چرا مازندران دومین انتخاب بود و اولین میزبان نبود؟

رقابت انتخاباتی احمدی‌نژادها در شمال کشور;مسجد محدثین و جریان بهار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وقتی محمود احمدی‌نژاد، بعد از سفر مشهد خود راهی شمال کشور شد تا در جمع مردم مازندران به سخنرانی بپردازد، بسیاری از فعالان سیاسی تعجب کردند که چرا مازندارن. اما فعالان سیاسی مازندران سوال دیگری در ذهن داشتند؛ حال که مشایی و شیخ‌الاسلامی برای انتخابات مجلس آینده در مازندران برنامه‌ریزی کرده‌اند٬ چرا مازندران دومین انتخاب بود و اولین میزبان نبود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وقتی محمود احمدی‌نژاد، بعد از سفر مشهد خود راهی شمال کشور شد تا در جمع مردم مازندران به سخنرانی بپردازد، بسیاری از فعالان سیاسی تعجب کردند که چرا مازندارن. اما فعالان سیاسی مازندران سوال دیگری در ذهن داشتند؛ حال که مشایی و شیخ‌الاسلامی برای انتخابات مجلس آینده در مازندران برنامه‌ریزی کرده‌اند٬ چرا مازندران دومین انتخاب بود و اولین میزبان نبود؟

مسجد محدثین و کابینه دولت احمدی‌نژاد

یاران+محمود+احمدی+نژاد«ایلنا» نوشت:کسی نمی‌داند به خاطر حضور مشایی٬ کردان و شیخ‌الاسلامی، مسجد محدثین مازندران تا این اندازه برای یاران احمدی‌نژاد در محور توجه قرار گرفت٬ یا به خاطر مسجد محدثین بابل، مشایی و حلقه نزدیک به او به کابینه راه یافتند٬ اما این را همه می‌دانند که اعتقادات متولیان این مسجد تاثیر زیادی در تفکر جریان بهار دارد.

برخی اخبار تایید‌نشده حکایت از آن دارد که بسیاری از اعضای جریان بهار به مسجد مقدس محدثین بابل که به اعتقاد متولیان آن، به دستور امام زمان ساخته شده٬ ارادت دارند؛ مسجدی که یک دهه پیش و بلافاصله بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد با عتاب و خطاب علی‌اکبر ناطق نوری مواجه شد «اخیراً به استانی رفته بودم. به من گفتند در اینجا محلی درست شده که جمکران دوم است. چراکه شخصی در اینجا خوابی دیده و دستور داده‌اند در اینجا بنایی بسازند. من از آنها خواهش کردم این بساط را جمع کنند؛ چرا که خواب٬ حجت نیست و این کار‌ها برای اعتقادات مردم ضرر دارد.»

استان اصولگرایان

به خاطر اصالت ناطق نوری و علی لاریجانی، مازندران٬ استانی بود که هم در خرداد ۷۶ و هم در خرداد ۸۴ به گزینه اصلاح‌طلبان رای نداد. همین دو شخصیت نیز تاثیر بسزایی در هدایت افکار عمومی این منطقه ایفا می‌کنند. با این وجود اخبار واصله از مازندران حاکی از آن است که این دو نفر هنوز در فضای سیاسی استان فعال نشده‌اند.

یکی از خبرنگاران سیاسی مازندران اوضاع این شهر را به آش شله قلمکار تشبیه می‌کند و می‌گوید مثلا فقط از جریان نزدیک به مرحوم کردان٬ سه چهار نفر در ساری فعالیت خود را کلید زده‌اند و جالب اینجاست که این افراد با دامادی، دیگر نماینده ساری، سر سازگاری ندارند و همین مسئله سبب شده رقابت بین اصولگرایان افزایش بیابد و دامادی متمایل به اعتدالگرایان شود.

کلثوم فلاحی می‌گوید: «شجاعی کیاسری» نماینده فعلی ساری، «عبوری» شهردار ساری، «محمد قاسمی» از روحانیون منتفذ منطقه و «هادی ابراهیمی» معاون سیاسی استاندار دولت قبل٬ چهار فردی هستند که زمزمه حضورشان شنیده می‌شود.

در این میان شنیده می‌شود اصولگرایان دیگری نیز هستند؛ «منصور زارعی»، فرماندار سابق ساری. همین تعدد کاندیداهای اصولگرا، داستان انتخابات را از هر زمانی پیچیده‌تر کرده است. به این جمع می‌توان بعضی اعضای شورای شهر ساری را هم اضافه کرد که این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری شایعه نامزد شدن آنان شنیده می‌شود. با این حال اصولگرایان امیدوارند با کمک «جواد واحدی» فرماندار اصولگرای ساری برنامه‌های خود را پیش ببرند.

جبهه پایداری

شرق مازندران به خاطر فضای سنتی‌تری که دارد، بیشتر از غرب استان٬ مستعد نفوذ جبهه پایداری است. هرچند که عبدالواحد فیاضی٬ نماینده محمودآباد و نور دلبسته این جریان سیاسی است.

یکی از فعالان سیاسی مازندران می‌گوید که گرایش مردم مازندران با اصلاح‌طلبان است٬ چنانچه استقبال مردم از حسن روحانی در مسجد جامع ساری در تاریخ استان بی‌سابقه بود.

لطف الله آجدانی می‌گوید: محمد دامادی نیز هر چند اصلاح‌طلب نیست٬ اما با گرایش اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود.

مدیرکل پژوهش استانداری مازندران به خبرنگار ایلنا می‌گوید که شانس اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چشمگیر است.

رقابت احمدی‌نژادی‌ها در استان همجوار

هر چند به نظر می‌رسد در مازندران یاران دولت نهم و دهم دست در دست هم گذاشته‌اند تا به صورت متحد وارد انتخابات مجلس شوند٬ اما در استان گلستان وضعیت به شکل دیگری دنبال می‌شود.

«بسطامی» از فعالان سیاسی گرگان می‌گوید: اختلاف بین گروه‌های مختلف اصولگرا در گرگان زیاد است. در همین یک هفته گذشته شمس‌الدین حسینی، تقویان، جلیلی و…. به گرگان آمده‌اند تا برای طیف‌های مختلف اصولگرا سخنرانی کنند.

این فعال سیاسی «عباسی» وزیر ورزش و جوانان دولت دهم و «متکی» وزیر خارجه مشهور دولت قبل را جز گزینه‌هایی می‌داند که شایعه حضورشان در انتخابات مجلس آینده وجود دارد و تاکید می‌کند که این دو فرد برای حضور در انتخابات نگاهی هم به تهران دارند٬ اما اگر وضعیت اصولگرایان در تهران به سمت وحدت نرود٬ احتمالا از استان گلستان وارد عرصه انتخابات خواهند شد.

بسطامی با اشاره به سفر سال گذشته الهام به گرگان و تاسیس گروه حامیان احمدی‌نژاد در این استان گفت که بین طیفی که احمدی‌نژاد را تا آخر قبول داشت و طیفی که از سال ۹۱ با وی به مخالفت پرداخت، اختلاف جدی وجود دارد٬ اما باید در نظر داشت که حضور جمعیت چشمگیر ترکمن‌ها و اقلیت سیستانی در استان گلستان سبب خواهد شد انتخابات از مناسبات قومیتی در کنار مناسبات سیاسی تاثیر بگیرد.

Share