در دومین جلسه هم اندیشی توسعه پایدار و در جمع مدیران گیلان مطرح شد:

ایران دارای توسعه به شدت نامتوازن است/ممکن است گیلان در آینده شاهد بمب بزرگ جمعیتی باشد+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،میرزایی گفت:ممکن است گیلان در سال های آینده شاهد بمب بزرگ جمعیتی از فلات مرکزی باشد و در این زمینه باید دور اندیشی های لازم و تدارک ویژه ای اندیشیده شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دومین جلسه هم اندیشی توسعه پایدار با موضوع «رقابت پذیری منطقه ای، کلید اقتصاد مقاومتی» با حضور حجت اله میرزایی پژوهشگر اقتصاد منطقه ای و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ظهر امروز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

IMG_2228به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در ابتدای این نشست گفت:از قدیم گفته اند,خواستن توانستن است ولی امروز باید گفت:«خواستن همراه با دانایی توانستن است». اگر می خواهیم به شعار «ما می توانیم »جامعه عمل بپوشانیم باید دانایی خود را گسترش دهیم و این جلسات با هدف افزایش دانایی مدیران میانی جهت تحقق آرمان های کشور است.

مهمترین مشخصه ی کشورهای توسعه یافته مقاومت پذیری یا تاب آوری است

حجت اله میرزایی پژوهشگر اقتصاد منطقه ای و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز خرسندی جهت حضور در استان با فرهنگ گیلان گفت: نقش اینگونه جلسات جهت آموزش نیست بلکه برای فرایند شکل گیری همگرایی و هم زبانی برای توسعه استان است و ثمرات ارزشمندی دارد. و مسیر استان را برای دستیابی به توسعه هموار می کند.
وی اظهار کرد: مهمترین مشخصه ی کشورهای توسعه یافته مقاومت پذیری یا تاب آوری است. یعنی اینکه در مقابل شوک های طبیعی مانند سیل ,زلزله و شوک های خارجی مانند تشنج در منطقه مقاوم باشند.
میرزایی افزود: در کشوری زندگی می کنیم که از حدود ۵۰ نوع بلایای طبیعی ۳۷ یا ۳۸ مورد آن حادث می شود بنابراین در کشوری که با این سطح بلایای طبیعی مواجه است تدارک دیدن و آماده شدن برای کاهش آسیب های ناشی از آنها و مقاوم ساختن اقتصاد بسیار ضروری است.IMG_2231

وی ادامه داد: حوادث دیگری مانند جنگ ها یا خشونت های منطقه ای نیز بر روی اقتصاد تأثیرگذار هستند .هم اکنون بسیاری از این نوع درگیری ها در اطراف کشور ما وجود دارد, مانند جنگ افغانستان که پیامد آن حضور دو میلیون افغان در بازار کار ما شد.
میرزایی همچنین به عوامل جهانی مانند قیمت نفت نیز اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت نفت در چند سال اخیر به دلیل پیش بینی نکردن و مقاوم نکردن اقتصاد در مقابل چنین حوادثی به اقتصاد کشور ضربه زد.
وی ایجاد جذب فرصت های جدید در زمینه فناوری را یکی از عواملی دانست که می تواند به مقاوم سازی اقتصاد کمک می کند.

باید به گونه ای در مقابل تغییرات خارجی عمل کنیم که تغییرات را حس نکنیم

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: باید به گونه ای در مقابل تغییرات خارجی عمل کنیم که تغییرات را حس نکنیم .البته این حس نکردن نباید به مثابه عادت باشد و در بلند مدت ضربه بزند بلکه باید به گونه ای باشد که در آینده اثرات سوء نداشته باشد.

وی افزود: مهمترین شاخص جهت مقاوم سازی در مقابل تغییرات خارجی رقابت پذیری است. یعنی مقاوم شدن و انعطاف پذیر شدن همراه با حفظ و افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصادی .

