معاون اول قوه قضاییه

بازداشت پسر فرمانده سابق ناجا و پسر شهردار تهران کذب محض است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً برخی از سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها مدعی شدند ۱۲ نفر از افراد مسئول در بنیاد تعاون ناجا دستگیر شده‌اند گفت: در موضوع اول که مربوط به افراد بازداشت شده در بنیاد تعاون ناجا بود باید بگویم اگر پرونده‌ای تشکیل شده و اتهامی متوجه افراد باشد دستگاه قضایی با آن برخورد می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفتاد و نهمین نشست خبری معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

eje31211000775_PhotoAحجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در  هفتاد و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً برخی از سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها مدعی شدند ۱۲ نفر از افراد مسئول در بنیاد تعاون ناجا دستگیر شده‌اند و حتی این افراد مدعی شده‌اند که خود فرمانده سابق ناجا و پسرش و همچنین پسر شهردار تهران دستگیر شده‌اند، گفت: در موضوع اول که مربوط به افراد بازداشت شده در بنیاد تعاون ناجا بود باید بگویم اگر پرونده‌ای تشکیل شده و اتهامی متوجه افراد باشد دستگاه قضایی با آن برخورد می‌کند.

وی گفت: البته درباره دستگیری پسر فرمانده سابق ناجا و پسر شهردار تهران این مطالب کاملاً کذب است و من هم در سایتهای ضد انقلاب آن را دیدم. قطعاً کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند اگر از آنها شکایتی شود قطعاً تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: این گونه اطلاع‌رسانی‌ها و خبر رسانی‌ها خدمتی به جامعه نمی‌کند و وقتی یک رسانه چند بار خبرهای کذب این‌چنینی منتشر کند به طور قطع مردم اطمینانشان را به آنها از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست سناتورهای آمریکایی مبنی بر آزادی ۳ تبعه کشورشان که در زندان‌های ایران به سر می‌برند، گفت: سناتورهای آمریکایی برای خودشان حرف می‌زنند و قرار نیست ما به حرفهای آنها اعتنا کنیم.

وی افزود: از ۳ نفری که شما اشاره کردید ۲ نفر به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برند ، یک نفر هم هنوز به پرونده‌اش رسیدگی نشده است، پس آنها چه حقی دارند که درخواست آزادی یک جاسوس را می‌کنند.

وی گفت: درباره آن بخشی از صحبتهای شما که گفتید با بیش از ۶۰ ایرانی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند باید بگویم که عموماً در اینگونه موارد وزارت امور خارجه اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا حقی از هیچکدام از شهروندان ایرانی ضایع نشود.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که نتیجه همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی در رابطه با کاهش میزان معوقات بانکی به کجا رسیده است، گفت: معوقه داران عموماً دو دسته هستند، آنها که معوقه‌شان دارای توجیه منطقی است و آنهایی که قصد مجرمانه دارند.

وی گفت: در خصوص گروه اول تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا مشکلات این افراد مرتفع شود تا به این ترتیب از میزان معوقات کاسته شود.

محسنی اژه‌ای افزود: البته در برخی از موارد شاهد بوده‌ایم که یک پیمانکار از دولت به واسطه انجام یک پروژه طلبکار بوده و از سوی دیگر به بانک به خاطر اخذ وام بدهکار است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در این گونه موارد امیدواریم دولت پول پیمانکاران را در زمان مقرر بپردازد تا چنین مشکلی ایجاد نشود.

احکام قطعی برخی از متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: پرونده تعدادی از محکومان پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی به دیوان عالی کشور رفته و احکامشان نقض شده بود به شعبه دیگری رفت و حکم صادر شد اما دادستان به احکام صادره در شعبه دوم اعتراض کرد.

وی افزود: با اعتراض دادستان پرونده به شعبه هم‌عرض تجدیدنظر رفت و مورد رسیدگی قرار گرفت و تعدادی از افراد را محکوم کرد.

محسنی اژه‌ای با اعلام اینکه به دلیل قطعی شدن احکام، اسامی محکومان اعلام می‌شود، گفت: غلامحسین نوایی عضو هیأت مدیره و نایب رئیس شرکت فولاد ایران و عباسعلی احمدی هر یک به دو سال حبس، جعفر دارابی مسئول واحد خرید گروه صنعتی فولاد به دو سال حبس، یارمحمد محمدی مدیرعامل سابق شرکت اسپادانا به ۵ سال حبس، کاوه نجات دهقان به ۳ سال حبس، امیر رمضانی طارمی به یک سال حبس، محمد حسن اوغلی به دو سال حبس، شیدا مردعلی به یکسال حبس، داریوش میشانی‌فر معاون رئیس بانک صادرات شعبه اهواز به ۷ سال حبس و ۱۰ سال انفصال و همچنین بهنام بهزادی مدیرعامل شرکت تجارت گستر به ۳ سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل و نقل سوخت در مرحله دادسرا قرار دارد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه هفتاد و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل و نقل و سوخت که دوره‌ای نیز مدیر عامل یکی از باشگاه‌های ورزشی نیز بود، گفت: کارهای بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن این پرونده به کمک وزارت اطلاعات انجام شد و افراد زیادی هم در قالب متهم و مطلع مورد بازجویی قرار گرفتند.

