احمد توکلی:

ایجاد مناطق آزاد جدید خیانت به ملت ایران است/نوسانات نرخ ارز فاحش و نرخ بیکاری نیز روند صعودی به خود گرفته/نباید همه کشور را به منطقه آزاد تبدیل کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،احمد توکلی اظهار کرد: ما در حال حاضر در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم که تولید ناخالص داخلی منفی، نوسانات نرخ ارز فاحش و نرخ بیکاری نیز روند صعودی به خود گرفته هر چند که تورم روند نزولی دارد اما همچنان در این مسئله با متوسط جهانی تا سه برابر فاصله داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،احمد توکلی عصر امروز در همایشی با موضوع «نفوذی‌های اقتصاد ایران» در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: ما در حال حاضر در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم که تولید ناخالص داخلی منفی، نوسانات نرخ ارز فاحش و نرخ بیکاری نیز روند صعودی به خود گرفته هر چند که تورم روند نزولی دارد اما همچنان در این مسئلهIMAGE634712244290215003.jpg با متوسط جهانی تا سه برابر فاصله داریم.

وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی پنج عامل مهم شامل بیماری هلندی، بازار متلاطم ارز، بالا بودن نرخ سود بانکی و آثار تحریم‌های اقتصادی غرب بر اقتصاد کشورمان تأثیر گذاشته به طوری که تحریم‌های اقتصادی سبب شده تا ریسک و شرایط نامطمئن سرمایه‌گذاری در کشور به وجود آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه‌گذاران افراد ترسویی هستند که به سرعت از اوضاع متلاطم کشور آشفته شده و به راحتی نمی‌توانند وضعیت ریسک و نامطمئنی را قبول کنند به همین خاطر عده‌ای سرمایه‌های خود را در بانک قرار داده و عده‌ای نیز ترمز دستی سرمایه‌گذاری را بالا می‌کشند.

توکلی با بیان اینکه متغیرهای متفاوتی در اقتصاد ایران تأثیرگذار بوده و ما امروز از طرفی با بالا رفتن هزینه‌های تسهیل و تبدیل ارز و از سوی دیگر فراوانی واردات و بی‌توجهی به حوزه صادرات روبه‌رو هستیم، گفت: قطعاً همه این عوامل اثر تورمی داشته و بستری را فراهم می‌کند تا بسیاری از مؤلفه‌های اقتصاد توانمند نادیده گرفته شود.

وی انتخاب راهبرد درست در اقتصاد در مسیر رشد عدالت و توجه دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان را به همراه افزایش سهم تولید ملی یادآور شد و افزود: در این زمینه باید شرایط و وضعیت حاکم بر جامعه را به دقت مورد رصد و توجه قرار داد.

مسئولان در بسترسازی بازار کار دچار غفلت شده‌اند

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصاد بر پایه تقویت و مقاوم‌ کردن اقتصاد در برابر تکان‌های داخلی و بیرونی است، بیان کرد: این تکان‌ها ممکن است نوسانات قیمت ارز و یا برخی تلاطم‌های بازار جهانی باشد که قطعاً در اقتصاد کشورمان نیز می‌تواند تبعات منفی و یا مثبتی را به همراه داشته باشد.

توکلی اضافه کرد: دولت باید فکری به حال نیروهای مولد و کارآفرین دهه ۶۰ بکند تا فرصت استخدام و اشتغال برای آنها از بین نرود که در این زمینه ورود مسئولان به تنظیم بازار کار بسیار ضروری و حیاتی است.

وی با بیان دیگر تکان‌های تأثیرگذار در اقتصاد کشور همچون بلایای طبیعی، تخاصم، تحریم و تهدیدهای اقتصادی ادامه داد: اگر دولتی وفادار به آرمان‌ها بوده و عاقلانه با مسائل برخورد کرده و اهل مشورت و دوراندیشی باشد و همچنین به مردم‌سالاری نیز اعتقاد راسخ داشته باشد، قطعاً بهتی کشور می‌تواند از این شرایط به راحتی عبور کند و گر نه برعکس این مسائل اتفاق افتاده و رخ می‌دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه‌ها با بیان اینکه باید سیاست کلان اقتصادی به سمتی باشد تا کاهش فساد اقتصادی، مؤلفه‌های مختلف بازار و اقتصاد توانمند بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: حرکتی که اخیراً دولت در ارائه وام به مردم برای خرید خودرو داد، حرکتی اشتباه بود چرا که به معنای واقعی هم آسیب‌های اجتماعی، هم زیست‌محیطی و هم خارج شدن ارز از کشور را به همراه داشته در حالی که دولت بهتر از این می‌توانست این تسهیلات را در حوزه مسکن و ازدواج پرداخت کند تا حالت ضد تورمی داشته باشد.