کشور دارای توسعه به شدت نامتوازن است

میرزایی با بیان اینکه مناطق مختلف ایران دارای توسعه به شدت نامتوازن است تصریح کرد:برای مثال در شاخص توسعه انسانی تهران در بالاترین و سیستان و بلوچستان پایین ترین سطح است.و فاصله بین سیستان بلوچستان و تهران مشابه فاصله غنا در آفریقا و کره جنوبی در آسیا است.در سایر شاخص های توسعه نیز به همین گونه است.
وی زمینه های طبیعی، فرایندهای طی شده برای توسعه و فراورده ها و دستاوردهای ایجاد شده را دلایل توسعه نامتوازن کشور دانست و گفت: پیامد این موضوع نامتوازن بودن درآمد سرانه و نامتوازن بودن فرصت اشتغال است و در پایان تهی شدن برخی مناطق از سرمایه های اقتصادی و انسانی است.
میرزایی اظهار کرد: تا پیش از سال ۹۰ این عدم توازن بین مناطق مرزی و مرکزی بود اما بعد از این سال مطالعات نشان می دهد که بخشی از مناطق مرکزی نیز در حال توسعه نیافتگی است و علت این موضوع زوال منابع طبیعی و تخلیه منابع آب است به خصوص در استان های اصفهان و فارس و در آینده به جای مهاجر پذیر بودن مناطق مرکزی شاهد مهاجر فرستی این مناطق خواهیم بود.

ممکن است گیلان در سال های آینده شاهد بمب بزرگ جمعیتی باشد

این پژوهشگر اقتصاد منطقه ای گفت: ممکن است گیلان در سال های آینده شاهد بمب بزرگ جمعیتی از فلات مرکزی باشد و در این زمینه باید دور اندیشی های لازم و تدارک ویژه ای اندیشیده شود.

باید مشکلات عدم جذب سرمایه گذار مورد بررسی قرار گیرد

IMG_2232  میرزایی نتیجه عدم توازن مناطق را تفاوت بین رقابت پذیری آنها دانست و گفت:تهران قبل از تفکیک البرز ۱۹ درصد جمعیت کشور را دارا بود ولی ۲۶ درصد تولید ناخالص ملی را داشت و این نشانه بهره وری بالای این استان بود.در همین زمینه استان گیلان حدود ۳.۳ جمعیت کشور را داراست اما سطح بهره وری شهروندان گیلان کم است.

وی این مساله را نشانه کم کاری گیلانیان ندانست و گفت: این مساله نشان دهنده این است که مکمل های تاثیرگذار بر این موضوع نظیر آموزش مناسب نبوده است.

میرزائی افزود: گیلان در شاخص توسعه کسب و کار در جایگاه دوم قرار دارد و از شرایط مناسبی برخوردار است.

وی ادامه داد: در مناطقی که فرصت های اشتغال کمتری وجود دارد و دچار مشکل سرمایه گذاری هستند,خروج سرمایه مالی و سرمایه انسانی را شاهد هستیم.

میرزایی بر ضرورت بررسی مشکلات عدم جذب سرمایه گذار تاکید کرد و گفت: اگر در استانی افراد بیشتری در صف پوشش کمیته امداد قرار دارند یا اینکه خروج جمعیت و انتقال منابع ملی آنها در حال افزایش است ,نشانگر این است که در سطح توسعه درست عمل نکرده اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:علم ما برای گذشته است ولی باید برای آینده تصمیم بگیریم و این موضوع باعث نااطمینانی می شود .بحران آب , فقر و طلاق این هشدار را به ما می دهند که از قبل باید تدارک بیشتری برای آینده می دیدیم.
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: در مسیر توسعه, زیربنا همه ی سرمایه ها ;سرمایه اجتماعی است و استانها به تناسبی اینکه سرمایه اجتماعی بیشتری داشته باشند می توانند سرمایه اقتصادی و انسانی بیشتری را جذب کنند.

 

خبرنگار: صابر عاشری

Share