در نشست خبری رونمایی از فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن»

به جای سرمایه گذاری در سینما بهتر است در تجارت «شوید» سرمایه گذاری کنم/در بحث فرهنگی فقط شعار داده می شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احتشامی با بیان اینکه «تهیه کننده» اولین کسی است که به ساخت یک فیلم ورود می کند و آخرین نفری است که از پروژه خارج می شود گفت: بنده به این نتیجه رسیده ام که به جای سرمایه گذاری در سینما بهتر است بنده بروم در کار تجارت شوید!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری رونمایی از فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» با حضور عوامل این فیلم در رشت برگزار شد.

photo_2015-12-21_13-32-38به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,علیرضا جوقه دوست کارگردان فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» با بیان اینکه این کار در دو ورژن ساخته شده است اظهار کرد:یک مورد آن برای جشنواره فیلم فجر ساخته شده و دیگری بر اساس نگاه جشنواره فیلم عمار تولید شده است.

وی سینمای ایران را به سه بخش قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و سینمای امروز تقسیم بندی کرد و گفت: سینمای امروز متأسفانه دچار مشکلات زیادی شده و اتفاقات بسیاری رخ داد که باعث افت سینمای امروز ایران شده  اما در سینمای قبل از انقلاب با وجود اینکه سینما به صورت کوچه بازاری بود ولی رشد سینما از لحاظ تماشاگر و اقتصاد بسیار خوب بود.

جوقه دوست ادامه داد: خوشبختانه در دهه اول انقلاب با تمام مشکلات کشور سینما رشد بسیار خوبی داشت ولی در دهه اخیر اتفاقات ناخوشایندی همانند آنچه که برای فیلم روز رستاخیز که با حدود ده میلیارد تومان بودجه بیت المال تولید شد و یک روزه پایین کشیده شد، رخ داد.

کارگردان این فیلم با بیان اینکه نگاه ما برای ساخت این فیلم به گونه ای بود که می خواستیم معضلات و مشکلات و راه حل های آنها را از زبان خود سینماگران بشنویم، تصریح کرد: در این مستند از چهره هایی استفاده شده است که در سه دهه سینما ایران حضور داشته اند.

در بحث فرهنگی فقط شعار داده می شود

وی عنوان کرد: گفته می شود سینما فرهنگ یک ملت است و اگر ما بخواهیم ملت در حال رشدی باشیم باید فرهنگ خود را غنی سازیم اما متأسفانه امروزه در بحث فرهنگی فقط شعار داده می شود وکاری رخ نمی دهد برای مثال در گیلان مدیران فرهنگی هیچ حمایتی از هیچ کار فرهنگی نمی کنند و در سطح کشوری نیز تولیداتی کم و بیش رخ می دهد.

جوقه دوست اظهار داشت: متأسفانه از بخش خصوص حمایتی نمی شود و تولیداتی ساخته می شود که سفارشی است و مدیران فقط می خواهند بیلان کاری خود را افزایش دهند و بگویند در سال این ۴ اثر را تولید کردیم و هیچ نگاهی به ارزشمندی کار نمی کنند.

این کارشناس سینما گفت: سریال تاریخی را برای شبکه اول سیما در نظر گرفتیم و بالای ۴۰ میلیارد تومان برآورد بودجه آن شده اما متأسفانه مدیران استانی ما همکاری نکردند.

جوقه دوست ادامه داد: اسم این فیلم رنگین کمان عشق بود موضوع آن از یک ماه قبل از جنگ جهانی اول تا انقلاب اسلامی بود.

کارگردان فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» با بیان اینکه از زمان شروع به کار این فیلم تا امروز نزدیک سه ماه گذشته است گفت: هشتاد درصد این کار انتقادی بر سینمای امروز و مدیران فرهنگی ما است و امیدوارم قدمی در راه اعتلای سینما ایران باشد.

این کارشناس سینما اظهار کرد: اولین مشکلی که وجود دارد عدم هماهنگی و همدلی اهالی فرهنگ و هنر گیلان است زیرا مسئولین ما را نمی بینند.

در استان کار فرهنگی را کارهایی می دانند که جزیی از فرهنگ نیست

وی با بیان اینکه تلویزیون هیچ بودجه ای ندارد و یکی از بدهکارترین سازمان ها است , بیان داشت: برای پروژه ای که بنده دستیار تهیه آن بودم و از تلویزیون نیز پخش شد ۱۴ میلیارد تومان از رسانه ملی طلبکاریم اما متأسفانه یک ریال تا امروز پرداخت نشده است.

جوقه دوست مستند را حرف دل وعلاقه شخصی خود دانست و افزود: سوژه های زیادی است به خصوص در گیلان به چشم می خورد و بنده به علت عرقی که به گیلان دارم دوست دارم در این زمینه کار کنم .در همین راستا در حال ساخت یک مستند تاریخی از آیت الله شهید ربانی املشی هستیم که دادستان کل کشور بودند و عقد اخوت با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند.

