در نشست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم استان گیلان عنوان شد

افزایش ۲۵ درصد همسر آزاری و افزایش ۱۵درصدی درگیری‌های خیابانی در گیلان/ استان قم در رده اول افزایش جرائم/سیاوش‌پور: توسعه باید همه جانبه باشد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دومین جلسه شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم استان گیلان پیش از ظهر امروز در دادگستری استان گیلان با حضور مسئولان برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دومین جلسه شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم استان گیلان پیش از ظهر امروز در دادگستری استان گیلان برگزار شد.

استان قم در رده اول افزایش جرائم

pic-240aghaeiبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, جان احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهید بهشتی و یارانش اظهار کرد: امنیتی که امروزه در کشور داریم مرهون زحمات این عزیزان است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴، ۳۳۵ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده است که از این تعداد ۲۲۰ هزار پرونده کیفری و ۱۱۵ هزار پرونده حقوقی بوده است.

آقایی خاطرنشان کرد: استان قم با ۲۲ درصد افزایش پرونده بیش از سایر استان های کشور شاهد افزایش جرایم است و استان کرمانشاه نیز با ۲۲ درصد کاهش پرونده بهترین استان کشور شناخته شد.

این مسئول افزود: استان گیلان با کاهش ۵ درصدی جرایم وضیعت بسیار خوبی در کشور دارد و از میان ۳۲ استان کشور در جایگاه ۲۹ می باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان, تعامل دستگاه قضایی با مدیران استان را بسیار مناسب دانست و گفت: در سایر مناطق کشور چنین تعاملی کمتر قابل مشاهده است.
سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه بسیار خوشحالم که شاید کاهش جرائم در سطح استان بوده ایم اظهار کرد: امیدوارم با یک فرهنگ سازی و تعامل مناسب شاهد کاهش بیشتر جرایم در سطح استان باشیم.

وی افزود: فرمانداری رشت تمام تلاش خود را می کند برنامه های خود را جهت کاهش جرائم در سطح شهرستان رشت عملیاتی نماید.

مهدوی نقش آموزش مدیران را در کاهش جرائم مهم دانست و افزود: فرمانداری رشت تمام تلاش خود را جهت این کار انجام می دهیم.

ghorbani_5420افزایش ۲۵ درصد همسر آزاری

قربانی مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان با بیان اینکه در دهه اخیر خوشبختانه در استان گیلان ۲۵ درصد کاهش نزاع داشته ایم گفت: اما الگوی خشونت در حال تغییر برای مثال همسر آزاری ۲۵ درصد در گیلان افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه خشنونت علیه زنان، اطفال، سالمندان و حیوانات الگوهای جدید خشونت می باشند گفت: مسلما خشنونت وقوع یافته بیشتر از کسانی است که به ما مراجعه می کنند.

افزایش ۱۵ درصدی درگیری های خیابانی

در این جلسه نماینده نیروی انتظامی نیز از افزایش ۱۵ درصدی درگیری های خیابانی در سه ماهه ابتدایی ۹۵ نسبت به سال سه ماهه ۹۴ خبر داد. همچنین جعفری نماینده بهزیستی نیز از آمار رو به رشد خودکشی در سطح استان خبر داد.

توسعه باید همه جانبه باشد

siavashpoor7850سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان گیلان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) گفت: امام علی (ع) به دست کسانی به شهادت رسید که به نام اسلام به اسلام ضربه می زنند و مسیر دین را منحرف می کنند و امروزه نیز داعش به همین کار می پردازد.

وی افزود: این گروه های تکفیری با شعار الله اکبر سر انسان ها را به بدترین شکل قطع می کنند و به خشونت می پردازند.

سیاوش پور اظهار کرد: حضرت علی (ع) نماد واقعی عدالت هستند و هیچ کس نتوانسته است آن عدالتی که آن حضرت اجرایی کرده بودند را عملی کند.

وی افزود: اگرچه در دستگاه قضائی در انقلاب اسلامی پیرو عدالت این امام بزرگوار هستند ولی نتوانسته است این نوع عدالت را اجرا نماید و هنوز در کوچه اول قرار داریم و در برخی از بانک ها و سازمان های ما گزارشات اختلاس و غیره می رسد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان اظهار کرد: ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم ولی جرایم و خشونت بالا است.

وی با اشاره اینکه عملکرد شهرداری ها فقط در حوزه مدیریت عمرانی نیست بلکه مدیریت فرهنگی شهری و سایر موارد است, گفت: هزینه های سنگینی که برای جرایم پرداخت می کنیم بسیار بالا است.

سیاوش پور گفت: در دنیا توسعه را همه جانبه دیدند و فقط به توسعه اقتصادی نپرداختند و بر اساس فرهنگ خودشان به توسعه و آرامش جامعه پرداختند و ما نیز می توانیم بر اساس فرهنگ و دین خود این آرامش و امنیت را فراهم سازیم.

وی افزود: برنامه های مناسبی را جهت توسعه اخلاق، امنیت و آرامش فراهم آوریم و هزینه این برنامه بسیار کمتر از هزینه ای است که برای جرایم می شود. متاسفانه نه تنها در این زمینه پیشرفت نکردیم بلکه عقب گرد نیز داشتیم.

سیاوش پور اظهار کرد: آموزش همگانی بسیار اهمیت دارد و دستگاه های فرهنگی هم الی ماشاالله وجود دارد اما مشکل در اراده و فهم موضوع و عدم آموزش درست است.

وی یکی دیگر از راهکار های کاهش جرم بالا بردن هزینه های جرم از طریق اعمال قانون دانست وگفت: این امر هم به پیشگیری و هم از بازدارندگی جرم کمک می نماید.

رئیس کل دادگستری استان گیلان آسیب شناسی مناطق را از جمله راهکارهای مناسب دیگر دانست و تصریح کرد: مشکلات هر بخش و منطقه باید پیگیری شود برای مثال باید ببینیم چرا در یک منطقه یک نوع جرم بیشتر اتفاق می افتد و علت چیست.

وی اظهار کرد: پیشگیری وضعی بسیار مهم می باشد و حضور پلیس باید به صورت فیزیکی و الکترونیکی باشد و محیط را کنترل نماید.

سیاوش پور با بیان اینکه کاهش تنش های روحی از طریق خدمات دهی بسیار اهمیت دارد و باید تحلیل کرد که ریشه بداخلاقی ها چیست. چرا ما زمانی که صحبت می کنیم با عصبانیت حرف می زنیم.

رئیس کل دادگستری استان گیلان رساندن پیام اخلاقی به گوش افراد آسیب پذیر را هنر دانست و افزود: ۹۰ درصد پیام هایی که ما می دهیم به گوش کسانی می رسد که خود آگاه هستند.

وی در پایان گفت: خلا موجود در کشور عدم اعمال این رهنمودها است و باید این مسائل به صورت عملی پیگیری شود.

tel final1

Share