مدیرکل دامپزشکی مازندران

احتمال آلودگی ماهی کفال دریای خزر وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: تلفات ماهی مشاهده شده در خزر ناشی از بروز ضعف در یک گونه از ماهی کفال است. شهروندان از خرید و مصرف ماهی کفال فاقد رشد کافی و همچنین فاقد مشخصات ماهی سالم به خصوص از خرید و مصرف ماهی کفال دودی خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: تلفات ماهی مشاهده شده در خزر ناشی از بروز ضعف در یک گونه از ماهی کفال است.

kafalدکتر مجید مختاری  توضیح داد: شهروندان از خرید و مصرف ماهی کفال فاقد رشد کافی و همچنین فاقد مشخصات ماهی سالم به خصوص از خرید و مصرف ماهی کفال دودی خودداری کنند.

وی ادامه داد: پیرو دریافت گزارشاتی از مشاهده تلفات ماهیان گونه کفال در دریای خزر، کارشناسان بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی نسبت به بازدید و بررسی نمونه برداری از تلفات، اقدام کردند و نمونه‌های اخذ شده را به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال کردند. در حال حاضر منتظر نتیجه آزمایش از مرکز تشخیص در خصوص دلایل بروز بیماری و تلفات هستیم. به محض دریافت پاسخ، نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

مختاری خاطرنشان کرد: سایر ماهیان برای مصرف مشکلی ندارند و شهروندان می‌توانند گونه‌های مختلف ماهیان دریای خزر را از مراکزی که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی است، خریداری و مصرف کنند.

مختاری با بیان اینکه برخی افراد سودجو با جمع‌آوری ماهیان کفال بیمار اقدام به حراج آن با عرضه در خودروهای وانت کرده‌اند، تاکید کرد: شهروندان مازندرانی به محض مشاهده چنین مواردی با اداره‌های دامپزشکی شهرستان خود تماس بگیرند تا اقدامات قانونی انجام شود.

وی درباره تلفات ماهی بر اثر آلودگی آب دریای خزر، گفت: آلودگی شدید رودخانه‌های مازندران ناشی از ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است. تمامی آب‌های الوده رودخانه‌ای به دریای خزر سرریز می‌شود بنابراین ماهی کفال که از جمله ماهیان حساس است و به صورت طبیعی تکثیر می‌شود، دچار بیماری می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: متولی سلامت آبزیان و فراورده‌های خام دامی قبل از فراوری، سازمان دامپزشکی کشور است، بنابراین هرگونه اظهار نظر در این خصوص باید از سوی سازمان دامپزشکی کشور تایید شود.

ختاری با اشاره به مشخصات یک ماهی سالم، خاطرنشان کرد: نبود بوی غیرطبیعی و ترشیدگی و تعفن، حفظ وضعیت ظاهری به گونه‌ای که اگر ماهی را از قسمت سر گرفته و به صورت افقی نگه داریم خم نشود، چشمان تازه و دارای درخشندگی و نبود گودی در چشم‌های ماهی، وجود رنگ صورتی متمایل به قرمز روشن در آبشش ها، استشمام نشدن بوی تعفن اسیدی و آمونیاکی در آبشش‌ها از مشخصات ماهی سالم است./ایسنا

Share