توکلی در تشریح ابعاد مختلف فساد که به هم ریختگی اقتصاد، پایین آمدن امنیت شغلی و دیگر مؤلفه‌های ناپایدار اقتصادی را به همراه دارد، افزود: در بسیاری از کشورها موضوع اعتبار دولت‌ها در تغییر و تحولات اقتصادی مطرح شده و در همه این موارد آنچه که مهم و قابل توجه به نظر می‌رسد ورود اندیشمندانه و عقلایی دولت‌ها در حوزه اقتصاد و تنظیم روابط است که نتایج مثبتی را نیز به همراه دارد.

مدل نئوکلاسیک در ایران جوابگو نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از جنگ مدل اقتصادی دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی مدل نئوکلاسیک بود که در هیچ مقطعی این شیوه جوابگو نیست چرا که این مدل نه اهداف عدالتخواهانه و نه رشد مداوم را در پی دارد.

وی مدعی شد: برنامه چهارم توسعه کشور براساس یک فکر و اندیشه ناب آمریکایی در این کشور تدوین شد به طوری که در این برنامه‌ها براساس الگوی نظم نوین جهانی در حوزه اقتصاد ظلم و تعدی به بخش‌های مختلف وارد شده است.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما قطعاً در مقابل چنین الگوهایی که غربی و متجانس با شیوه‌های غرب‌پسند است، نمی‌توانیم اهداف اقتصادی اسلامی خودمان را پیاده کنیم و در برابر چنین حرکت‌هایی نباید منفعلانه عمل کنیم.

وی تلاش بخش خصوصی را برای حضور در عرصه سرمایه‌گذاری با انگیزه کسب سود یادآور شد و بیان کرد: یکی از بدترین شیوه‌های نفوذ در اقتصاد ایران نفوذ از طریق مدیران و مسئولان تصمیم‌گیر در اقتصاد است که غرب با تربیت نیروهای مد نظر خود سعی می‌کند در عرصه تصمیم‌گیری اقتصاد کشور سهم خود را انجام دهد.

توکلی اضافه کرد:‌ ضرورت دارد عقل و علم توأم در هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریز‌ی‌ها مورد توجه قرار گیرد تا با تعیین اولویت‌ها در اقتصاد کشور بیشتر و بهتر از این بتوان حرکت منطقی و قابل قبولی را انجام داد.

نباید همه کشور را به منطقه آزاد تبدیل کرد

اقتصاددان کشورمان با انتقاد شدید از تلاش دولت برای صدور مجوز و دادن وعده‌های مبنی بر راه‌اندازی مناطق آزاد در استان‌های مختلف کشور اظهار کرد: ما نیز قبول داریم که راه‌اندازی این مناطق به تسهیل امر صادرات و واردات و ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک می‌کند و در ارز گیری و تربیت نیروی آموزش‌دیده و ماهر وجود این مناطق بسیار تأثیرگذار است.

توکلی در ادامه سخنان خود گفت: در این سال‌ها ما در مناطق آزاد به جای پرداختن به اصل کار نتایج معکوسی را از فعالیت‌ها گرفته‌ایم به طوریکه اشتغال هدف‌گذاری‌ شده محقق نشده و ما به جای صادرات با واردات و به جای سرمایه‌گذاری در این مناطق با خروج سرمایه‌گذاری در سایر مناطق روبه‌رو شده‌ایم.

وی با بیان اینکه الان دولت تصویب ۱۱ منطقه آزاد تجاری را به مجلس پیشنهاد کرده و خود نمایندگان نیز ۷۰ تا ۸۰ پیشنهاد در این زمینه دارند، افزود: قرار نیست کل کشور را منطقه آزاد کنیم!

ایجاد مناطق آزاد جدید خیانت به ملت ایران است

توکلی تصریح کرد: ما بهتر از این می‌توانستیم از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کنیم در حالی که ایجاد مناطق آزاد جدید خیانت به ملت ایران است چرا که این مناطق از آن هدفشان دور شده و به جای صادرات محوری به واردات روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: در وضعیت رکود اقتصادی قرار داریم به طوری که نرخ رشد اقتصاد با نوسانات زیاد روبه‌رو شده و بنده معتقدم هدفمندی یارانه‌ها، تلاطم در بازار ارز و بالا بودن سود سپرده بانکی از عوامل اصلی تورم است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت عاقل و با توانمندی بالا قطعاً در جلب اعتماد عمومی مردم نقش‌آفرینی می‌کند و مانع از کشمکش‌های اجتماعی، قومی، مذهبی، حوزه‌ای، جناحی و قدرت‌طلبی شخصی در عرصه‌های مختلف شده و همچنین به کاهش تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها، افزایش نااطمینانی و ریسک در تولید و سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

tel final1

Share