آیت الله هاشمی رفسنجانی:

همکاری محیط زیست با منطقه آزاد انزلی بسیار ضروری است/مخالفان برجام اعداد و ارقام را محاسبه نکرده‌اند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه همکاری محیط زیست با منطقه آزاد انزلی بسیار ضروری است یادآور شد: اینجا با حدود سه سال فعالیت در آینده می تواند به منطقه ای فعال و پر نشاطی تبدیل شود .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، عملیات اجرایی احداث چهار پست اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایه گذاری سیصد میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی با بیان اینکه می توانیم کشور را بگونه ای آماده کنیم که کشور در مسیر توسعه قرار گیرد.photo_2016-05-12_12-01-21

آیت الله هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه بعنوان کانون خطری برای دنیا تبدیل شده است یادآور شد: جریان تروریسم یک جریان خطرآفرین است و می دانیم دنیا به این زودی ها نمی تواند از شر آنها خلاص شود .
وی افزود:الان آنها از طریق فضای مجازی مدیریت و سربازگیری می شود و در هر جایی در حال سازماندهی هستند .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه افغانستان به مدت ۳۰ سال گرفتار جنگ است متذکر شد:تروریسم از افغانستان توسعه پیدا کرد و ناتو با همه توانش نتوانست کاری بکند و رشد مواد مخدر ۱۰ برابر شد .

آیت الله هاشمی گفت:تروریسم به قدری قوی شد که هر کاری بخواهد می کند و کشورهایی هم که برای خود اهمیت قائل هستند نگرانند.

وی با بیان اینکه موفقیت دولت روحانی در حل روابط دنیا و کسب موفقیت در دستاورد هسته ای کار بزرگی بود,اظهار کرد: ما با داشته های خودمان و بدون حمایت دیگران در همه مراحل هسته ای می توانیم تاثیرگذار باشیم . باید از این موقعیت ها استفاده کنیم و دعواهای مربوط به برجام را که ثمری جز تفرقه افکنی ندارد کنار بگذاریم .امیدواریم گیلانی ها که از سطح شعور بالایی برخوردارند اینگونه نباشند.

آیت الله هاشمی تصریح کرد:انتخابات خوبی برگزار شد و می توانیم مجلس خوبی هماهنگ با دولت داشته باشیم . اختلافاتمان را حل کنیم .همچنین ظرفیت های جدیدی با حضور خانمهای دانشمند در مجلس بوجود آمده  وحیف است ایران با همه ظرفیتها و موقعیتها عقب بیفتد و مطمئنیم که اینگونه نخواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مخالفت ها با برجام گفت: نمی گوییم مخالفان برجام دلسوز کشور نیستند اما آقایانی که با برجام مخالفت می کنند و حرف های عجیب و غریب می زنند و انتظار سقوط برجام را دارند اشتباه می کنند. اینها اعداد و ارقام را محاسبه نکرده‌اند.

آیت الله هاشمی تاکید کرد: باید وحدتمان را حفظ کنیم و کشورمان را در دنیای پر آشوب نگه داریم .

وی با بیان اینکه توسعه های سطحی کم هزینه ولی ناپایدار است یادآور شد: با  ایجاد زیرساختهای مناسب توسعه هم می آید و سرمایه گذار را به دنبال خود می آورد .اگر تنگ نظری های شعاریون را نداشتیم تمام خطوط از ایران عبور می کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:در منطقه ای هستیم که می توانیم شرایطی ایجاد کنیم تا ایران به کانون داد و ستد منطقه خزر تبدیل شود.

آیت الله هاشمی گفت:قبل از شروع توسعه اقتصادی واقعی ایران و در اواخر جنگ به این نتیجه رسیده بودیم که منطقه آزاد باید فعال شود . البته قبل از ما دوبی و ابوظبی فعال شده بودند اما ما هم کارمان را شروع کردیم مردم انزلی اصرار زیادی داشتند که انزلی به منطقه آزاد تبدیل شود .

photo_2016-05-12_12-04-33وی افزود:همین جا منطقه ویژه اعلام کردیم . فاصله طولانی صرف شد فرصتها از دست رفت . در چند سال گذشته اشتباهات اساسی داشتیم که تحریم شدیم . در عین حالی که خزانه پر بود اما استفاده نشد . آن فرصت از دست رفت و دوباره دولتی به روی کار آمد که همان تفکرات توسعه و سازندگی بعد از جنگ را دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  از ایران به عنوان بهترین منطقه در اطراف خزر نام برد و با اشاره به وجود چند بندر نیز در حاشیه دریای خزر گفت:باکو و ترکمنستان نیز امتیازات خاص خود را دارد ولی ما به لحاظ موقعیت طبیعی بهتر از آنها هستیم . در بازدید امروز از منطقه آزاد بخشی از منطقه خشک و متروک دیدم که حیف است .

