ایرانی می‌تواند

دستاورد بزرگ جوانان گیلانی که دیده نشد/ شروع موفقیت ­آمیز ساخت قفس‎­های کروی پرورش ماهی/کاهش ریسک سرمایه‌گذاری پرورش ماهی با شکست انحصار تکنولوژی آمریکایی‌ها

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان کاسپین که به همراه جمعی از دانش آموختگان دانشگاه گیلان موفق به ساخت قفس‌های کروی پرورش ماهی شده اند از موفقیت‌آمیز بودن اولین نمونه قفس‌های کروی پرورش ماهی در دریای خزر که در منطقه آزاد انزلی تست و ارزیابی شده اند خبر داد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل جوان شرکت آتیه‌سازان کاسپین که به همراه جمعی از دانش آموختگان دانشگاه گیلان موفق به ساخت قفس‌های کروی پرورش ماهی شده اند از موفقیت‌آمیز بودن اولین نمونه قفس‌های کروی پرورش ماهی در دریای خزر که در منطقه آزاد انزلی تست و ارزیابی شده اند خبر داد.photo_2016-08-17_12-05-09

خانی‌پور در گفتگو با دیارمیرزا اظهار داشت: مهندسین جوان این شرکت توانایی ساخت این نوع قفس‌ها در حجم‌های مختلف و بدون نیاز به کمک از خارج کشور را دارا هستند.

این دانش آموخته دانشگاه گیلان اظهار کرد: از طریق دانشگاه گیلان با سازمان برنامه و بودجه گیلان مذاکراتی برای انجام حمایت های لازم صورت گرفته است اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

خانی‌پور با اشاره به ثبت اختراع این نوع قفس ها در ایران اظهار داشت: قفس هایی که هم اکنون در گیلان از آنها استفاده شده به صورت سبدی هستند که تکنولوژی آنها به سالهای قبل بر می گردد اما قفس های کروی از سال ۲۰۱۰ در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته اند و در کشور و منطقه هم این نوع از قفس ها صرفا توسط گروه ما تهیه و تولید شده است.

مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان کاسپین با بیان اینکه هزینه تولید قفس بستگی به قطر و اندازه آن دارد, افزود: قیمت فروش این نوع قفس برای قطر ده متری آن چیزی در حدود ۳۰۰هزار دلار است درحالیکه ما آن را با یک سوم هزینه تولید در آمریکا و با تکنولوژی کاملا بومی ساخته ایم.

خانی پور با قدردانی از قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیامبر اعظم(ص) استان گیلان و حمایت های آنها از جوانان متخصص اظهار کرد: خوشبختانه قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیامبر اعظم(ص) استان گیلان هنگامی که طرحمان را برای آنها شرح دادیم برخورد بسیار مناسبی با ما داشتند و تمام هزینه های ساخت اولین نمونه را برعهده گرفتند و ما هم به خوبی به آنها نشان دادیم که تنها یک عده جوان بی تجربه دانشگاهی نیستیم.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس

همچنین سید سعید موسوی مدیر پروژه قفس‌های کروی در گفتگو با دیارمیرزا به مزیت‌های این نوع قفس‌ها و سازگاری سازه آن در دریای خزر اشاره کرد و افزود: تمام طراحی‌های این سازه و سیستم مهار آن در دریا برای اولین بار توسط مهندسان این شرکت انجام گرفته و تمام تجهیزات آن تولید داخل است.

وی اظهار داشت: شروع کار مهندسی از اردیبهشت ۹۲ انجام شده و در حال حاضر در ۳ مدل طراحی‌های آن صورت گرفته و به ثبت رسیده است.

 مدیر پروژه قفس‌های کروی به مزیت سیستم مهار طراحی شده با قابلیت قرارگیری قفس در عمق دلخواه اشاره کرد و افزود: با قرارگیری در عمق اثرات مخرب امواج به حداقل خود رسیده و امکان افزایش تعداد دوره‌های پرورش و در نتیجه افزایش تولید محصول به دست خواهد آمد و باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس خواهد شد.

موسوی گفت: اولین نمونه این قفس با حمایت قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیامبر اعظم(ص) استان گیلان برای نشان دادن توانایی ساخت این نوع قفس‌ها در داخل کشور ساخته و در دریای خزر نصب شده است که تا امروز تست‌های دریایی را با موفقیت گذرانده است.

قفس کروی پرورش ماهی، یکی از جدیدترین روش های آبزی پروری در دنیا بوده و کلیه مراحل ساخت و نصب آن توسط دانش آموختگان دانشگاه گیلان و زیر نظر دکتر علی باستی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک برای اولین بار در کشور و منطقه اجرایی شده است.

خبرنگار: سینا هوشمند

tel final1

Share