از گوشه کنار سیاست در گیلان:

تکذیب دلواپس بودن عضو شورای شهر رشت با چاشنی حمله به نماینده مجلس/مردم چوبر از ترس غرق‌شدن شب‌های بارانی در مسجد می‌خوابند/مرگ خاموش۴۰۰ هکتار شمشاد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.با ما همراه باشید.

تکذیب دلواپس بودن عضو شورای شهر رشت با چاشنی حمله به نماینده مجلس
گوشه کنار سیاست
خبرنگار مشترک یکی از سایت غیرمجاز گیلانی و یک رسانه دیگر که چندی پیش به دلیل نشر اکاذیب مورد عتاب استاندار گیلان قرار گرفته بود در پی تیتر انتخابی شب گذشته بسته خبری«از گوشه کتار سیاست در گیلان» دلواپس بودن جمشیدی چناری را تکذیب کرد.
در مطلب مشترک این دو سایت آمده است:
« اظهار نظر دکتر جمشیدی چناری ریاست سابق شورای اسلامی کلانشهر رشت به این دو مصوبه که با استقبال فراوان مواجه شد، نشان از صراحت لهجه و پرهیز از تعارف وی دارد. البته وی احترام به نمایندگان شهر و استان را همواره مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری نمود که نمایندگان گیلان از این مصوبه تبری جسته اند.

در این بین اتفاق عجیبی که رخ داد این است که یک پایگاه خبری که متعلق به خواهر زاده یکی از نمایندگان می باشد در اعتراض به اظهار نظرات دکتر جمشیدی چناری وی را دلواپس خواند! اینکه واقعا دکتر جمشیدی که همواره خط و مشی سیاسی اش مشخص بوده و در طی ماهها و سالیان گذشته گرایش سیاسی او نیز آشکار گشته است را دلواپس بخوانند که بسیار عجیب بوده و جای تامل دارد!

دکتر جمشیدی که رکورد آراء را در انتخابات شوراها از آن خویش کرد و در جایگاه عضو شورای شهر رشت به این مصوبه اعتراض به حقی نمود چرا باید دلواپس خوانده شود؟! »
اینکه چرا این سایت از تیتر انتخابی دیارمیرزا برآشفته است هنوز مشخص نیست.اما همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود فرموده بودند« دلواپس بودن جرم نیست»و مطمئنا عمل قبیحی نیز محسوب نمی‌شود و همه ی ما نسبت به موضوعاتی دلواپس و دل نگران هستیم.
اما در توضیح دلیل انتخاب تیتر «وقتی عضو شورای شهر رشت دلواپس می‌شود»باید بگوییم که آقای جمشیدی در یادداشت خود در چندین نوبت نسبت به تصویب این مصوبه ابراز نگرانی کرده بودند که از نظر دیارمیرزا تصویب چنین مصوبه ای توسط مجلس جای نگرانی هم داشت.بنابراین انتخاب واژه دلواپس نباید این چنین چند سایت  را عصبانی کند خصوصا اگر آن شخص مذکور بارها از عدم حضور خود در انتخابات سخن به میان آورده باشد.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که بخشی زیادی از شناخته شدن رضا جمشیدی چناری در بین مردم بخاطر حمایت همان نماینده ای است که امروز مورد عتاب آقایان قرار گرفته و اگر پیگیری ها و دوندگی های همان نماینده مجلس نبود باید بگوییم آقای جمشیدی چناری با توجه به اینکه ردصلاحیت شده بودند اساسا هرگز فرصت حضور در انتخابات و کسب آرای بالا را پیدا نمی کردند!

مردم روستای چوبر شب‌های بارانی در مسجد می‌خوابند

yju4tu8bدر شهرستان شفت در دهستان چوبر در مسیر کوی شهید محمودزاده رفتیم تا از نزدیک شاهد درد دلهای مردم حاشیه رودخانه باشیم.
زلیخا صفری یکی از خبرنگاران فومنی نوشته است:رودخانه ای که با طغیان پی در پی باعث تخریب باغات کشاورزان و زمینهای شالی زاری شده است و تعدادی از ساکنان و خانوارهای این حاشیه در شبهای بارانی در مسجد امام حسین (ع) پائین محله چوبر بخاطر خطر غرق شدن می خوابند.
در مسیر رودخانه قرار گرفتیم و ساکنانی که اطراف ما امدند پیرمرد با تمام صداقت و پاکی که در نگاهش بود گفت: دخترم به ما کمک کنید تمام باغات مرا آب برده من که نمی توانم جلوی آب را بگیرم.

