دومین نامه تشکلهای مردم نهاد در مورد تخریب سرای تاریخی میخچی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ۶۴ تشکل مردم نهاد استانی و ملی برای جلوگیری از تخریب سرای تاریخی میخچی در شهر رشت نامه نوشتند وخواستار بررسی این موضوع از سوی شهرداری محترم رشت شدند.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ۶۴ تشکل مردم نهاد استانی و ملی برای دومین بار جهت جلوگیری از تخریب سرای تاریخی میخچی در شهر رشت نامه نوشتند.

بنام خداوند جان و خردsaraye mikhchiimg_0389

جناب آقای دکتر نوبخت –  ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور

جناب آقای دکتر طالبیان – معاون محترم میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

جناب آقای دکتر حناچی –دبیر محترم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

جناب آقای دکتر ایزدی – معاون محترم عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی

جناب آقای دکتر ثابت قدم –شهردار محترم کلانشهر رشت

احتراما، به استحضار می رساند در مهر ماه سال گذشته این تشکل با همراهی ۶۳ تشکل مردم نهاد استانی و ملی طی نامه ای در خصوص لزوم حفظ و احیای مجموعه سرای میخچی در بافت تاریخی و واجد ارزش شهر رشت و جلوگیری از تخریب آن هشدار داده بود . توضیح آنکه سرای تاریخی میخچی در حریم بنای ثبتی هتل فردوسی، محدوده بافت تاریخی ، محور و گذری تاریخی واقع شده و از عناصر شاخص تشکیل دهنده بافت تاریخی شهر رشت محسوب می شود که معماری خاص و موقعیت و دسترسی آن به همراه واقع شدن در جوار مجموعه ای از آثار تاریخی و واجد ارزش همچون خانه تاریخی چینی چیان، ساختمان تاریخی شورا و ساباط ورودی منحصر بفرد آن، موجب تمایز این مجموعه از سایر کاروانسراهای تاریخی در داخل بازار گردیده و بر همین اساس می تواند یکی از اجزای مهم در جریان روند احیا و توسعه بافت تاریخی مرکزی شهر رشت و بازآفرینی آن با تکیه بر راهبرد گردشگری تاریخی و فرهنگی باشد. با مرمت و تخصیص ترکیبی از فعالیت ها همچون رستوران، کافه، فروشگاه صنایع دستی و بازارچه سنتی، گالری، سالن گردهمآیی و نمایش، می توان سرای میخچی را به یک مرکز فرهنگی- هنری و گردشگری در قلب شهر رشت تبدیل نمود و بار دیگر زندگی را به این میراث تاریخی شهر رشت بازگرداند.

حالیه برابر اخبار واصله، شهرداری طی ماه های گذشته اقدام به صدور پروانه ساختمانی برای تخریب این مجموعه تاریخی و ارزشمند بمنظور احداث پاساژ پنج طبقه در مجاورت بناهای ثبتی نموده است که با توجه به توضیحات بالا و ضمن احترام کامل به حقوق مالک محترم مجموعه مذکور، مخالفت خود با تخریب سرای تاریخی میخچی شهر رشت را اعلام داشته و خواهشمندیم نسبت به تملک عرصه فوق در راستای حفظ و احیای این مجموعه تاریخی ارزشمند و منحصر بفرد به عنوان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر رشت و استان گیلان و لحاظ آن در پروژه بازآفرینی شهر رشت تدبیر لازم اتخاذ گردد.

با تشکر و احترام
unnamed-1

tel final1

Share