حجت الاسلام مهدی رهنما کاندیدای مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه گیلان در گفتگو با دیارمیرزا

اگر فقر فرهنگی داشته باشیم به فقر اقتصادی خواهیم رسید/باید تراز حوزه و جامعه روحانیت را در گیلان بالا ببریم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام رهنما مهمترین دغدغه استان گیلان را زمینه مسائل فرهنگی دانست و افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی استان به بحث های فرهنگی مرتبط می شود یعنی اگر فقر فرهنگی داشته باشیم بصورت طبیعی به فقر اقتصادی خواهیم رسید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام والمسلمین «مهدی رهنما» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا با بیان اینکه جایگاه مجلس خبرگان در قانون اساسی کاملا مشخص شده است, اظهار کرد: «مجلس خبرگان رهبری» مجلسی است که حامی مهمترین رکن جامعه یعنی رهبری می باشد.rahnama_2016-02-05_00-13-56

حجت الاسلام رهنما با بیان اینکه متولد ۲۰ خرداد سال ۱۳۶۰ در شهر رشت می باشد, یادآور شد:عمده سال های زندگی خود را در قم سپری کردم و از سال اول ابتدایی به بعد دوران تحصیلی خود را در این شهر گذراندم و سپس وارد حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله مکارم شیرازی شدم و بعد از آن جهت ادامه تحصیلات حوزوی به مدرسه تخصصی فقیه آیت الله شبیری زنجانی رفتم که به علت نمرات خوب بنده جزو واحد نخبگان حوزه شدم و دوره هفت ساله درس خارج خود را نیز در مدرسه آیت الله مرحوم فاضل لنکرانی گذراندم و هنوز درحال ادامه درس خارج خود هستم و علاوه بر آن هم اکنون مدیریت مدرسه تخصصی فقه و اصول حوزه علمیه قم رابرعهده دارم.

رهبری برای جامعه مانند پدر در خانواده می باشد/ رهبری نظام با مقبولیت و جمهوریت گره خورده است

وی با اشاره به اینکه اگر مجلس خبرگان متشکل از افراد شایسته و فاضل شکل گیرد بتبع آن حمایت شایسته ای از ستون اصلی کشور یعنی رهبری معظم انقلاب صورت می گیرد, اظهار داشت: رهبری برای جامعه مانند پدر در خانواده می باشد و اگر جامعه رابطه ای درست و منطقی توام با حمایت صحیح از این «پدر» داشته باشد تمام تصمیم های کشور در بخش های مختلف مسلماً از یک سطح خوبی برخوردار خواهد بود.
حجت الاسلام رهنما اظهار کرد: بر اساس قانون رهبری نظام با مقبولیت و جمهوریت گره خورده است و در تاریخ نیز مشاهده می کنیم وقتی حضرت امیرالمومنین(ع) مورد حمایت جامعه قرار نمی گیرد چندین سال خانه نشین می شوند بنابراین اگر رهبری نظام مورد غفلت قرار گیرد و از حمایت مردم و جمهوریت برخوردار نباشد خدای نکرده احتمال تکرار حوادث بد تاریخی وجود خواهد داشت و تعریف جایگاه مجلس خبرگان این است که مشارکت مردم را در بحث حمایت از رهبری ایجاد کند.

مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از ظرفیت های مهم مجلس خبرگان رهبری استفاده از ایده های خوب جوانان و عالمان می باشد اظهار کرد: باید شبکه ها و بسترهایی فراهم گردد تا بتوان این ایده ها را اجرایی کرد.