پیرمرد که لباسش نشان از فصل کار و تلاش و زحمت بود گفت: من با کمک کمیته امداداین منزل را ساختم و امروز حتی چاه آب من نیز در رودخانه محو شد و من اب اشامیدنیم را از منزل همسایه می اورم زیرا ما آب شرب لوله کشی نداریم و دست به طرف باغات خود کرد و گفت: من زحمت کشیدم و محصولات کشاورزی برای مصرف خودم را کاشتم ولی آب رودخانه با بی رحمی همه را از من گرفت و من امروز نمی توانم به مکان دیگر بروم زیرا وضعیت مالی من اجازه نمی دهد.
در گوش دادن به حرفهای پیرمرد زنان نیز در جمع ما امدند و هر کدام گله مند شدند که تا امروز هیچ مسئولی نیامده که حرف ما را بشنود.
در این زمان با دهیار منطقه نیز تماس گرفتیم و نگاه مسئولان منطقه را جویا شدیم و یوسفی زاده شورا که گفت: ما با مسئولان تماس گرفتیم و از انها خواستیم که با منبع غنی شن و ماسه که در این رودخانه است حداقل جلوی آب را بگیرند و مسیر آب را برگردانند اما پاسخ نگرفتیم.
وی تاکید کرد: ما حتی با مسئولان آب منطقه ای نیز تماس گرفتیم و با نماینده شهرستان ولی نتوانستیم پاسخ قانع کننده بگیریم .
یوسفی زاده گفت: مردم منطقه با انتخاب خود و دادن رای ما را مسئول قرار دادند و ما نیز باید به رای انها احترام بگزاریم و نیازهای هر چند کوچکشان را براورده کنیم .
وی گفت: امروز من در مقابل مردم حاشیه رودخانه جزء شرمنده بودن نمی توانتم کاری بکنم.
اگر خودم با همکاری دهیار و شوراها شروع به ترمیم رودخانه بکنیم صد درصد مورد بازخواست مسئولان این حوزه قرار می گیریم.
وی همچنین تصریح کرد؛ جمعیت دهستان چوبرامروز به ۱۲۴۷ نفر می رسد در حالی که در چند سال گذشته ما بیش از ۴۰۰۰ نفر جمعیت داشتیم که به علت نبود امکانات و مسائل این چنینی روستا را ترک کردند.
شورای دهستان چوبر گفت: ما با ۳۳۵ خانوار امروز فاقد آب شرب لوله کشی و گاز و جادهای اسفالت هستیم و جاده های که در مسیر این رودخانه است با طغیان رودخانه راه قطع می شود و ما بارها خواستیم که مسئولان چاره ای بیاندیشند ولی این گونه نشده و امروز شما اینها را با ورود به منطقه به وضوع می بینید.
در منزل دیگر که کاملا در محاصره خطر سقوط به داخل آب بود رفتم پیرمرد و پیر زن روستا که برق امید و شوق از حضور ما در چشمانشان موج می زد با استقبال از ما شروع کردند به در ،دل کردن و گفتند ما بیشتر شب را در مسجد می خوابیم زیرا کاملان در خطر هستیم .
پیرمرد گفت: این زمین را از ما بگیرند و ما را به جای دیگر بفرستند ما که بیشتر مزارع کشاورزی مان را آب برده اگر نگاه کنید کاملان می بینید که مزارع ما به خورد رودخانه رفته و ما جزه کاشت برنج شغل دیگر نداریم ایا این درست است که مزارع من به علت بی تدبیری بعضی ها نابود شود و من که سالها رنج را تحمل کردم امروز بی مکان و بی خانمان شوم.
پیرمرد که دستان پر تلاش پینه بسته اش و چهره خسته از کار و تلاش او ما را بر آن داشت که با نگاه مهربانانه به انها قوت قلب دهیم که فقط می توانیم مشکل انها را بیان کنیم و امیدوار شویم که مسئولان همت کنند گفت: خدا به شما خیر دهد صدای ما را به گوش مسئولان برسانید ما تقاضای زیادی نداریم فقط مهار آب رودخانه که می توانند با همین مصالح ان را انجام دهند .

