در همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی

معرفی میدان نفتی سردار جنگل به سرمایه گذاران خارجی/ نفت درجای میدان نفتی سردار جنگل حدود ٢ میلیارد بشکه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا میادین دریایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر در همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا , در نشست تخصصی « معرفی طرح های نفتی دریایی ایران » که بعدازظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران برگزار شد، نمایندگان شرکت نفت فلات قاره، شرکت مهندسی و توسعه نفت و نفت خزر به معرفی میادین دریایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر پرداختند.
همچنین در نشست تخصصی «معرفی طرح های نفتی خشکی ایران» که صبح امروز برگزار شد، نمایندگان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طرح های مورد نظر خود در بخش خشکی را معرفی کردند.

** پروژه های نفتی ایران در دریای کاسپین

۸۱۸۵۹۱۴۲-۷۰۳۳۹۶۱۶یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر نیز در این نشست تخصصی به معرفی سه بلوک اکتشافی ٢۴، ٢۶ و ٢٩ و میدان نفتی سردارجنگل پرداخت و گفت: دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می شود که در بخش میانی آن، ٣٠ هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی انجام شده و براساس مطالعات ژئوشیمیایی ۴۶ ساختار در این بخش مشخص شده است.
وی افزود: پس از بلوک بندی این ۴۶ ساختار، هشت بلوک جزو اولویت های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفت.
اعتمادی با بیان این که چهار هزار کیلومتر مربع لرزه نگاری سه بعدی در بلوکهای ۶، ٧، ٨ و ٢٩ در سال های ٢٠٠٣ تا ٢٠٠۵ صورت گرفته است، تصریح کرد: میدان سردارجنگل در بلوک ۶ واقع شده که فاصله آن از یارد نکا بیش از ٢۵٠ کیلومتر است.
مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در ادامه به کشف نفت در میدان سردارجنگل در سال ٢٠١١ اشاره کرد و افزود: در حفاری چاه نخست این میدان تا عمق ٢ هزار و ۵٠٠ متری پیش رفتیم و چاه دوم این میدان نیز با هدف فعالیت توصیفی اکتشافی حفاری و در ابتدای سال ٢٠١۵ آزمایش و بهره برداری شد.
وی با بیان اینکه چاه دوم سردارجنگل در ١۴٢٣ متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق سه هزار و ۵٠٠ متری حفاری شد، ادامه داد: محاسبات حجمی ما نشان می دهد که نفت درجای سردارجنگل حدود ٢ میلیارد بشکه است و به نظر می رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیل های قابل توجه تری نیز وجود داشته باشد.
اعتمادی گفت: شرکت های متقاضی برای فعالیت در پروژه های معرفی شده خزر می توانند از امکانات و زیرساخت های موجود در شمال کشور استفاده کنند به طوری که در این زمینه، پایانه نفتی شمال، شرکت صدرا، حفاری شمال و شرکت اکتشاف و تولید خزر پتانسیل و توانمندی های خوبی دارند.
اعتمادی درخصوص بلوک های اکتشافی معرفی شده توضیح داد: بلوک ٢۴ در ١٣٠ کیلومتری شمال بندر نوشهر، بلوک ٢۶ در ١٠٠ تا ١٣٠ کیلومتری شمال بندر انزلی و بلوک ٢٩ نیز در ١٣۵ کیلومتری شمال بندر نوشهر واقع شده است.

* معرفی ٧ میدان نفتی و گازی دریایی خلیج فارس

محمد محمدی فرد، رئیس مهندسی مخازن مطالعاتی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: میدان های گازی بلال و فرزاد A و میدان های نفتی سلمان، فروزان، سروش، نوروز و دورود از جمله میدان های شرکت نفت فلات قاره ایران برای جذب سرمایه گذاری هستند.

tel final1

Share