استاندار گیلان در همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای اظهار کرد:

سوانح رانندگی یکی از موانع بزرگ تحول و توسعه است/لزوم کاهش نقاط حادثه خیز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان، توسعه پایدار را در گرو حمل و نقل پایدار دانست و گفت: سوانح رانندگی یکی از موانع بزرگ تحول و توسعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا ،استاندار گیلان، توسعه پایدار را در گرو حمل و نقل پایدار دانست و گفت: سوانح رانندگی یکی از موانع بزرگ تحول و توسعه است.IMG_1210

محمدعلی نجفی روز شنبه در اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار رشت افزود: طی سال های اخیر شاهد کاهش حوادث رانندگی در کشور و استان گیلان هستیم.
وی اظهار داشت: مدیریت ایمنی جاده ها، تردد در جاده های ایمن، وسایل نقلیه، کاربران ایمن تر و پاسخ مناسب پس از سوانح از مواردی که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
نجفی با بیان این که در بخش حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران در گیلان صدمات سنگینی داریم، خاطر نشان کرد: ارایه آموزش های کافی به رانندگان در کاهش سوانح رانندگی اهمیت بسزایی دارد.
استاندار گیلان تاکید کرد: برای کاهش حوادث، کاهش نقاط حادثه خیز گیلان و موانع در جاده های روستایی و شهری نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد که اداره کل راه و شهرسازی در این بخش اهتمام دارند و حرکت های خوبی نیز ایجاد شده است.
وی در ادامه سخنان خود به گام های برداشته شده در بخش های مختلف عمرانی در استان اشاره و ادامه داد: حدود ۳۰۰ درصد رشد بخش های عمرانی را داشتیم که گیلان در این بخش بالاتر است.
وی به پروژه راه آهن رشت آستارا اشاره و اظهار کرد: این راه آهن یکی از خواسته های دیرینه نه گیلانی ها بلکه بسیاری از کشورها است.

رییس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این همایش در سخنانی گفت: تروما، آسیب ها و مرگ و میر در حوادث جاده ای هزینه سنگینی برای کشور به همراه دارد.

محمدحسین قربانی با اشاره به آمارهای مربوط به مرگ و میر حوادث ترافیکی اضافه کرد: مبنای کار باید این باشد تا سیستمی تعریف کنیم تا در درجه اول بتوانیم آمار دقیقی از تعداد تلفات جاده ای داشته باشیم.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی مبنای یک برنامه ریزی را داشتن آمار دقیق دانست و خاطر نشان کرد: این مهم در برنامه ریزی کلان کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای کاهش مشکلات تروما در کشور نباید تنها از دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت، درمان ، پلیس راه و … انتظار داشته باشیم بلکه همه بایستی در قالب برنامه توسعه محور حرکت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت راه اندازی سیستم تروما گفت: به هر گونه آسیب بدن به لحاظ جسمی و روحی تروما می گویند.

انوش برزیگر مهمترین نوع تروما را مربوط به حوادث جاده ای دانست و اضافه کرد: ایمن نبودن جاده ها، بی احتیاطی در رانندگی ، ایمن نبودن برخی از خودروها از عوامل بروز تروما در حوادث جاده ای است.
دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای نیز با بیان این که استان گیلان برای رفع مشکل تروما عزم جدی دارد ، گفت: تجربه کشورهای دیگر نشان داده که بایستی هماهنگی و همدلی وجود داشته باشد.
شاهرخ یوسف زاده تروما را هرگونه آسیب جسمی و روحی که به دنبال برخورد عوامل فیزیکی و شیمیایی با بافت های بدن به وجود می آید تعریف کرد و افزود: تروما بیماری که مانند سایر بیماری ها قابل پیشگیری است.
وی در رابطه با تفاوت پیشگیری تروما و واکسینه آن با سایر بیماری ها اظهار کرد: در سایر بیمارها فرد نسبت به بیماری واکسینه می شود اما در تروما فرد و جامعه بایستی واکسینه شوند.
وی خاطر نشان کرد: تروما تنها مربوط به حوادث ترافیکی نیست بلکه مسمومیت، غرق شدگی و برق گرفتگی را نیز شامل می شود.
وی در ادامه سیستم تروما را بسیار مهم و ارزشمند دانست و تصریح کرد: پیشگیری از آسیب ، مراقبت های پیش بیمارستانی ، امکانات مراقبت حاد و مراقبت های پس بیمارستانی از ارکان سیستم مراقبت تروما است.
اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای روز شنبه در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار رشت برگزار شد.
این همایش کشوری به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای ، از سوی مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداری گیلان برگزار شد.
سومین یکشنبه نوامبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با عنوان روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای نامگذاری شده و «بیایید هم اکنون به حوادث جاده ای نه بگوییم» شعار امسال این همایش است.

IMG_1140 IMG_1172 IMG_1178 IMG_1192 IMG_1203 IMG_1216

tel final1

Share