معاون اداری و مالی شهرداری آستانه اظهار کرد:

توسعه فرهنگی آرامگاه دکتر معین پشت درهای بسته کمیسیون ماده ۵/مسئولان ارشد استان به شهرداری آستانه در طرح توسعه آرامگاه دکتر معین یاری رسانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،تلاش‌های دکتر محمد معین در پاسداشت زبان فارسی و گردآوری لغات بر کسی پوشیده نیست. او که در ملازمت با بزرگان ادب و در سایه همکاری با مرحوم دهخدا به تجارب زیادی دست یافته بود، بخش دیگری از لغات فارسی را در قالب فرهنگ معین به شیفتگان علم و ادب فارسی عرضه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همشهری گیلان ،تلاش‌های دکتر محمد معین در پاسداشت زبان فارسی و گردآوری لغات بر کسی پوشیده نیست. او که در ملازمت با بزرگان ادب و در سایه همکاری با مرحوم دهخدا به تجارب زیادی دست یافته بود، بخش دیگری از لغات فارسی را در قالب فرهنگ معین به شیفتگان علم و ادب فارسی عرضه کرد.

دکتر-معیناما جالب است بدانید بخش‌های زیادی از لغتنامه معین در یکی از شهرستان‌های گیلان جمع آوری و تدوین یافته است.
دکتر «محمدرضا عرب زاده بحری» در این باره می‌گوید: « دو سوم لغتنامه معین در شهر لنگرود نوشته شده است. اگر به لغتنامه دکتر معین مراجعه کنید، در فهرست همکاران، شخصی به نام «ابوحمد» دیده می‌شود. ابوحمد همسایه مجاور ما بود. منزل پدرم در مرکز شهر لنگرود قرار داشت و هر زمان که دکتر محمد معین به لنگرود می‌آمد، در منزل ابوحمد ساکن می‌شد و افراد مختلفی که در زمینه‌های مختلف به دکتر برای جمع آوری لغات همکاری می‌کردند، در خانه ابوحمد جمع می‌شدند و کار تحویل لغات گردآوری شده به دکتر معین و دسته بندی و تدوین آن در خانه ابوحمد انجام می‌شد.»
این مهندس معمار که با گروه دوستانش در حال جمع آوری و انتشار کتاب تاریخ خاندان‌های لنگرود است، می‌افزاید: عکسی از دکتر معین در اختیار دارم که او در ساحل چمخاله است. اگر به لغتنامه دکتر معین مراجعه کنید ایشان اطلاعات زیادی در مورد شهر لنگرود، تاریخ این شهر و حتی پل خشتی لنگرود نوشته است. اینها ارتباط فرهنگی دکتر معین با مردم لنگرود را نشان می‌دهد و نشات گرفته از رفت و‌آمدهای وی به خانه ابوحمد بود.

تمبر یادبود دکتر معین

با این حال، چقدر از تلاش‌های وی در عرصه فرهنگ و ادب تجلیل شده است؟ و جامعه فرهنگی گیلان چه اقداماتی برای بازشناسی فعالیت‌های وی به نسل جوان انجام داده است؟
در۲۷آذر ماه ۱۳۶۷، اولین مجموعه تمبر جمهوری اسلامی، با عنوان مشاهیر علم و ادب و هنر ایران در ۵ قطعه منتشر شد. در این مجموعه تمبر یادبود تصویر ۴ نویسنده و شاعر و یک نفر نقاش به چشم می‌خورد؛ جلال آل احمد، پروین اعتصامی، قائم مقام فراهانی، کمال الملک و دکتر محمد معین. با این حال، پس از آن سال تمبر یادبود دیگری از دکتر معین منتشر نشده است.
در سال گذشته نیز ستاد بزرگداشت چهل و چهارمین سالروز درگذشت دکتر معین، ۲ سنگ بنای یادبود در آرامگاه وی نصب کرد که یکی شامل تصویر دکتر معین و یکی از سروده‌های اوست و دیگری، معرفی اجمالی دکتر معین، آثار، تالیفات، ترجمه‌ها و برخی تحقیقات علمی اوست.
معرفی استاد، در آرامگاهش در آستانه اشرفیه، به همین حد خلاصه شده و در تمام این سال‌ها، تلاش بیشتری برای معرفی این چهره علمی به گردشگران صورت نگرفته است. با این‌که وسعت زمین اطراف مزار دکتر معین در حد اعلاست و یک سالن اجتماعات نیز در جوار مزار وجود دارد، اما عملا از این فضا استفاده بهینه نمی‌شود و شهرداری آستانه تاکنون نظافت و ایجاد فضای سبز آرامگاه را برعهده داشته و در برپایی سالگرد دکتر معین با نهادهای فرهنگی همکاری داشته است.

۲۰۰میلیون تومان اعتبار برای آرامگاه

معاون اداری و مالی شهرداری آستانه درباره برنامه‌های شهرداری آستانه برای توسعه فضای فرهنگی و گردشگری آرامگاه دکتر معین می‌گوید: مدت‌هاست طرح توسعه آرامگاه دکتر معین به منظور ایجاد فضاهای فرهنگی در دستور کار شهرداری آستانه قرار گرفته، اما این طرح مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی در سطح استانی و حتی ملی است.
«سید جلال صابر» یادآوری می‌کند: زمینی خالی در پشت محدوده آرامگاه هست که شهرداری با مالک آن به منظور خرید و تغییر کاربری وارد مذاکره شده و در کمیسیون ماده ۵ نیز در حال بررسی است.
وی برآورد مالی این طرح را ۲۰۰میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: لازم است مسئولان ارشد استان این طرح را نه فقط استانی بلکه در سطح ملی و کلان ببینند و به شهرداری آستانه در طرح توسعه آرامگاه دکتر معین یاری رسانند.
معاون اداری و مالی شهرداری آستانه تصریح می‌کند: این طرح بیش از ۵ماه است که در حال بررسی است و رئیس شورا و شهردار آستانه اشرفیه نیز پیگیر تغییر کاربری و تصویب چنین طرحی در سطح کلان هستند.
بر اساس این گزارش، در کمیسیون ماده ۵ که در اصل زیر نظر شورای عالی معماری و شهرسازی است، طرح تفصیلی شهرها مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. رئیس شورا و شهردار هر شهری نیز در جلسات آن حضور دارند و استاندار ریاست آن را برعهده دارد. موضوع این کمیسیون، تغییر کاربری زمین‌هایی است که در طرح‌های توسعه ای شهرداری‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین ابتدا تایید استاندار گیلان در تغییر کاربری زمین مذکور مهم است و ایشان می‌تواند گره گشای این پروژه باشد؛ پروژه ای که برای توسعه گردشگری فرهنگی شهر انجام می‌شود. بنابراین لازم است اعتبارات ملی نیز برای طرحی که دورنمایی بسیار طولانی دارد، جذب شود.
اما آیا از فضای موجود نمی‌توان استفاده بهینه کرد؟! ایجاد غرفه نمایشگاهی یا فروشگاه آثار علمی دکتر معین نه تنها هزینه بر نیست، بلکه برای شهرداری آستانه درآمدزا هم می‌تواند باشد.

tel final1

Share