استاندار در نشست هم اندیشی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان

گیلان باید جزو ۱۰ استان برتر در بخش کتاب و کتابخوانی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه زمانی که کتاب خوانی به فرهنگ تبدیل شود می‌توانیم به آن افتخار کنیم افزود : پدران و مادران می‌توانند مشوق‌های خوبی برای فرزندانشان در امر کتابخوانی باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان دکتر محمدعلی نجفی در نشست هم اندیشی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان که به منظور تجلیل از خادمین و حامیان گفتمان کتابخوانی برگزار شد با اشاره به پیشینه و فرهنگ غنی گیلانیان اظهار داشت : باتوجه به ظرفیت و توانمندی استان متأسفانه در بحث سخت افزاری و نرم افزاری کتاب آن گونه که زیبنده استان بود رشد نداشته ایم.(گزارش تصویری)
najafi1513وی با اشاره به عقب ماندگی‌های به جامانده از گذشته اظهار داشت : آمار و ارقام حاکی از آن است که گیلان تا پایان سال ۹۱ در بخش‌های مختلف توسعه‌ای در جایگاههای آخر کشور قرار داشته که باید با تلاش مضاعف در جهت جبران این عقب ماندگی‌ها تلاش کنیم.
دکتر نجفی با بیان اینکه این تصور غلط است که فکر کنیم توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی، مخاطب و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب بی نیاز کرده است اظهار داشت : ارزش کتاب در جامعه هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت بلکه شبکه‌های اینترنتی موجبات تسهیل بخش کتابخوانی را فراهم می کند.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت افزود : نباید احساس شود که با پیشرفت الکترونیک کتاب حذف خواهد شد.
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت کتابخوانی در کشورهای پیشرفته اظهار داشت : باتوجه به توسعه شبکه‌ ارتباط اینترنتی در کشورهای پیشرفته اما استقبال مردم از کتاب خوانی کاهش نیافته و حتی در متروها و فرودگاه‌ها نیز از فرصت بهره گرفته و در حال مطالعه و کتاب‌خوانی هستند.
نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت کمک بیشتر رسانه ملی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تأکید کرد و افزود : رسانه ملی باید ترویج کتاب خوانی را به عنوان ارزش قلمداد کند.
وی افزود : بدون فرهنگ غنی و پربار توسعه محقق نمی شود.
نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان و نوجوان کشور با آموزه‌های انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود : مدیران موظف به ترویج این اصل مهم هستند اما ترویج خشک و تعیین تکلیف موردی واجباری باعث فاصله گرفتن جوان خواهد شد.
دکتر نجفی با بیان اینکه باید در تولید کتاب به نیازها جامعه توجه کنیم افزود : باید نیازهای جامعه را رصد کنیم و براساس نیاز جامعه گام برداریم.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه زمانی که کتاب خوانی به فرهنگ تبدیل شود می‌توانیم به آن افتخار کنیم افزود : پدران و مادران می‌توانند مشوق‌های خوبی برای فرزندانشان در امر کتابخوانی باشند.
استاندار گیلان بر ضرورت پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از محل شهرداری ها تاکید کرد و افزود : فرصت حضور مردم و شهرداری‌ها در توسعه کتابخانه‌ها بیشتر بهره گیریم.
دکتر نجفی بر ضرورت احداث کتابخانه‌های شبانه‌روزی در شهرها تأکید کرد و افزود : اجرای این طرح فرصت مطالعه ۲۴ ساعته را برای علاقه‌مندان به مطالعه فراهم می کند.
استاندار گیلان با ابراز نارضایتی از جایگاه استان در بخش کتاب و کتابخوانی اظهار داشت : گیلان باید جزو ۱۰ استان برتر در بخش کتاب و کتابخوانی باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان با انتقاد از عدم وجود کتابخانه در سایت مسکن مهر رشت افزود : باتوجه به وجود ۱۷ هزار واحد مسکونی در این سایت احداث کتابخانه و مراکز فرهنگی از جمله ضروریاتی است که باید اقدامات لازم در این بخش صورت پذیرد.
دکتر نجفی با بیان اینکه توسعه مراکز فرهنگی در مناطق محروم باید در سرلوحه کارها قرار گیرد افزود : متأسفانه این مناطق از داشتن کتاب خانه‌های مناسب و کانون پرورش فکری محروم هستند که باید اقدامات لازم در جهت تحقق این مهم صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه باید با خلاقیت، اندیشه، ابتکار و نوگرایی فرصت مطالعه بیشتر را برای کودکان خود فراهم کنیم افزود : در گذشته کتاب از جایگاه ویژه‌ای درهدایایی خریداری شده برای کودکان برخوردار بود اما در دوران فعلی کمتر شاهد این موضوع هستیم.

محمدپور:سرانه فضای مطالعه شایسته مردم فرهیخته گیلان نیست

به نقل از شبستان ,مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ، با بیان اینکه مجموعه کتابخانه‌ها به عنوان یک مرجع بزرگ فرهنگی در کشور محسوب می‌شود، گفت: ما با قرار دادن افکار و اندیشه‌های افراد فارغ از سن، نژد، جنس و شغل در کنار یکدیگر فرهنگ ارزشمندی را نهادینه می کنیم.

IMG_1430وی کتابخانه‌ها را دروازه‌ای به سوی دانش و توسعه فرهنگی افراد دانست و افزود: با توجه به اینکه امروز کشور ما با بحران کمبود آب درگیر است اما با بحران دیگری در حوزه کتاب نیز موجه هستیم که می طلبد نگاهمان را به حوزه کتاب و مطالعه تغییر دهیم.

محمدپور، طی گزارشی از نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان، اظهار کرد: استان گیلان یکصد کتابخانه عمومی، ۸۴ کتابخانه نهادی، ۱۵ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای مطالعه در استان ۳۱هزار و ۲۵۶ متر مربع و به ازای هر یکصد نفر گیلانی یک مترو ۲۰ سانتی متر است، گفت: این میزان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۴ برابر افزایش یابد که چشم انداز جهانی ۸ متر مربع است.

محمدپور افزود: در حال حاضر گیلان در رتبه ۲۶ کشوری قرار دارد که این آمار شایسته مردم فرهیخته استان نیست.

وی با اشاره به اینکه در تعداد امانت با کشور برابری می کنیم که رتبه ۱۷ کشوری هستیم، بیان کرد: برای رسیدن به اهداف خود ۱۸ پروژه عمرانی را در در دستور کار داریم که شامل چندین پروژه عمرانی احداث کتابخانه عمومی در شهرستان‌های استان می باشد که در حال اجراست و همچنین چند کتابخانه بزرگ نیز با امضای تفاهم نامه مشارکتی با دستگاه‌ها و نهادهای استان به کتابخانه‌ها واگذار خواهد شد.

محمدپور اضافه کرد: امیدواریم افتتاح کتابخانه مرکزی شهر رشت که اعتبار خوبی در سفر ریاست جمهوری به گیلان به آن اختصاص یافته است را در انتهای سال مالی ۹۵ شاهد باشیم.

وی در ادامه از بهبود شرایط و رشد محسوس در حوزه اعتبارات تملک دارایی و نیز دریافت سهم نیم درصدی شهرداری‌ها در سال جاری خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت خیرین در کنار تخصیص اعتبارات می تواند در بهبود هرچه بیشتر وضعیت کتابخانه های عمومی و در نهایت رشد شاخص‌های مطالعه موثر باشد.

در پایان این نشست از خادمین و حامین گفتمان کتابخوانی، فرمانداران، بخشداران، شهرداران تجلیل به عمل آمد.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسtel final1ن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share