اگر فقر فرهنگی داشته باشیم بصورت طبیعی به فقر اقتصادی خواهیم رسید

حجت الاسلام رهنما مهمترین دغدغه استان گیلان را زمینه مسائل فرهنگی دانست و افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی استان به بحث های فرهنگی مرتبط می شود یعنی اگر فقر فرهنگی داشته باشیم بصورت طبیعی به فقر اقتصادی خواهیم رسید.
وی افزود: آن جایگاه حقوقی که مجلس خبرگان در اختیار یک عضو این مجلس می گذارد ظرفیت عظیمی است که باید از این ظرفیت در زمینه کادر سازی، شبکه سازی و ارتقاء فرهنگ منطقه استفاده شود. نماینده مجلس خبرگان از آنجایی که رابطه نزدیک تری با بدنه و هسته نظام دارد بسیاری از تذکرات را می تواند گوشزد کند و بسیاری از جهت گیری های فرهنگی را انجام دهد.
حجت الاسلام رهنما اظهار داشت: باید برای گیلان کاری انجام داد و مهمترین اقدام توجه به بستر فرهنگی در قالب فعالیت های فرهنگی و در جهت گسترش ارزش های جامعه می باشد.
وی یکی از این اقدامات فرهنگی را تقویت حوزه علمیه گیلان عنوان کرد و تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت عوامانه بگویم «آخوند خوب در هر منطقه بسیار می تواند تأثیر گذار باشد» و متأسفانه در بسیاری از روستاهای استان گیلان روحانی رفت و آمد نمی کند مگر برای نماز عید فطر و دهه محرم.

مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: ما اگر تراز حوزه و جامعه روحانیت را در گیلان بالا ببریم به شدت در تقویت حوزه فرهنگی تأثیرگذار خواهد بود.

نهادهای قانونی نباید تضعیف شوند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر نحوه تأیید صلاحیت کاندیدای خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان با اشاره به جملات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نسبت به حفظ و صیانت جایگاه شورای نگهبان گفت: هرگز نهادهای قانونی نباید تضعیف شوند و بدترین اتفاق سال ۸۸ در پیش گرفتن سازوکار غیر قانونی بود.
حجت الاسلام رهنما افزود:اگر افرادی که معترض بودند سازوکار قانونی را پیش می گرفتند کشور از مشکلات به وجود آمده دور می ماند.شش فقیه عضو شورای نگهبان در حوزه جایگاه ویژه ای دارند.
وی این ویژگی اعضای شورای نگهبان را دلیل عمده به وجود آمدن کمترین واکنش منفی به رد صلاحیت های صورت گرفته را دانست و عنوان کرد: فعلا سازوکار تأیید صلاحیت های شورای نگهبان برای مجلس خبرگان بدین گونه می باشد و باید به آن تمکین کرد.
وی اظهار کرد: مسیر تأیید صلاحیت ها در شورای نگهبان برای مجلس خبرگان بدین گونه می باشد که افراد یا باید در آزمون شرکت کنند و یا باید رساله علمی مکتوب داوطلبان مورد تائید چهار نفر از شش عضو فقیه شورای نگهبان قرار گیرد.
حجت الاسلام رهنما افزود: بسیاری مانند بنده در آزمون شرکت کردند که در مرحله کتبی آن آزمون ۶۰ نمره ای برگزار گردید و در مرحله شفاهی آن سه نفر امتحان می گرفتند که پس از تأیید حداقل دو نفر از آنها داوطلب مورد پذیرش قرار می گرفت.
وی ادامه داد: شورای نگهبان برای حفظ آبروی افراد آزمونی را در تابستان برگزار کرد که پیش از ثبت نام برای حفاظت از آبروی افراد گرفته شد.

هیچ شورایی نمی تواند جایگزین شخصیت ممتازی چون آیت الله خامنه ای شود

حجت الاسلام رهنما در رابطه با شورای رهبری نیز گفت: شورای رهبری در متن قانون اساسی ابتدای انقلاب وجود داشت  اما با یک نگاه واقع بینانه به شرایط امروز و با توجه به جایگاه ممتازی که رهبر معظم انقلاب دارند هیچ شورایی نمی تواند جایگزین ایشان شود.

tel final1

Share