مدیرکل بهزیستی گیلان در جمع خبرنگاران

آحاد جامعه در خصوص اعتیاد حساس باشند/سیاست بهزیستی افزایش تعداد کمپ‌های طولانی مدت است/پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خوداشتغالی به معتادان درمان یافته

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پارسی در خصوص کمپ های طولانی مدت اظهار کرد: فقط یک مرکز طولانی مدت در سطح استان وجود دارد و یکی دیگر از سیاست های ما افزایش این مراکز می باشد که در این راستا سعی داریم مراکز میان مدتی را که قادر به تبدیل به مراکز طولانی مدت می باشند به این مراکز تبدیل کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز نشست خبری پارسی مدیرکل بهزیستی استان گیلان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در رشت برگزار شد.parsi8520

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, محمدرضا پارسی با بیان اینکه بهزیستی از جمله دستگاه هایی است که هم در بحث پیشگیری و هم در بحث مبارزه با مواد مخدر شرکت دارد, اظهار کرد: در بخش پیشگیری از اعتیاد کمتر توجه می شد اما امروزه دولت پذیرفته است که پیشگیری مقدم است و باید در این کار به موازات مبارزه با مواد مخدر پیش رفت.

وی با بیان اینکه امروزه به این نتیجه رسیده ایم که با قوه قهریه نمی توان مشکلات را حل کنیم, گفت: در گذشته فقط به داشتن اطلاعات اکتفا می شد ولی امروزه فقط اطلاع رسانی اثربخش نیست و باید به اجتماع بیایم و آحاد جامعه در خصوص اعتیاد حساس باشند و در این کار مشارکت نمایند و تدوین و اجرای برنامه های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.

پارسی با اشاره به اینکه امروزه برنامه های ما جامعه محور می باشد تصریح کرد: در حال حاضر بهزیستی گیلان ۱۲۵ اجتماع کوچک و محلات مورد هدف قرار داده است که از این تعداد ۳۷ محله شهری ۳۰ محله روستایی ۱۸ اجتماع سازمانی (شغلی) ۶ اجتماع نظامی و ۴۴ مهدکودک می باشد.

وی عنوان کرد: به جای تمرکز به روی معتادین باید به علت بروز اعتیاد تمرکز نماییم که این علت ها باهم در ارتباط هستند و در هم تنیده می باشند که این موضوع کار ما سخت می کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه امروزه به پیشگیری نخستین و بدوی توجه می شود, یادآور شد: یعنی افراد قبل از اینکه در معرض خطر استفاده مواد مخدر قرار گیرند به آنها توجه کنیم. فقط برنامه ها بر روی آگاه سازی نیست بلکه باید به سمت توانمندی افراد پیش رویم.

وی اظهار کرد: ما برای فعالیت های خود به مهدکودک ها نیز مراجعه می کنیم.

پارسی با اشاره به اینکه کمیته فرهنگی پیشگیری استان گیلان به ریاست بهزیستی می باشد اظهار داشت: یکی از فعالیت های این کمیته فعال کردن کمیته های پیشگیری در سطح شهرستان بود.

وی از افتتاح نمایشگاه دایمی با عنوان پیشگیری از اعتیاد در هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: این نمایشگاه روبروی بیمارستان پورسینا با ارایه محصولات فرهنگی و مشاوره برای اقشار مختلف می باشد.

پارسی با بیان اینکه در بحث درمان به دو شکل سرپایی و اقامتی(بازتوانی) است, تصریح کرد: در بخش سرپایی هم دانشگاه علوم پزشکی و هم بهزیستی مجوز می دهد.

وی افزود: تعداد این مراکز سرپایی ۷۶ مورد در استان گیلان بوده و سیاست بهزیستی برای افزایش آن نیست.

مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار داشت: در بخش مراکز اقامتی صرفا بهزیستی مجوز می دهد و این مراکز خود به دو شکل میان مدت (کمتر از سه ماه) و طولانی مدت (سه تا شش ماه) می باشد.

این مسئول ادامه داد: ۴۹ مرکز اقامتی میان مدت در استان وجود دارد که ۴۶ مورد کمپ مردان و ۳ مورد کمپ زنان می باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سعی می کنیم مراکز میان مدت خود را با پروتکل های جدید منطبق نماییم گفت: در سال جاری ۱۴ کمپ مردان و ۶ کمپ زنان در سطح استان افزایش می یابد.

پارسی در خصوص کمپ های طولانی مدت نیز اظهار کرد: فقط یک مرکز طولانی مدت در سطح استان وجود دارد و یکی دیگر از سیاست های ما افزایش این مراکز می باشد که در این راستا سعی داریم مراکز میان مدتی را که قادر به تبدیل به مراکز طولانی مدت می باشند به این مراکز تبدیل کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان یکی دیگر از فعالیت ها بهزیستی گیلان را کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: افرادی که نمی خواهند مصرف خود را ترک کنند در این دسته قرار می گیرند که در این راستا سه مرکز در استان وجود دارد.

پارسی افزود: در سه ماه سال ۹۵ نسبت به سه ماه سال ۹۴ تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی ما افزایش یافته است.

وی در پایان اظهار کرد: از ۴۳۱ معتاد درمان یافته از سال ۹۴ تا کنون ۱۵۵ نفر وام اشتغال دریافت کردند و شرایط دریافت این وام به گونه ای است که باید دوره های فنی حرفه ای را طی کنند و شش تست آخر آنها منفی باشند و مبلغ این وام خوداشتغالی۱۵ میلیون تومان می باشد.

tel final1

Share