جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح نقاط مثبت و منفی لایحه بودجه ۹۷ مطرح کرد:

رشد ۲۰ درصدی سهم اعتبارات استان‌ها در لایحه بودجه ۹۷ | اختصاص ۷ هزار میلیارد برای کاهش فقر مطلق

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت افزایش سهم بودجه استان ها در اعتبارات هزینه ای از ۴.۳ درصد به ۲۴.۳ درصد یعنی ۲۰ درصد افزایش یافت، گفت: در اعتبارات عمرانی نیز لایحه بودجه ۹۷ کل کشور به ۳۰ درصد و استانی شدن ۸۶۸ طرح تملک دارایی های سرمایه ملی منجر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، نقاط مثبت و منفی لایحه بودجه ۹۷ کل کشور را تشریح کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با ارزیابی مثبت از روند تدوین لایحه بودجه ۹۷ کل کشور از سوی دولت، گفت: این لایحه با رویکرد رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال زا و ضد فقر تدوین شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ کل کشور یکی از بهترین لوایحی است که در چند سال اخیر و حتی سنوات گذشته دولت به مجلس ارایه کرده است، افزود: لایحه پیشنهادی لایحه شجاعانه ای بوده و همه ما باید به دولت کمک در راستای تحقق آن کمک کنیم.

ضرورت بررسی لایحه بودجه با رویکرد ملی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برخی نواقص نیز در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور دیده می شود، تصریح کرد: نمایندگان باید با نگاه ملی به رفع این نواقص اقدام کنند زیرا اگر کشور درست شود مناطق و حوزه های انتخابیه ما نیز درست می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به جزییات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور، گفت: در این لایحه اصلاح در روش و استفاده از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۴۰ دستگاه و ردیف ملی یعنی ۳۴ درصد دستگاه های ملی ما تحت مجموعه بودجه ریزی بر اساس عملکرد قرار گرفته اند و صددرصد دستگاه های استانی نیز مبتنی بر بودجه ریزی عملکرد بوده اند.

رشد ۲۰ درصدی سهم اعتبارات استان ها از لایحه بودجه ۹۷

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت افزایش سهم بودجه استان ها در اعتبارات هزینه ای از ۴.۳ درصد به ۲۴.۳ درصد یعنی ۲۰ درصد افزایش یافت، گفت: در اعتبارات عمرانی نیز لایحه بودجه ۹۷ کل کشور به ۳۰ درصد و استانی شدن ۸۶۸ طرح تملک دارایی های سرمایه ملی منجر شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم، با اشاره به دیگر نقاط مثبت لایحه بودجه ۹۷ کل کشور، افزود: افزایش شفافیت، انضباط بودجه ای با کاهش ردیف های متفرقه از ۳۳۷ به ۱۱۳، حذف ۳۹ ردیف جدول شماره (۷)، حذف جدول ۱۷ و انتقال اعتبار آن به دستگاه های اصلی در جهت افزایش نظارت بر عملکرد یکی از اقدامات بسیار مثبت این لایحه است.

افزایش ۱۲ هزار میلیاردی اعتبارات ویژه برای ساماندهی بافت های فرسوده و مناطق زلزله‌زده و توسعه سواحل مکران

وی با بیان اینکه رعایت اولویت های برنامه ششم توسعه در تدوین لایحه بودجه از دیگر مزایای این لایحه است، تصریح کرد: در این لایحه افزایش ۱۲ هزار میلیارد تومانی اعتبارات ویژه برای طرح‌های آبیاری، آب‌رسانی روستاها، بهبود محیط‌ زیست، مقابله با ریزگردها و سامان دهی پسماندها، توسعه گردشگری، حمل و نقل عمومی و ریلی، ساماندهی بافت های فرسوده و مناطق زلزله‌زده و توسعه سواحل مکران و غیره به نسبت سال‌های قبل را شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: شروع برنامه کاهش فقر مطلق با استفاده از ظرفیت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان در سال نخست از در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور دیده شده است.

وی با اشاره به دیگر نقطه مثبت لایحه مذکور، افزود: اصلاح طرح تحول سلامت و تامین مالی پایدار برای استمرار و اجرای آن از دیگر مزایای این لایحه است.

برنامه ویژه دولت برای اشتغال در سال ۹۷

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: اجرای برنامه اشتغال گسترده از جمله اشتغال فراگیر، اشتغال عشایری و روستایی و اشتغال حمایتی با تجهیز بالغ بر ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی دولتی و تسهیلات نظام بانکی و صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در طرح های تولیدی بخش خصوصی و صادرات غیرنفتی از دیگر مزایای این لایحه است.

وی تصریح کرد: استفاده اهرمی از منابع عمومی و تامین بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های تملک دارایی سرمایه ای با مشارکت بخش خصوصی و همکاری نظام بانکی و صندوق توسعه ملی در مدل مالی P.P.P همچنین به منظور تکمیل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد مقرر شده است تا تخصیص های فصلی بودجه دستگاه های اجرایی در جهت افزایش کارایی متناسب با عملکرد و تحقق اهداف تعیین شده صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سنوات گذشته روش بودجه ریزی با ایرادات بسیاری همراه بوده است، گفت: بهترین بودجه ریزی در دولت اصلاحات بوده اما بودجه سال جاری از بودجه دوره اصلاحات نیز سبقت گرفته است.

Share