آیت الله هاشمی تصریح کرد:بعد از متلاشی شدن شوروری و آزاد شدن قفقاز و آسیای میانه اصرار داشتند دبیرخانه کشورهای حاشیه خزر در ایران باشد تا از فضای خوب طبیعی آن استفاده شود چونکه خود آنها اعتراف داشتند که ایران بهشت است.
وی با بیان اینکه در اواخر دولت من زمزمه فعالسازی کریدور شمال جنوب آغاز شده بود,یادآور شد:الان زمان مناسبی است برای فعال سازی است ارتباط ما با روسیه بهتر از گذشته شده و روسها منزوی شده اند و دیگر آن شرایط گذشته را ندارند و باید کریدور شمال جنوب را به عنوان نقطه جدید جاده ابریشم قرار دهیم .

آیت الله هاشمی با تاکید بر اینکه  باید سواحل خزر را برای توسعه گردشگری اماده کنیم,گفت:منطقه ازاد انزلی بار دیگر به موقعیت قابل قبولی در سطح پیشرفت دنیا پیدا می کند.هرچند می دانیم اسکله ساختن در خزر سخت و متفاوت با جنوب است .

وی با بیان اینکه در گذشته حضور بخش خصوصی با این وسعت را نداشتیم خاطرنشان کرد:وقتی بخش خصوصی در این منطقه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند نشانگر ظرفیت بالایی است راه اهن بالاخره در حال عملیاتی شدن است . از دولت ما شروع شد و تا امروز به این مرحله رسیده است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:تعداد زیادی از کشورهای شمال ایران در خشکی محصورند و آرزوی ارتباط با آبهای جنوب را دارند و برای عبور باید از دریای سیاه بگذرند و امروز ما در شرایطی قرار داریم که علاوه بر طراحی و اجرا می توانیم ابزار را نیز تهیه کنیم.

آیت الله هاشمی اظهار داشت:من فکر می کنم هماهنگی بین دستگاه ها برای اجرای طرحهای اساسی مطلوب نیست منطقه آزاد یعنی این که بدون هیچ مانعی با تصمیم مدیر آن واقعا بتواند تولید و صادرات داشته باشد.
وی در ادامه افزود:ما در جنوب نیز به توسعه منطقه آزاد اروند احتیاج داریم.در زمان جنگ آبادان و خرمشهر بطور کامل منهدم  و سرمایه گذاران فرار کردند.

آیت الله هاشمی از چابهار به عنوان منطقه آزاد طلایی نام برد و گفت: در گذشته امریکایی ها برای سرمایه گذاری به انجا توجه داشتند . در حالی که هیچ جا فرودگاه نداشت انجا احداث شد.تصمیم گرفتند چابهار را بزرگ کنند و شروع خوبی شد . در شروع انقلاب بسیاری از امکانات فنی در انجا انباشه بود . انجا نیز باید همچنان اباد شود چرا که هزاران محصول پتروشیمی در آنجا می تواند دنیای جدیدی ایجاد کند و به عنوان مسیر بزرگی برای جنوب و شمال ایران تلقی شود.

وی با تاکید بر اینکه همکاری محیط زیست با منطقه آزاد انزلی بسیار ضروری است یادآور شد: اینجا با  حدود سه سال فعالیت در آینده می تواند به منطقه ای فعال و پر نشاطی تبدیل شود .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد: بزرگراه گیلان قزوین و خط ریل باید مهیا شود تا تردد برای مردم و خارجی ها اسان شود .ما خطوط ارتباطیمان را که زمینه آن در همینجا است اماده کرده ایم . فیبر نوری ۲۰ سال پیش طراحی شد اما امروز صادرات ان را داریم.

tel final1

Share