مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

گشوده شدن فضای تجاری کشور و تسهیل مبادلات تجاری اثرات برجام است/با ایجاد زیرساختها و رو ساختها تنوع کالا افزایش پیدا می کند/در پنج ماه نخست امسال ۳۹۰ فروند کشتی در بندرانزلی پهلو گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گشوده شدن فضای تجاری کشور و تسهیل مبادلات تجاری را از اثرات برجام خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا ،حسین چراغی اظهار کرد: صاحبان کالا در فضای بازتر توانستند تجارت انجام دهند به خصوص در خزر که تاثیر تحریم ها کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از برجام ،انتقال ارز توسط بازرگانان در بخش صادرات و واردات و تبادل اسناد و در مجموع روند واردات و صادرات تسریع پیدا کرد.photo_2016-08-08_16-32-46

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در بنادر استان به ویژه انزلی در حوزه توسعه زیرساختها مثل احداث سیلو، انبار ، مخازن روغن خوراکی، توسعه اسکله های بندر از نظر تعداد و آبخور شاهد افقهای روشن و امیدوار کننده ای در حوزه تجارت کالا و افزایش تخلیه و بارگیری کالا هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان متذکر شد: در حوزه گردشگری با توجه به طرح ایجاد مجتمع گردشگری دریایی نیز پیش بینی می شود شاهد رونق جذب گردشگر به ویژه دریایی و ساحلی و در نتیجه بهبود اشتغال و افزایش درآمد شهرستان و استان باشیم.

وی در تشریح طرح مجتمع گردشگری دریایی گفت : در حوضچه غربی مجتمع گردشگری دریایی یا مارینا را جهت شناسایی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش در حال اجرا داریم .

به گفته وی برای اجرای این طرح چهار هکتار اراضی پشتیبانی ، هشت هزار متر مربع حوضچه دریایی در نظر گرفته شده است.

چراغی در ادامه طرحهای زیرساختی توسعه مجتمع بندر انزلی را شامل پنج پست اسکله جدید با آبخور ۹ متر برای پذیرش کشتی تا ۱۲ هزار تن و دو پست برای مواد نفتی و طرحهای روساختهای بندری را شامل سیلو ،مخازن روغن خوراکی ،انبارهای کالای عمومی، پایانه صادراتی و سردخانه عنوان کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با ایجاد این زیرساختها و رو ساختها هم تنوع کالا افزایش پیدا می کند و هم ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی از ۱۱ میلیون تن به ۱۷ میلیون تن افزایش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۳۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی اظهار کرد : مجموع تخلیه و بارگیری پنج ماهه نخست پارسال ۷۷۷ هزار و ۱۸۸ تن و امسال افزون بر یک میلیون و ۶۸ هزار تن بود ، این درحالی است که در بنادر ایرانی خزر ۱۶ درصد منفی بوده است.

چراغی این توفیق را نشان دهنده برنامه ریزی و همکاری و هماهنگی سطح استان و در راس آن استاندار گیلان، گمرک، منطقه آزاد، کشتیرانی دریای خزر، صنعت و معدن برای جذب کالا به بنادر گیلان و کاهش قیمت تمام شده هر تن کالا برای بازرگانان عنوان کرد.

وی متذکر شد: زیرساختهای جدید احداث شده در بندرانزلی از جمله سیلوی غلات انبار کالاهای عمومی و اسکله های جدید موجب ارتقای زیرساختهای بندری ،ارائه خدمات به موقع و مفید به کشتی ها کشتیرانی ها و صاحب کالا شده است.

وی یادآور شد: در پنج ماه نخست امسال ۳۹۰ فروند کشتی در بندرانزلی پهلو گرفت که در مقایسه با ۲۹۶ فروند پارسال ۳۲ درصد رشد نشان می دهد.

به گفته وی در این مدت ۴۴ هزار و ۶۵۴ دستگاه کامیون و تریلی در بندرانزلی بارگیری کردند که در قیاس با ۳۲ هزار و ۹۶۴ دستگاه سال گذشته ۳۵.۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان همچنین از تخلیه و بارگیری ترانزیتی ۳۰ هزار و ۸۴۵ تن کالا خبر داد.

بندر انزلی بعنوان قدیمی ترین و مجهزترین بندر شمال کشور با ۱۰ پست اسکله، امکان تخلیه و بارگیری ۱۱ میلیون تن کالا در سال را دارد.

سال گذشته ۸۴۶ فروند شناور در بندرانزلی پهلو گرفت و دو میلیون و ۳۵۳ هزار و ۲۸۰ تن کالا تخلیه شد.

tel final1

Share