امر در پوسته ‌ای به نام شلتوک قرار دارد که پس از درو، از طریق کوبیدن ،از آن جدا می‌شود. البته بعد از اینکه برنج سفید از آن استحصال شد دارای خواص دارویی فراوان است ولی متاسفانه امروزه در کارخانه های شالیکوبی این پوسته از برنج جدا و بیشتر دور ریخته می شود.

دهیار روستا در پاسخ به این سوال که چرا در این روستا شالیزاری وجود ندارد٬ گفت: ما در این روستا شالیزار نداریم و فقط چند هزار متر استخر  و باغ تبدیل به شالیزار شده که به هکتار هم نمی رسد. شاید گذشتگان برای احترام به شالیزار و به خاطر محروم بودن از این نعمت الهی چنین اسمی را روی روستا گذاشتند.

افروزه با اشاره به اینکه جمعیت روستا طبق سرشماری سال ۸۵  با ۴۳ خانوار و ۱۶۷ نفر جمعیت بوده افزود: امروزه این آمار تغییر و به تعداد خانوارها اضافه شده است.

 وی افزود: در این روستا تعدادی خانوارها از آب شرب محروم هستند و مجوز حفاری چاه عمیق را گرفتیم که انشاالله در آینده با آمدن اعتبارات اجرایی می شود. آب اشامیدنی تعدادی خانوار روستا از میان رز تهیه شده است و گذر لوله از میان رز به شالتوک در داخل زمینهای شخصی بوده که درخواست جابجایی لوله را داده ایم.

دهیار شالتوک این روستا را فاقد تلفن دانست و از ضعف برق روستا خبرداد و گفت: اگر به تیر برقها نگاه کنید می بینید که اکثرا در حالت کج و افتاده هستند زیرا خاک روستا رسی و باتلاقی است و بارها در این خصوص نامه نگاری کرده ایم.

افروزه از کاهش دامداری در این روستا خبر داد و گفت: در گذشته شغل اصلی مردم این روستا دامداری بوده است ولی امروز فقط دو خانوار در این روستا بیش از ۱۵۰ گوسفند دارند و بقیه در حد ۱۰ گوسفند زیرا هزینه خوراک و نگهداری دام بسیار بالاست.

وی از بسته شدن مدرسه روستا خبر داد و گفت: این در حالی صورت گرفته است که این روستا ۱۵ دانش آموز ابتدایی دارد و اگرچه مدرسه نیز وجود دارد اما بسته شده است.

photo_2016-11-11_10-47-51

افروزه بحث گاز رسانی را یک بحث و پروژه ملی خواند و گفت: این روستا فاقد گاز است و علیرغم لوله گذاری مجوز علمک گاز توسط منابع طبیعی داده نشده و تاکید شده که لوله ها برداشته شود.

دهیار جوان ادامه داد: اگرچه این روستا فاقد زمین کشاورزی و شالیزاری است و از جمله روستای محروم منطقه محسوب می شود اما جهاد کشاورزی برای صدور پروانه ساختمانی ما را در منگنه قرار داده است.

 افروزه به قدمت ۹۵۰ ساله روستا اشاره و افزود: این روستا چون فاقد طرح هادی است  دهیار نمی تواند عوارض ساخت بگیرد و در نتیجه اعتبارات دهیاری بسیار کم بوده و زاس وی دیگر نیز نگاه مسئولان به روستا کم است.

دهیار شالتوک به دو شهید سرافراز این روستا یعنی شهید معصومی و رستم پور اشاره کرد و گفت: خانواده این شهدا نیز در کنارما در این روستا زندگی می کنند.

photo_2016-11-11_10-13-25
با گشت و گذار در روستا به نزد پدر و مادر شهید حسینعلی معصومی رفتیم.

پدر شهید با لحن مهربانانه و سرشار از شوق از حضورمان تشکر و خواست تا مشکلات موجود این روستا را به گوش مسئولان برسانیم.

مادر شهید معصومی نیز به دهه ۷۰ و حضور نماینده آن سالهای فومن در این روستا اشاره کرد و گفت: من در همان مقطع از نماینده در خواست راه و آب شرب کرده بودم اما امروز همچنان راه روستایی خراب و عبور و مرور سخت است.

بعد از نشستن در کنار چراغ نفتی و با لمس سرما و رطوبت آزار دهنده امیدوار شدم تا مسئولان امر زودتر مشکل گازرسانی به این روستا را حل کنند.

در پایان به علت خرابی راه و بارندگی نتوانستیم در منزل شهید دیگر حاضر شویم و با اهالی خوب روستا که هر کدام خواسته هایی داشتند خداحافظی کردیم.

گزارش: زلیخا صفری راسته کناری

Share