جعفرزاده:

برای تک نرخی کردن ارز، الزامی به افزایش قیمت دلار نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که دولت در راستای سیاست‌های تک نرخی کردن ارز، الزامی به افزایش قیمت دلار ندارد، گفت: دولت می‌توانست با همان قیمت سال ۹۴ ، نرخ دلار را ثابت نگه داشته و از این طریق بازار را کنترل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که دولت در راستای سیاست‌های تک نرخی کردن ارز، الزامی به افزایش قیمت دلار ندارد، گفت: دولت می‌توانست با همان قیمت سال ۹۴ ، نرخ دلار را ثابت نگه داشته و از این طریق بازار را کنترل کند.jafarzade_5778

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره این که گفته می‌شود دولت در قانون بودجه سال آینده نرخ دلار را ۳۱۰۰ تومان و میزان درآمد نفتی را ۲۲ میلیارد دلار در نظر گرفته است، اظهار کرد: براساس آنچه گفته شده دولت در قانون بودجه سال ۹۵ متعهد می‌شود که با دلار ۳۱۰۰ تومانی میزان در آمد نفتی ۲۲ میلیارد دلاری داشته باشد یعنی معادل حدودا ۶۶ هزار میلیارد تومان از بودجه ۲۳۷ هزار میلیارد تومانی و به عبارت بهتر ۳۰ درصد درآمد دولت از منابع نفتی تامین خواهد شد.
وی افزود: این اقدام تامل برانگیز دولت این شائبه را ایجاد می کند که به چه دلیل دولت چنین تصمیمی را گرفته است، زیرا در بودجه ۹۴ ، ۳۱ درصد بودجه دولت از نفت تامین می‌شد و انتظار می‌رفت که این رقم کاهش یافته و به حدود ۱۵ تا ۲۰ طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ برسد اما هیچ تغییری نکرده است، بنابراین با چنین تصمیماتی ما در قانون بودجه به کاهش وابستگی به نفت دست پیدا نمی کنیم.
نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر دلار حدود ۲۹۵۰ تومان است که با ۳۱۰۰ تومانی که در نظر گرفته‌اند چیزی حدود ۱۵۰ تومان گران‌تر محاسبه شده که این اقدام شائبه درآمدزایی برای دولت را ایجاد می کند یعنی دولت، دلار را گران می‌کند تا برای خود تامین اعتبار کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت دولت در تک نرخی کردن، الزامی به افزایش قیمت دلار نداشته باشد یعنی می تواند در تک نرخی کردن همانند سال ۹۴، قیمت دلار را ۲۸۰۰ تومان ثابت نگه دارد و در این شرایط می‌توانست بازار را کنترل کند.
جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: بنابراین افزایش قیمت دلار در بودجه ۹۵ این احتمال را می دهد که دولت می‌خواهد بخشی از کسری منابع بودجه خود را از محل گران شدن دلار تامین کند.
وی با بیان این‌که تعیین اجباری نرخ ارز اشتباه است، گفت: در بودجه نرخ ارزی تعیین می‌شود که نرخ تسعیری بوده و مبنای تبدیل ریالی است نه نرخ بازار در واقع به دولت می‌گوید که چگونه دلار را به ریال تبدیل کند وبه نوعی نحوه برآورد اولیه بودجه است و دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: براساس قانون بودجه، تعیین نرخ دلار ‌بر طبق نرخ شناور است و نباید اجباری تعیین شود.

/ایسنا

 

Share