در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنوایان عنوان شد

اجرای ۱۰۰ درصدی طرح غربالگری ناشنوایان در گیلان/گیلان پیرترین استان کشور است/تشکیل هیات مذهبی ناشنوایان/۳۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در استان/۶۰۰ هزار ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی هستند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پارسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در گیلان داریم گفت: برای سالمندان سه هدف توانمدی سالمندان، مهارت های تغذیه و آموزش مهارت زندگی را در مراکز سالمندی دنبال می‎کنیم

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل بهزیستی گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان برگزار شده بود گفت: اجرای طرح غربالگری ناشنوایی از اقدامات بهزیستی است و طرح غربالگری ناشنوایی از بدو تولد نوزادان انجام می‎شود و تاکنون به صورت ۱۰۰ درصد در گیلان به اجرا درآمده است.۲۰۰۸

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, محمدرضا پارسی با اشاره به خدمات ویژه بهزیستی به ناشنوایان اظهار کرد: کاشت حلزون و تهیه سمعک و باطری آن از جمله کارهایی است که بهزیستی برای افراد ناشنوا انجام می‎دهد.

وی افزود: از سال ۸۶ تاکنون ۱۲۰ مورد کاشت حلزون داشتیم که از این تعداد ۴۰ مورد آن برای سال گذشته بوده است. مشاوره ژنتیک برای زوج های ناشنوا از دیگر خدمات بهزیستی به کم شنواها و ناشنواها است که حتی الامکان این زوج ها برای داشتن فرزندی سالم آشنایی داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی هستند گفت: انجمن های غیر دولتی و تشکلهای تقویت شده در زمینه گفتار درمانی، مداخلات زودهنگام و تربیت ناشنوایان از دیگر خدمات بهزیستی به ناشنوایان است.

گیلان پیرترین استان کشور است

وی به روز جهانی سالمند اشاره کرد گفت : باید سالمندان را تکریم کنیم و در حال حاضر در گیلان با حدود ۱۱.۸ درصد سالمندی کشور پیرترین استان کشور است. و در گیلان ۱۱ مرکز شبانه روزی و دو مرکز روزانه داریم که در این مراکز یک هزار و ۲۰۰ نفر سالمند تحت پوشش هستند و باید در پی افزایش مراکز روزانه باشیم. در این مراکز سالمندان ضمن آنکه از خدماتبهره می‎گیرند در ساعتی از شب نیز در کنار خانواده خود  هستند و خلا عاطفی نخواهد داشت.

وی افزود : مراکز شبانه روزی برای هر سالمند بهزیستی ۵۰۰ هزار تومان یارانه میدهد و خانواده سالمند ۳۶۰ هزار تومان پرداخت میکند و مراکز روزانه یارانه پرداختی ۳۴۰ هزار تومان و مبلغ پرداختی خانواده ۱۵۵ هزار تومان است.

پارسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در گیلان داریم گفت: برای سالمندان سه هدف توانمدی سالمندان، مهارت های تغذیه و آموزش مهارت زندگی را در مراکز سالمندی دنبال می‎کنیم. در بخش زنان سالمنند نیز آنها با مشکلات بسیاری روبرو هستند که دولت این امر را باید در اولویت قرار دهد.

وی امید به زندگی را دلیل رشد سالمندی در گیلان دانست و متذکر شد: برای ایام سالمندی باید برنامه‌ریزی همراه با حفظ تکریم این اقشار صورت گیرد و سالمندان در کنار خانواده‌های خود نگه‌داری شوند.

تشکیل هیات مذهبی ناشنوایان

 در ادامه این نشست رضا مهرگان مسئول کانون ناشنوایان شهرستان رشت با بیان اینکه در رشت ۳۰۰۰ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند گفت : امسال برای نخستین بار هیات مذهبی ناشنوایان تشکیل شده است که روحانیون که در این هیات مسلط به زبان اشاره هستند و این هیات از روز یکشنبه برابر با اول محرم کار خود را آغاز خواهد کند.

tel final1

Share