تماشای عبور کودکان از پل عابرپیاده کار فرهنگی نیست

جوقه دوست اظهار کرد: دیروز در چهارراه گلسار دیدم دو عضو شورا شهر کنار پل عابر پیاده ای ایستاده بود و منتظر بودند که کودکان از پل رد شوند و عکس بگیرند و من رفتم از آنها پرسیدم چه کار می کنید که آنها گفتند کار فرهنگی می کنیم. اگر کار فرهنگی کردن این است هر روز صد نفر از پل عابر پیاده عبور می کنند!

وی عنوان کرد: مسئولین ما در استان کار فرهنگی را یکسری از کارهایی می دانند که جزیی از فرهنگ نیست.

این کارشناس سینما گفت: بنده سفارشی کار نیستم زیرا بعد آن سازمان نظر خود را در تهیه فیلم دخیل می کند و بیننده متوجه نمی شود چه چیزی تولید شده است.

وی ادامه داد: تلویزیون گیلان چندین سال پیش با اینکه یک ساعت برنامه در روز جمعه داشت ولی برنامه های بسیار خوبی پخش می کرد اما هم اکنون که ۲۴ ساعته شده است فقط در حال توهین کردن به مردم گیلان است زیرا کاراکترهای اصلی شبکه باران یا دیوانه اند یا پدر و مادر ندارند و در مجموع شبکه باران تعطیل است و چیزی برای ارائه کردن ندارد و هر روز بدتر می شود.

برنامه ای می خواهم بی بو، بی خاصیت و بی محتوا!

این کارشناس سینما با بیان اینکه بنده خودم تهیه کننده و کارگردان شبکه دو  سیما و شبکه چهار هستم گفت: یکی از مدیران شبکه در تهران به ما گفت: بنده برنامه ای می خواهم بی بو، بی خاصیت و بی محتوا!

وی گفت: هنرمند نباید این گونه کارها را قبول کند زیرا این کار به گونه ای خودفروشی است.

جوقه دوست اظهار کرد: متأسفانه تهیه کنندگان امروزه به این موضوع توجه می کنند که اولاً چند چهره در کار بازی می کنند و به ارزشمندی خود کار توجه زیادی نمی کنند و ثانیاً دوست دارند کار بسیار سریع تمام شود.

کارگردان فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» در پاسخ به خبرنگار دیارمیرزا مبتنی بر تغییر نام این فیلم در حین کار گفت: این کار توسط خود گروه انجام شده است و دلیل بیرونی برای این کار وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر میزان همکاری چهره ها در این کار گفت: بسیاری از این افراد به دلیل روابطی که وجود داشت به راحتی مصاحبه کردند و بسیاری از آنها نیز به علت اینکه این موضوع دغدغه خودشان نیز بود استقبال خوبی کردند.

جوقه دوست با بیان اینکه به یک خود سانسوری رسیده ایم , یادآور شد: کاری تولید کرده بودیم که یک پلان از فیلم گریه مادر شهید بود که آن پلان را حذف کردند و گفتند مادر شهید که گریه نمی کند بنابراین شما صد صفحه فیلمنامه می نویسید که مراحل مختلفی را طی می کند به ۵۰ صفحه می رسد بنابراین مردم وقتی این فیلم را می بینند متوجه فیلم نمی شوند.

وی با انقاد از بودجه حوزه هنری گفت: این سازمان آخرین ردیف بودجه را در استان دارد ولی در زمینه فرهنگ بسیار خوب فعالیت می کند.

جوقه دوست در پایان گفت :مدیران گیلان کمی ترسو هستند و ما این کار را در تهران درست کردیم.

با اکثر کسانی که مصاحبه کردیم می گفتند سینمای قبل از انقلاب بسیار موفق تر از زمان فعلی بود

به گزارش دیارمیرزا مهدی احتشامی تهیه کننده فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» اظهار کرد: بحث مالی مهمترین بخشی است که در سینما امروز حرف اول و آخر را می زند.

وی افزود: برای تولید یک کار به هر دری می زنم و هزینه می کنم وقتی هیچ بازدهی نداشته باشد بیک ریسک است، من به چه امیدی وقت و سرمایه خود را در این کار بگذارم؟

تهیه کننده این فیلم مستند ادامه داد: زمان و هزینه زیادی صرف می شود که یک کار آماده می شود اما به آنی تیشه به ریشه کار می خورد و این کار درست نیست زیرا انگیزه در تهیه کننده می میرد.

وی عنوان کرد: بنده و آقای جوقه دوست در تهران بودیم برای این پروژه و آدرس بازیگری را به ما دادند وقتی پیش این بازیگر که همه او را می شناسید و زشت است نام او را بگویم رفتیم و دیدیم که بازیگر کلاه و عینک گذاشته است و دست فروشی می کند.