مرگ خاموش ۴۰۰ هکتار شمشاد جنگل سرولات

شمال ما نوشته است:مرگ خاموش به شمشادهای رودسر رسیده است. بیماری«بلایت» شمشاد که چند سالی است جنگل‌های شمال را قلع و قمع کرده این بار به بخش‌های شرقی استان گیلان سرایت کرده است. بیماری‌ای که هیچ درمانی تاکنون برای آن پیدا نشده یا اگر هم وجود دارد اجرای آن بسیار دشوار است. بیماری بلایت که از آن به عنوان عامل اصلی نابودی درختان شمشاد جنگل‌های خزری یاد می‌شود، آنچنان در قلب خزر نفوذ کرده که هر روز قربانیان بیشتری از این جنگل‌های کهنسال می‌گیرد. سرعت شیوع این بیماری به قدری بالاست که متولیان حفاظت یعنی سازمان جنگل‌ها و مراتع و همین‌طور سازمان حفاظت محیط‌زیست توان مقابله با آن را پیدا نکردند. شاید هم حداقل سرعت سرایت این بیماری خیلی بیشتر از اقدامات عملی این ۲ سازمان برای نجات شمشادهای خزری است.

به گفته رئیس اداره محیط‌زیست رودسر حدود ۸۰۰ هکتار جنگل شمشاد در منطقه دوآب سیاهکله‌رود در ابتدای جاده جواهردشت وجود دارد که ۴۰۰ هکتار آن کاملا پوسیده است؛ ۴۰۰هکتار باقیمانده تازه به این بیماری دچار شده‌اند. این عرصه طبیعی در واقع جزو منطقه حفاظت شده جنگل سرولات جواهردشت است که به شدت از این بیماری رنج می‌برد. بلایت یا سوختگی شمشاد بیش از ۴۰۰ هکتار را به کلی خشک کرده است یعنی ریشه، تنه و تمام برگ‌های درختان شمشاد به دلیل نفوذ این قارچ کشنده، از بین رفته است.

قامت خسته اما همچنان استوار برجی که شایسته حفاظت است

۸۱۵۹۷۳۲۵-۶۴۳۳۹۰۳-۳۶۰x250ایرنای گیلان نوشته است:در زمینه آبی و گاه سربی آسمان شهر بندری انزلی از دو سده پیش برجی استوار ایستاده است ، بنایی که بعنوان نماد پایداری یک شهر و مردمانش شایسته مرمت و حفاظت است.

این برج که مردم انزلی آن را مناره می خوانند در ابتدا فانوسی دریایی بوده و راه بندرگاه و ساحل را به کشتی نشینان خزر می نمایانده نشان می داده اما بعدها که تجهیزات رادار پا به عرصه گذاشت شهرداری انزلی به جای چراغ، ساعتی را بر فراز آن نصب کرد تا نشان دهنده گذر زمان باشد.

اما این مناره بلند زیبا با اینکه در تمام این سالها جلوی چشم بود اما نه فقط از سوی متولیان شهر بلکه از طرف مردم نیز نادیده گرفته شد ، رطوبت در جانش رسوخ کرد ، گیاه و خزه در میان سنگهایش سبز شد و کم کم در همهمه کسب و کار و تجارت در میان دکانها از یاد رفت.

اکنون از دور می توان قامت خسته اما همچنان استوار آن را با کلاهکی آبی که گاه در حال افتادن است را دید .

در سالهای اخیر به جز چند بار رنگ آمیزی بنا توجه بایسته ای به تعمیر و نگهداری ، حفظ و آزادسازی حریم این برج زیبا و تاریخی صورت نگرفته است.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share