محمد کمال خسروجردی

رشت شهر بی دفاع

رشت شهر بی دفاع در علوم طبیعی (علوم دقیقه) با مشاهده، تجربه، آزمون و همچنین در اختیار گرفتن محیط می توان یک پدیده را به دقت مطالعه نمود و مختصات مختلف آن را بدست آورد. در علوم انسانی و متعاقب آن علوم اجتماعی نمی توان وقایع و پدیده ها را به تمامی در اختیار گرفت […]

رشت شهر بی دفاع

۲۰۱۵۰۳۲۸۱۹۴۳۱۲_shahrdai14در علوم طبیعی (علوم دقیقه) با مشاهده، تجربه، آزمون و همچنین در اختیار گرفتن محیط می توان یک پدیده را به دقت مطالعه نمود و مختصات مختلف آن را بدست آورد. در علوم انسانی و متعاقب آن علوم اجتماعی نمی توان وقایع و پدیده ها را به تمامی در اختیار گرفت به همین دلیل در مطالعات اجتماعی یکی از شیوه ها برای نیل به مختصات یک پدیده اجتماعی، مطالعات تطبیقی است. در مطالعات تطبیقی بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده دو یا چند پدیده با متدلوژی مشخص مورد مطالعه تطبیقی قرار می گیرند.
این حق بدیهی و اولیه شهروندان یک شهر است که آگاه شوند شهرشان در مقایسه با شهرهای همطراز خود به لحاظ شاخص های توسعه در چه وضعیت و رتبه ای قرار دارد. آگاهی شهروندان یک شهر از مختصات توسعه ای شهر خود می تواند سطح مطالبات آنان را از مدیران شهرشان تنظیم کند و همچنین مکانیزم ارزیابی مدیران شان را نیز فراهم سازد. اکنون پرسش این است شهر رشت با پیشینه مشخص و برجسته در تحولات مدرن جامعه ایرانی اکنون به لحاظ شاخص های توسعه چه وضعیتی دارد؟ شهری که در میان شهرهای ایران در یکصد سال گذشته پیشتاز تحولات مدرن بوده اکنون مختصات توسعه آن چگونه است؟
محققین و مدیران شهر به راحتی می توانند با احصاء شاخص های توسعه و مقایسه با شهرهای همطراز رشت به موقعیت و جایگاه توسعه ای شهر پی ببرند. اما مردم و شهروندان کوچه ها و بن بست های این شهر بارانی، مردمی که نه به مدیران این شهر دسترسی دارند و نه آمارها در اختیار آنان است، بدون هیچ آماری بدون هیچ مطالعه تطبیقی وقتی از قزوین، اردبیل، ساری و ارومیه و… عبور می کنند پی به مختصات توسعه شهر خود می برند. هرگاه از این شهرها به رشت بر می گردند جز آه در سینه نه کلامی به گفتن دارند و نه مطالبه ای از زعمای شهرشان، ما اهالی این شهر پذیرفته ایم که رشت، شهر بی دفاعی است!
شورای شهر رشت از زمان شورای اول تاکنون آنچه به پاس قدردانی اعتماد شهروندان به آنها اهداء نموده تنها تعویض هر ۷ ماه یک شهردار بوده است! شورای شهر رشت در سرعت جابجایی شهردارها تقریبا مثال زدنی ترین شورای شهر کشور است و از همین منظر است که از قزوین نیز عقب مانده است.
و اما شورای کنونی وقتی شکل گرفت با توجه به تجربه تلخ شورای سابق و همچنین تحصیلات عالی اعضای این شورا و همچنین نیروهای ارزشی و با تجربه مدیریتی در سوابق خود انتظار می رفت شهر رشت شاهد شکل گیری شورایی کارآمد و دلسوز باشد، اما با گذشت نیمی از عمر آن، تعویض دو شهردار، تعیین سه سرپرست طی این دو سال تمام امیدهای شهروندان به شورای شهری مسئولیت پذیر، تقریبا به ناامیدی میل پیدا کرده است. وانگهی، تنها طی دو سال گذشته به واسطه آنارشیسم حاکم در آن و منفعت گرایی مخرب بیش از ۱۰/۰۰۰ میلیارد ریال این شهر زیان دیده است. آنچه این شورا را در این دوره به سوی آنارشیسم و منفعت طلبی مخرب سوق داده عموما توسط اندکی از اعضاء آن شکل گرفته، بقیه اعضاء شورا از دلسوزی لازم برای شهر برخوردارند اما متاسفانه به دلیل نوعی رفتار آنارشیسمی که متکی به هوچی گری رسانه ای است اعضاء دلسوز شورا نتوانستند اثر گذاری لازم را داشته باشند.
در کتاب غررالحکم و دررالکلم در حدیثی از حضرت علی(ع) آمده است: «سبب التدمیر سوء التدبیر» (سبب نابودی، تدبیر بد است) این حدیث شرح حال امروز شهر ماست، متاسفانه به واسطه سوء تدبیر اندکی از اعضاء شورای شهر رشت این شهر متحمل میلیارد ها زیان شده است. به نظر می رسد دیگر درنگ جایز نیست و بر زعمای استان و بزرگان استان است که مانع این منفعت طلبی مخرب و آنارشیسم موجود در شورا شوند.
تحلیل رفتار شناسی اندکی از اعضاء شورای شهر رشت می تواند واکاوی مناسبی از علل پس رفتگی شهر رشت در این مدت به ما ارایه دهد. بی تردید آیندگان بر این رفتارهای غیرمسئولانه به قضاوت خواهند نشست و روز واپسین نیز باید در محضر الهی پاسخگوی این منفعت طلبی مخرب باشند.

محمد کمال خسروجردی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share