اعتراض ناشر گیلانی به روند برگزاری جایزه کتاب سال;به کیفیت کار داوران تردید داریم

مدیر مسئول انتشارات گپ اظهار داشت: اینجا است که ما به کیفیت کار داوران تردید می‌کنیم!!!کتاب دیگر ما که شایسته تقدیر شده نیز تالیفی است که در کتاب معرفی «خانه کتاب»، تالیف ترجمه اعلام شده و دوباره به غیرحرفه‌ای بودن داوران برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران, جایزه کتاب سال که به گفته دبیرانش نشانه آثاری است که کشور ما در طول یک سال منتشر می‌کند، در بهمن ماه هر سال توسط خانه کتاب ایران برگزار می‌شود و در روزهای دهه فجر با تایید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آثار برگزیده کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ اعطا می‌شود.

۴۱۴۰۷۸۹_۲۰۳گفتنی است؛ جایزه کتاب سال ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۴ برگزار شد. البته روند اعطای آن از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ به علت وقوع انقلاب اسلامی متوقف شد.

هم اکنون و با گذشت چند روز از اختتامیه سی و سومین جایزه کتاب سال علی اصغر علیزاده، مدیر مسئول انتشارات گپ، ناشر کتاب برگزیده سال ۱۳۹۰ و ناشر کتاب شایسته تقدیر دوره اخیر این جایزه، با اعتراض نسبت به داوری آثار قرار گرفته گفت: من به این امر معترضم که در حالی که ویراست جدید کتاب «اپیدمیولوژی» توسط دو استاد متخصص این رشته «کوروش هلاکویی، عضو بورد تخصصی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و دبیر انجمن اپیدمیولوژی و حسین صباغیان استاد متخصص اپیدمیولوژی» نوشته شده و انتشارات گپ آن را منتشر کرده، چرا در فهرست ۱۳ عنوان معرفی شده برای رای نهایی داوران در بخش کتاب علوم کاربردی پزشکی، نام کتاب «اپیدمیولوژی» ترجمه عبدالرضا منصوری‌راد و پیمان سلامتی دیده می‌شود.

وی افزود: مترجمان کتابی که با عنوان «اپیدمیولوژی» در لیست آثار نهایی بخش کتاب علوم کاربردی پزشکی سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، اصلا تخصص اپیدمیولوژی ندارند.

متن اعتراض ناشر برگزیده جایزه کتاب سال ۱۳۹۰، در نامه‌ای که وی در تاریخ بیست و نهم دی ماه سال جاری خطاب به رئیس جمهوری نوشته آمده و پس از آن موسسه خانه کتاب به عنوان موسسه مجری جایزه کتاب سال، در جوابیه‌ای چنین نوشته که اتهام وارده به جایزه کتاب سال و فرآیند داوری آن فاقد هر گونه مدرک و دلیل است و از این رو صرفا اتهام به یک جایزه معتبر فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است و اگر چه کتاب «اپیدمیولوژی» ۲۰۱۴ تالیف لئون گوردیس، ترجمه پیمان سلامتی و عبدالرضا منصوری‌راد از انتشارات ارجمند جزو ۱۳ کتاب راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه کتاب سال بود، اما با توجه به محتوا، سال انتشار، ناشر و نویسنده برای داوران انتخاب شد و برای داوری به هیات داوران گروه‌ پزشکی ارسال شد که پس از بررسی به علت نقص در ترجمه و عدم تسلط مترجم به محتوای علمی امتیاز لازم برای دریافت جایزه کسب نکرد.

این در حالی است که علیرغم ادعای ناصواب مدیر مسئول انتشارات گپ، مبنی بر اعمال نفوذ و رعایت نشدن حق، جالب است که همین امسال و در همین جایزه کتاب سال، کتاب تالیفی دیگری از انتشارات گپ با عنوان مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران (سه جلدی) جزو ۱۳ کتاب مرحله دوم داوری است که در این دوره به عنوان کتاب شایسته تقدیر انتخاب شده است.

مدیر مسئول انتشارات گپ نیز در پاسخ به آنچه در این جوابیه آمده است چنین می‌گوید: بند «ب» جوابیه خانه کتاب با این محتوا که از میان دو ترجمه ارسالی کتاب «اپیدمیولوژی» تالیف پاتریک ال رمینگتن،‌ راس سی. براونسون، ترجمه صباغیان از انتشارات گپ از نظر داوران گروه علوم کاربردی بخش پزشکی به دلیل محتوای علمی اصل کتاب و سال و انتشار نویسنده به مرحله دوم داوری راه نیافت» ربطی به موضوع اعتراض من ندارد و کتاب دیگری را مطرح کردند که اسمش را هم ناقص نوشتند. «اپیدمیولوژی کنترل بیماری‌های غیرواگیر» که البته ما آن را منتشر کردیم.

وی افزود: اما موضوع اعتراضی ما «اپیدمیولوژی ترجمه هلاکویی و صباغیان» نبوده و در بند «ج» این نامه خودشان اعتراف کردند که آن ترجمه دیگر به دلیل کیفیت نداشتن رد شده. این در واقع تایید نظر من بوده زیرا مترجمانش متخصص نبودند و حال این نشان‌دهنده کیفیت داوری است که چگونه کمیته داوری نمی‌دانند کتاب تخصصی را که مترجمانش تخصص مربوطه را ندارند، نمی‌توان به مراحل نهایی داوری وارد کرد.

مدیر مسئول انتشارات گپ اظهار داشت: اینجا است که ما به کیفیت کار داوران تردید می‌کنیم!!!

علیزاده افزود: کتاب دیگر ما که شایسته تقدیر شده نیز تالیفی است که در کتاب معرفی «خانه کتاب»، تالیف ترجمه اعلام شده و دوباره به غیرحرفه‌ای بودن داوران برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: کتاب «اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» با همکاری ۹۰ مولف متخصص ایرانی داخل و خارج کشور در دو سال و در قالب ۳ جلد و ۱۱۰۰ صفحه نوشته شده و مرجع رسمی وزارت بهداشت است که شایسته تقدیر جایزه کتاب سال به حساب می‌آید و این در حالی است که هیچ کتابی را از گروه پزشکی کتاب سال ندانستند!!

به گزارش دیارمیرزا انتشارات گپ  تنها ناشر گیلانی بوده که اثرش در طی ۳۳ دوره برگزاری کتاب سال کشور، موفق به کسب دو عنوان برگزیده و شایسته تقدیرکتاب سال گردیده‌ است.

tel final1

Share