احتشامی با بیان اینکه جایگاه سینمای ما بسیار بالاتر وضعیت فعلی است , گفت: سینما فرهنگ ملت ما است، بنده هیچ وقت نمی توانم با آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شوم، آن سینما است که از دل یک سرزمین فیلم درست می کند و فرهنگ آن سرزمین را ارائه می کند.

وی تصریح کرد: به نظر بنده سینمای خود را آنقدر باید گسترش دهیم که حرفی در عرصه بین المللی داشته باشیم وقتی برای فوتبال میلیاردها تومان خرج می شود پس برای سینما چه زمانی می خواهیم هزینه کنیم؟

احتشامی با بیان اینکه با اکثر کسانی که مصاحبه کردیم می گفتند سینمای قبل از انقلاب بسیار موفق تر از زمان فعلی بود , اظهار کرد: یعنی امکانات ما قبل از انقلاب زیاد بود!؟ یعنی ما امروز نمی توانیم کار خوب تولید کنیم!؟ ما می توانیم کار خوب تولید کنیم.

تهیه کننده فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» گفت: بارها شنیده ایم که می گویند چرا مردم ما با سینما قهر کرده اند؟ دلیل این موضوع این است که هم قیمیت بلیط سینما بسیار بالا است و هم داستان اکثر کارها کلیشه ای شده است.

وی ادامه داد: کاری که آماده شده است پیش ار اکران سی دی اش دست مردم است مسئول این موضوع کیست؟ بنده یقه چه کسی را باید بگیرم؟ واقعاً انگیزه نمی ماند.

احتشامی گفت: جنگ نرم واقعاً به پشت خانه ما رسیده است ما کی می خواهیم به خودمان بیاییم؟ ما همیشه می گویم ماهواره ولی خودمان چه زمانی می خواهیم یک فیلم ارزشی تولید کنیم که مردم ما به سراغ ماهواره نروند. بنده قول می دهم اگر سینما ما قوی کار کند امکان ندارد مردم به دنبال ماهواره روند، ماهواره تمام فرهنگ ما را نابود می کند.

تهیه کننده فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» اظهار داشت: در این مستند سعی شده است به مشکلات سینما رسیدگی شود.

به جای سرمایه گذاری در سینما بهتر است بروم در کار تجارت «شوید»

وی با بیان اینکه «تهیه کننده» اولین کسی است که به ساخت یک فیلم ورود می کند و آخرین نفری است که از پروژه خارج می شود گفت: بنده به این نتیجه رسیده ام که به جای سرمایه گذاری در سینما بهتر است بنده بروم در کار تجارت شوید!( در همین لحظه احتشامی از کیف خود یک بطری شوید را بر روی میز گذاشت)

احتشامی تصریح کرد: قیمت این شوید ۱۵ هزار تومان است و بنده از فروشنده پرسیدم چقدر این شوید را می خری به من جواب داد ۲ هزار تومان می خرم و خشکش می کنم و ۱۵ هزار تومان می فروشم. عذر می خواهم مگر من مریضم می خواهم کاری را تولید کنم هزارجا در بزنم کار را تولید کنم و سرمایه من روی آب بماند.

وی ادامه داد: تجارت «شوید» نه نیاز به مجوز دارد و نه چیز دیگری .انسان دوست دارد دنبال یک کار بی دردسر باشد اما من دوست دارم برای مردمم کار تولید کنم.

تهیه کننده این فیلم مستند اظهار داشت: متأسفانه برخی مسئولین آرزوی مرگ سینما را می کنند. یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ما این است که هنرمندان بزرگ ما نشسته اند و افرادی با پول خود در حال ورود به عرصه سینما هستند و این کار توسط مافیای سینما در حال انجام است.

وی گفت: بنده تقاضا می کنم که دولت حمایت خودش را از سینما برندارد زیرا اگر این کار را انجام دهد سینمای ما از ارائه کار قوی عاجز می ماند.

احتشامی اظهار داشت: بسیاری از بازیگران سینما در حال حاضر یک تا شش ماه ممنوع الکار هستند و بنده می توانم اسم آنها را در پنج برگه a4 برای شما بنویسم.

گفتنی است فیلم مستند «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» به کارگردانی علیرضا جوقه دوست و تهیه کنندگی مهدی احتشامی ساعت ۱۰ صبح ۶ دیماه در تالار حکمت دانشگاه گیلان اکران عمومی می گردد.

 علیرضا جوقه دوست کارشناس سینما و متولد سال ۱۳۶۱ وی سازنده فیلم های نقطه سوم، یک تکیه از آسمان، بازی، مستند سرزمین رویایی در میان ابرها (که از شبکه دوم سیما پخش گردید) و همچنین مدیر تولید سریال عمارت فرهنگی و… که بسیاری از آنها در شبکه سراسری پخش شده است می باشد.

مهدی احتشامی نیز تهیه کننده فیلم مستند خط سرخ شهادت ( از شبکه چهار سیما پخش شده است) و در مسیر توسعه ( از شبکه دوم سیما پخش شده است) می باشد.

خبرنگار: صابر عاشری

Share