رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران

اینکه بعد از ۳۷ سال راه آهن به بندر انزلی نرسیده یک ایراد بزرگ است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مشاور ارشد مقام معظم رهبری در پایان گفت: گیلان استان برخورداری نیست و احتیاج به کمک و بودجه دارد و درست نیست اینکه بعد از ۳۷ سال راه اهن به بندر انزلی نرسیده یک عیب و ایراد است که به دولتمردان برمی گردد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر سید یحیی رحیم صفوی رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران و مشاور ارشد مقام معظم رهبری در همایش«آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان» که در زیباکنار منطقه آزاد انزلی در حال برگزاری است با تاکید بر ضرورت حمایت وزارت علوم از این انجمن اظهار کرد: انجمن ژئوپلیتیک ایران با کمترین کمک از سوی دستگاه‌ها اداره می‌شود.photo_2016-11-24_12-22-29

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی، رحیم صفوی با اشاره به ضرورت بهره گیری از مراکز علمی برای اداره و مدیریت بهتر کشور، تصریح کرد: ۸۰ هزار عضو علمی در وزارت علوم و ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دانشجو در مراکز وزارت علوم ظرفیت بزرگی است که باید بخوبی از آن استفاده کرد.

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران افزود: دانشجویان می بایست موضوع پایان‌نامه های خود را در راستای رفع مشکلات کشور و استان خود انتخاب کنند و آرزوی من به عنوان معلم جغرافیا این است که از جغرافیا برای پیشرفت کشور استفاده شود.

رحیم‌صفوی با بیان اینکه شش حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف ایران وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، افزود: سه حوزه ژئوپلیتیکی در شمال کشور وجود دارد که در پیشرفت استان‌های شمال تاثیرگذار و بررسی حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر از اهداف این همایش است.

photo_2016-11-24_12-22-08 لغو روادید کشورهای حاشیه خزر به ایران

مشاور ارشد مقام معظم رهبری اظهار کرد: در حوزه اقتصادی اتصال راه‌آهن آذربایجانبه ایران و کریدور شمال‌ ـ جنوب می‌تواند میلیاردها دلار به نفع ایران باشد.

رحیم‌صفوی با اشاره به اتصال راه‌آهن ایران به ترکمنستان و قزاقستان، خاطرنشان کرد: ایجاد تسهیلات لازم نظیر لغو روادید و کاهش تعرفه گمرکی توسط ایران برای گردشگران کشورهای حاشیه دریای خزر از موضوع‌های مهم دیگر است.

وی افزود: روسیه دارای ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت بوده و سالانه ۵ میلیون نفر روس به ترکیه سفر می‌کنند و اگر بستر لازم برای سفر این جمعیت به ایران فراهم شود شاهد تحول عظیمی در حوزه گردشگری خواهیم بود.

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به سفر بیش از ۲۰ میلیون نفر به کربلا در ایام اربعین حسینی تصریح کرد: نکته معنوی اربعین این موضوع است که وقتی حضرت مهدی(عج) در کنار خانه کعبه ظهور کند خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کند و نکته مادی اربعین حسینی(ع) این است که اگر هر کدام از ۲۰ میلیون نفر زائر یک‌هزار تومان در عراق خرید کنند می‌شود ۲۰ میلیارد تومان.

photo_2016-11-24_12-22-21رحیم‌صفوی بر لزوم بررسی اتصال لوله نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر به ایران تاکید کرد و گفت: با این کار میلیون ها دلار عاید ایران می شود.

وی افزود: گیلان می تواند انواع محصولات را چه از استانهای مرزی و چه استانهای مرکزی صادر کنیم و صادرات ایران به این کشورها به نفع آنان است.

 اینکه بعد از ۳۷ سال راه اهن به بندر انزلی نرسیده یک ایراد بزرگ است

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران بر گسترش توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی با این کشورها نیز تاکید کرد و افزود: درحال حاصر چندین هزار دانشجو از ایران به ارمنستان می روند.

رحیم صفوی گفت: آرزو دارم راه آهن ایران به رشت‌ـ بندر انزلی‌ ـ آستارا و از آنجا به آذربایجان و روسیه وصل شود نمی دانم چرا در مدت ۳۷ سال گذشته راه‌آهن کشور توسعه پیدا نکرده در صورتی که هزینه احداث راه‌آهن از ایجاد آزاد راه کمتر است.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای ما در برنامه ششم توسعه که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است توسعه خط آهن به کشورهای همسایه ایران است.

مشاور ارشد مقام معظم رهبری در پایان گفت: گیلان استان برخورداری نیست و احتیاج به کمک و بودجه دارد و درست نیست اینکه بعد از ۳۷ سال راه اهن به بندر انزلی نرسیده یک عیب و ایراد است و به دولتمردان برمی گردد.

Share