استاندار گیلان: متأسفانه هنوز از پتانسیل دریا به نحو مطلوب استفاده نمي شود

ظرفیت پرورش ماهی در قفس استان در دوسال آینده باید به ۱۰هزار تن افزایش یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان پس از بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در بندر انزلی که فرمانداران سراسر استان نیز حضور داشتند گفت : ظرفیت پرورش ماهی در قفس استان در دوسال آینده باید به ۱۰هزار تن افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان پس از بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در بندر انزلی که فرمانداران سراسر استان نیز حضور داشتند گفت : ظرفیت پرورش ماهی در قفس استان در دوسال آینده باید به ۱۰هزار تن افزایش یابد.jpg4051

محمدعلی نجفی در این بازدید که با حضور قائم مقام سازمان شیلات کشور، معاونین هماهنگی امور عمرانی و توسعه مدیریت و منابع انسانی، فرمانداران سراسر استان و جمعی از مدیران حضور داشتند ، سرانه مصرف ماهی در استان را کم دانست و افزود : علی رغم وجود ظرفیتهای خوب و ارزشمند در بخش دریا و رودخانه ی استان اما متأسفانه سرانه مصرف ماهی در گیلان نسبت به متوسط جهانی کمتر است.

وی سرانه مصرف ماهی در گیلان را ۱۴ کیلوگرم عنوان کرد و افزود : این رقم در کشورمان ۹ کیلوگرم ، در دنیا ۱۹ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۳۵ کیلوگرم می‌باشد .

استاندار گیلان ترویج فرهنگ مصرف ماهی در جامعه و بیان فواید آن برای سلامتی وهمچنین اقتصادی کردن آن برای تولید کننده و مصرف کننده را از جمله راهکارهای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان دانست و افزود :اجرای طرح پرورش ماهی در قفس علاوه بر تامین مواد غذایی مناسب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را برای جوانان و افراد جویای کار در پی خواهد داشت .

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مزایای اجرای این طرح افزود : باتوجه به محدودیت زمین و فصول استفاده از ماهیان در استان ، اجرای این طرح بدلیل بهره گیری مناسب از ظرفیت دریا ، تالاب  و رودخانه ها و همچنین افزایش تولید محصول در واحد سطح از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد .

نجفی با بیان اینکه در سفر دکتر روحانی و کاروان تدبیر و امید  به گیلان تولید حداقل ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در استان در طی ۲ سال آینده در دستور کار قرار گرفت افزود : در این سفر مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در بخش اقدامات زیربنایی و همچنین مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در بخش تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته شد.

نماینده عالی دولت در گیلان به طولانی بودن زمان پاسخگویی برخی از دستگاههای اجرایی به سرمایه گذاران در گذشته اشاره کرد و افزود : متأسفانه عدم باور مسئولین استانی و کشوری در گذشته نسبت به این طرح موجب عقب ماندگی هایی در اجرای این مهم گردید که باید با تمام توان در جهت جبران عقب ماندگی ها تلاش کنیم .

استاندار گیلان تاکید کرد : مدیران موظفند ظرف مدت ۱۰ روز به سرمایه گذارانی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند پاسخ دهند و شیلات نیز ۱۰ روزه باید مجوز لازم را برای سرمایه گذاران این بخش صادر کند.

نجفی بر برگزاری مستمر و منظم جلسات پیگیری روند اجرای طرح پرورش ماهی در قفس توسط فرمانداران و مسئولین امر تأکید کرد و افزود : خوشبختانه اهتمام لازم در جهت اجرای این طرح اکنون بین مسئولین وجود دارد و انشاءا… با تلاش و پشتکار و اداره قوی نتایج خوبی در این زمینه دست خواهیم یافت.

وی بر ضرورت اجرای طرح پرورش ماهی در قفس توسط سرمایه گذاران توانمند و قوی تأکید کرد و افزود : اداره کل شیلات مکلف است تا پایان سال جاری تولید ۵ هزار تن ماهی در قفس را  در استان تحقق بخشد .

استاندار گیلان حل مشکل اشتغال را از جمله اولویت های مهم استان دانست وبا بیان اینکه  نباید در استان با این پتانسیل بالا شاهد این میزان بیکاری در آن باشیم افزود : اجرای این طرح علاوه بر اشتغالزایی ، موجب فعال شدن بخش های جانبی در این بخش خواهد داشت .

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم بهره گیری مناسب از ظرفیت دریا  و دریا محوری تأکید کرد و افزود : متأسفانه هنوز از پتانسیل دریا به نحو مطلوب استفاده نمی شود که باید با اندیشه ، پشتکار و جدیت از این نعمت الهی در جهت توسعه استان بهره گیریم  .

نجفی اظهار داشت : بنا به فرمایش امام راحل (ره) مردم ولی نعمت ما هستند و باید از فرصت خدمتگزاری که در اختیار ما قرار گرفته جهت خدمت هر چه بیشتر به مردم تلاش کنیم.

 

Share