وی افزود: اما این پرونده همچنان در مرحله دادسرا قرار دارد و برای آن هنوز حکمی صادر نشده است.

وی درباره علت طولانی شدن رسیدگی به این پرونده گفت: در برخی از پرونده‌ها به دلیل نیاز به انجام کار کارشناسی رسیدگی به پرونده‌ها به کندی انجام می‌شود که این موضوع امری طبیعی است و در این پرونده نیز کارهای اینچنین در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر سایتهای خبری یا وبلاگ‌های شخصی اقدام به انتشار کامنتی کنند که محتوای مجرمانه داشته باشد آیا کامنت گذار یا منتشر کننده آن متهم یا مجرم هستند، گفت: اگر محتوای کامنت مجرمانه باشد هر دو نفر مسئول هستند.

وی افزود: براساس قانون مطبوعات در این گونه موارد هم مدیر سایت و هم معاونین و مباشران و فردی که کامنت گذاشته مجرم هستند که در بسیاری از موارد هم شناسایی فرد کامنت‌گذار سخت نبوده و به راحتی امکان‌پذیر است.

۱۳۵ نفر از بیمه گذاران آزاد شدند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در هفتاد و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با پرونده بیمه توسعه ایران، گفت: تعاملاتی بین قوه قضاییه و دولت انجام شد که براساس آن بیمه مرکزی متکفل تعهدات بیمه توسعه ایران شد و ۱۳۵ نفر از بیمه‌گذاران آزاد شدند.

وی تصریح کرد: متهم این پرونده ۲ ملک تجاری و مسکونی را به بیمه مرکزی منتقل کرده است تا بخشی از تعهدات وی جبران شود که خود وی ادعا می‌کند این دو ملک بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد که البته باید کار کارشناسی شود و به بیمه مرکزی منتقل شود.

اژه‌ای در رابطه با پرونده بدهکار بزرگ بانکی که ۶۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت، به بانک پارسیان وکالت داده شده است تا از اموال و املاک وی بخشی از طلب وصول شود چرا که عمده معوقات مربوط به بانک پارسیان بود.

دستگیری ۵ نفر به جرم اخاذی از خانواده‌های متهمان پرونده‌های کیفری

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه هفتاد و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهارداشت: در سال ۹۴ به مناسبت‌های مختلف، اقداماتی برای عفو یا تخفیف مجازات مجرمین صورت گرفت که توسط ریاست قوه به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شد که در این رابطه ۳۹۳ نفر زن در سال ۹۴ مشمول عفو شدند و رقمی بیش از این نیز مشمول تخفیف شدند.

اژه‌ای تاکید کرد: اخیراً متأسفانه برخی افراد با عناوین جعلی به خانواده‌های متهمین دارای پرونده‌های کیفری یا حقوقی مراجعه می‌کنند و از آنها اخاذی می‌کنند که قوه قضاییه به جدّ به دنبال شناسایی و دستگیری آنهاست و تاکنون ۵ نفر از آن‌ها دستگیر شده و در بازداشت هستند.

وی تصریح کرد: خانواده متهمین باید توجه کنند این افراد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه مشکلات را افزایش می‌دهند چرا که خانواده به یک فرد جاعل پولی را پرداخت کرده است و بنابراین یک اتهام دیگر به پرونده این خانواده اضافه می‌شود.

وی گفت: پس خانواده‌های متهمین توجه کنند کسانی که به هر عنوان به خانواده‌ها مراجعه می‌کنند وعده می‌دهند و پول می‌گیرند کار خلافی است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همانگونه که اعلام کردیم در سال ۹۴ و ۹۳ در داخل و خارج قوه قضاییه بر فساد متمرکز شده‌ایم به نحوی که از نشست قبلی که در این خصوص صحبت شد تا این نشست ۴ نفر از قضات متخلف سلب صلاحیت قضایی شدند که این اقدام با همان ساز و کار قانونی سلب صلاحیت قانونی در دادگاه عالی قضات صورت گرفته است بنابراین این افراد دیگر حق قضاوت ندارد.

صدور کیفرخواست پرونده متهم نفتی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: امیدواریم بتوانیم راه شهدا و همه کسانی را که مجاهدت کردند، ادامه دهیم.

وی در ادامه اظهارداشت: در راستای مبارزه با زمین‌خواری ۷ میلیون متر مربع از زمین‌های اطراف تهران که به ناحق تصرف شده بود به نام دولت سند خورد و از متصرفان گرفته شد.

محسنی اژه‌ای همچنین از صدور کیفرخواست پرونده متهم نفتی خبر داد و گفت: کیفرخواست این فرد صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود تا هر چه سریعتر رسیدگی شود.

/فارس

Share