مدیرعامل منطقه آزاد انزلی مطرح کرد:

احداث بزرگترین بندر شمال ایران در انزلی/منطقه آزاد انزلی متعلق به همه استان‌ها است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت:بزرگترین بندر شمال ایران با ظرفیت ۱۵ میلیون تنی در هر شیفت در انزلی احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت:بزرگترین بندر شمال ایران با ظرفیت ۱۵ masroor_2015-04-30_11-15-57میلیون تنی در هر شیفت در انزلی احداث می‌شود.

رضا مسرور دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی پنج کشور حاشیه دریای خزر ، اظهار داشت:  ۴۰۰ فعال اقتصادی کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ایران در این اجلاس  حضور دارند.

وی با بیان اینکه پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی با پیشنهاد این سازمان در چهاردهمین اجلاس این نهاد منطقه ای فعالان بخش خصوصی حوزه دریای خزر که فروردین ماه سال گذشته در جمهوری آستارخان روسیه برگزار شد مورد تصویب اعضای آن قرار گرفت، با همکاری اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و روسیه و اتاق بازرگانی استان گیلان برگزار شد، افزود: این اجلاس با هدف گسترش ارتباطات فعالین اقتصادی کشورهای منطقه با یکدیگر و شناخت بیشتر این بازرگانان از توانمندی‌ها و ظرفیتهای مشترک همکاری دو جانبه با محوریت منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مناطق آزاد کارکرد محلی ندارد و به اقتصاد ملی کمک می‌کنند، گفت: منطقه آزاد انزلی متعلق به همه استان‌ها کشور بوده و آماده استقبال از سرمایه گذاران خارجی است.

مسرور با اشاره به سفر ریس جمهور به منطقه آزاد انزلی و تصریح رئیس جمهور مبنی بر تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب ارتباطی با کشورهای منطقه، تصریح کرد: رویکرد راهبردی منطقه آزاد انزلی تبدیل شدن به مرکز داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق تکمیل زیرساختهای بندری و ریلی منطقه، ایجاد و رونق بورس کالا بهمراه فعال سازی کریدور شمال-جنوب و راه اندازی کریدور جدید تجاری چین-اکتائو-بندر انزلی، است که برگزاری این اجلاس گام موثری در نیل هدف فوق است.

وی با اشاره به ساخت بنادر جدید در جمهوری آذربایجان و احداث بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی، گفت: چای، برنج و سایر محصولات کشاورزی گیلان توان صادرات و بسته‌بندی به کشورهای حاشیه خزر دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه گسترده این منطقه از جزیره کیش نیز بزرگتر است، تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاران معافیت مالیاتی ۲۰ ساله داریم و بزرگترین بندر شمال ایران در انزلی احداث می‌شود که دارای ۲۲ پست بوده و  ۱۵ میلیون تن در یک شیفت ظرفیت دارد، انزلی می‌تواند هاب تجارت منطقه باشد.

مسرور افزود: برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر از سوی منطقه آزاد انزلی، به منظور توسعه همکاریهای فعالان اقتصادی حوزه خزر با محوریت این منطقه، را باید در راستای عملیاتی نمودن طرح تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد حاشیه دریای خزر، تعبیر نمود که این سازمان به عنوان پیشنهاد راهبردی در جهت گسترش مراودات منطقه ای مطرح نموده است.

وی از عزم جدی سازمان متبوع خود برای فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه مراودات کشورهای حوزه این کریدور خبر داد و میزبانی سازمان منطقه آزاد انزلی از اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای دریای خزر را در همین راستا اعلام کرد و گفت: حضور ۱۰۰ فعال اقتصادی کشورهای همسایه ایران در این دریا، در کنار حضور بازرگانان ایران، فرصت بی نظیری برای آشنایی و شناخت آنها با مزایا و معافیتهای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی و استان گیلان است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به کاهش ۵هزار کیلومتری با استفاده از مسیر نوستراک، تصریح کرد: هزینه حمل و نقل به یک‌سوم کاهش می‌یابد، آنالیز قیمت‌ها وجود دارد و نیاز نیست کالاها را به اروپا منتقل کرده و از آن مسیر استفاده کنیم.

مسرور با اشاره به معامله ۲۰۰هزارتن کالا در بورس منطقه آزاد انزلی، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی پیشنهاد می‌دهد شورای همکاری‌های کشورهای خزر با محورین مناطق آزاد و اهداف تجاری تشکیل شود./تسنیم

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share