دکتر سید حجت مهدوی

می دانم سبزه ای را بکنم خواهم مرد!

باید بیش از گذشته توجّه نمود که رشد افسار گسیخته تخریب محیط زیست در ایران پژواک زنگ خطری ست برای همه ایرانیان و کل منطقه! درست است که ابتدا کارگزاران این حوزه مسوول، و پاسخگو ردیف اول این ماجرا هستند اما با توجه به تجربه ها و عبرتهای پیشین این مردمند که خود باید در قالب تجمعّات و دسته جات ملی و مدنی با توسّل به ساز و کار های لازم جلوی فاجعه پش رو بگیرند

«می دانم سبزه ای را بکنم خواهم مرد!»DSCN0021-1

جان می دهیم و عشرت موهوم می خریم

چون گل همان تبسّم ما خون بهای ماست ! ( بیدل دهلوی )

فیلسوف معروف آلمان “فردریک نیچه” در جایی از مکتوبات خود، نگاه به طبیعت را چشم چرانی طبیعت دانسته است ! در حالیکه در قرآن و سنّت، تمامی طبیعت آیه و بلکه فراتر و پر معناتر از آن نمود خداوند معرفی شده است.راستی چرا ما به محیط زیست نا مهربانیم و چرا نشسته بر سر شاخ بن می بریم! ؟ و چرا فرامین و هشدار های خداوند بستان را وقت و وقعی نمی نهیم ؟! بی مبالاتی ها و بی توجّهی ها ی ما یا ریشه در جهل و نادانی های ما دارد و یا ریشه در حماقت و ابلهی های ما ! جهل و نادانی را می توان احیانا با آموزش و فرهنگ رفع و دفع نمود اما و هزار اما حماقت و ابلهی را چطور ؟! به تعبیر مولانا :(چاک جهل و حمق نپذیرد رفو !) امروز پاره ای از کشور های پیشرفته با عقلانیت فلسفی و تجربی خود تا حّد بسیار بالایی ضرورت حیاتی حفظ محیط زیست خود فهمیده و در حلّ معضل آن گامهای موّثر بر داشته اند. هر چیز برای خود عدیل و بدیلی دارد اما زیستگاه انسان که همان جهان پیرامونی اوست اگر اوراق و اسقاط شود چطور ؟!

تاسّف بسیار است که ما در ایران با توجّه به پشتوانه های عظیم و فخیم دینی و فرهنگی خود بیش از پیش به تخریب و تضییع منابع زیستی خود مشغول هستیم! گاه برای بر افراشتن تیر آهنی چند در خت کهنسال را از پای می اندازیم ! و گاه برای سهولت ، عشرت و یا هر چیز دیگر آب و هوا را به راحتی می آلاییم … اینکه مضارّ آلاینده های زیستی در هر سال تا چه میزان خسارات جانی و حیاتی بر ما وارد می کند واقعیت تلخ و تکان دهنده ای ست که شاید هیچ نهاد مسئولی هرگز شهامت باز گویی آن را نداشته باشد . با جان خود وجان آیندگان خود این گونه بازی می کنیم ! سهراب سپهری در جایی گفته است:( می دانم سبزه ای را بکنم خواهم مرد ). البّته توجه به الهیات و متافیزیک محیط زیست در جای خود یک تبیین و راهبرد ضروری ست. خداوند محیط فراتر و فراختر از ماورای طبیعت، خود را در طبیعت و همین زیست طبیعی ما جلوه گر نموده است . پرسش این است که با این همه بی تعّهدی و جرائم زیست محیطی در این مملکت که گاه تا بیخ گوشمان می نشیند ، چه تدبیری باید اندیشید ؟ به تعبیر” عنصر المعالی” اگر بصارت عقل بر این مساله بگماریم در می یابیم که مضاف براهمیت عنصر آگاهی های کافی و لازم در این زمینه ،امروز مشکلات بورکراتیک و گره های کوراجرایی فراوان در نظام ما وجود دارد که غالبا ریشه در زیاده خواهی ها و انحصار طلبی ها و رانت جویی های اشخاص حقیقی و حقوقی دارد که صرفا با نشر الهیات و ادبیات و مشتی پند و اندرز، گشودنی نیست ! باید تعارفات راکنار گذاشت و با مجرم در هر لباس که هست قانونمندانه و مقتدرانه بر خورد نمود .به خطر افتادن زندگی عمومی شوخی بردار نیست ! باید بیش از گذشته توجّه نمود که رشد افسار گسیخته تخریب محیط زیست در ایران پژواک زنگ خطری ست برای همه ایرانیان و کل منطقه! درست است که ابتدا کارگزاران این حوزه مسوول، و پاسخگو ردیف اول این ماجرا هستند اما با توجه به تجربه ها و عبرتهای پیشین این مردمند که خود باید در قالب تجمعّات و دسته جات ملی و مدنی با توسّل به ساز و کار های لازم جلوی فاجعه پش رو بگیرند. نشست های آگاهی بخش از این دست در ساز مان مدیریت و بر نامه ریزی اسان گیلان(که البته آشوب و چالشهای خاص خود را دارد)، نقطه عطفی مناسب و موثّر است برای این عزم ملی در صیانت از این امر حیاتی ست

در اینجا باید از برادر فرهیخته ام جناب آقای دکتر کیوان محمدی ( ریاست محترم ساز مان مدیریت و بر نامه ریزی در استان گیلان) که دغدغه مندانه این گونه از مسائل را رصد می نمایند تشکر نمایم و همینطور از استاد خود حکیم متالّه جناب آقای دکتر مصطفی محقق داماد سپاسگزار باشم که چون گذشته با درایت و صداقت و همّت بلند پیشگام این معنا هستند. تحقیقا در این بلا و آشوب زمانه ، آرای حکیمانه استاد فرزانه همیشه روزنه ای برای تامّل و رستگاری ست.

مزاج دهر تبه شد از این بلا حافظ

کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی

دکتر سید حجت مهدوی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
tel final1

Share