مرور روزنامه های صبح گیلان:

بالاخره قیمت ها افزایش می یابد یا کاهش؟!/وقتی معلولان گیلان از حرکت باز می‌ایستند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در روزهای گذشته چند فقره کاهش و افزایش قیمت و حداقل یک مورد «مژده کاهش» داشتیم و البته «مژده کاهش» یک اصطلاح جدید «ننه جانی» است که شایسته است فرهنگستان زبان فارسی آن را در یک جایی به ثبت برساند و آن این است که جنسی که قرار است در آینده کاهش پیدا کند و ممکن است هم نکند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

شهرداری رودسر و خانه تکانی!
اکبر محبوبی فر در ستون چند لحظه زندگی سوال جواب نوشت:وقتی صبح از خواب بیدار می شوم، اگر نتوانم با یک لبخند به صبح سلام کنم، از رختخواب بیرون نمی آیم. نمی دانم برای شما تاکنون چنین اتفاقی افتاده که این حالت به سراغ شما بیاید، من دو یا سه بار گرفتار چنین حالتی شدم، گاهی دلم می سوزد که چقدر می توانیم شاد باشیم اما غمگینم!
چقدر می توانیم مهربان باشیم و نیستیم! چقدر می توانیم با گذشت باشیم و نیستیم!
حضرت امام رضا (ع) فرمودند: بدخلقی، اعمال خوب را فاسد میکند. حالا چرا به این نکته ها اشاره دارم، عرض میکنم، معمولا روزهای سه شنبه هر هفته روز ملاقات عمومی مدیران دستگاه هاست و در این روز فرصتی فراهم می شود تا مردم مشکلاتشان را با مسوولان مطرح کنند؛ بر این اساس من نیز روز سه شنبه برای دیدار با شهردار رودسر به آن شهر سفر کردم، شهرداری کمی شلوغ بود و مدیر دفتر آقای شهردار آنقدر عصبی و پراسترس بود که اصلا کسی را نمی دید و سلام هیچ کس را نمی شنید، انگار یادش رفته بود که او نیز از جنس مردم است و برای خدمت به مردم استخدام شده است و اگر مردم نباشند او هیچ کاره است!
یک شهروند رودسری که در انتظار ملاقات با شهردار نشسته بود گفت: شهردار آدم خوبی است اما حاشیه های شهرداری مردم را ناراحت می سازند و شهرداری در جهت مطالبات به حق مردم به خانه تکانی نیاز دارد. گفتم: این نیز چند لحظه از زندگیست.

بالاخره قیمت ها افزایش می یابد یا کاهش؟!
رضا صبوری در ستون بی منظور نوشت:در روزهای گذشته چند فقره کاهش و افزایش قیمت و حداقل یک مورد «مژده کاهش» داشتیم و البته «مژده کاهش» یک اصطلاح جدید «ننه جانی» است که شایسته است فرهنگستان زبان فارسی آن را در یک جایی به ثبت برساند و آن این است که جنسی که قرار است در آینده کاهش پیدا کند و ممکن است هم نکند، پیشاپیش افتخارش را نصیب خود و حزب و گروه خود بکنیم و یکی از این مژده ها این که قیمت مرغ که افزایش یافته بود تا پایان سال جاری کاهش می یابد! البته معاون جهاد کشاورزی پربیراه هم نگفته و آن اینکه مرغی که قیمتش ۳ـ۴ هزار تومان بالا رفته، ممکنه دویست، سیصد تومان پایین بیاید تا حرف یک مسوولی یک جایی هم درست از آب درآید!
اما کاهش قیمت گوجه فرنگی باعث خوشحالی خیلی از گوجه خورها شد که مدتی بود خود را از سبد خانوار فقیر و بیچاره ها جدا کرده بود (ای بیوفا…) بهرحال بالا رفتن قیمت یک کالا با افت قیمت کالای دیگر ممکن است رابطه داشته باشد مثل افزایش قیمت مرغ و کاهش قیمت گوجه!
افزایش احتمالی قیمت گوشت با کاهش قیمت میخ؛ افزایش اجاره بها و ملک زمین با کاهش قیمت زردچوبه! عین معدلی که از مجموع نمرات دانش آموزان گرفته می شود قیمت این اجناس مذکور و … جمع و بر تعداد تقسیم می شود و اینطوری ما هر سال هیچگونه افزایش قیمتی را احساس نمی کنیم…
ما به سوی اوج قیمت ها رویم/ گر نشد امروز، فردا می رویم
نیک گفته شاعر شیرین سخن/ ما ز بالاییم و بالا می رویم

so-5
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تکمیل راه‌آهن گیلان تا سال ۹۵

خزر نوشت:وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تامین شود راه‌آهن بزرگ قزوین- رشت-انزلی – آستارا در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.
آخوندی ضمن ابراز رضایت از روند پیگیری طرح ساخت راه‌آهن قزوین – آستارا اعلام کرده در صورتی که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را برای این طرح طبق زمان بندی‌های انجام شده تامین کنیم این پروژه تا سال ۹۵ تکمیل خواهد شد.
اصلی ترین نقطه امیدواری وزارت راه و شهرسازی برای تامین سرمایه این طرح بزرگ نه سرمایه گذاران داخلی که خارجی ها هستند.

تا جایی که آخوندی اعلام کرده در صورت تامین فاینانس پروژه در سال ۹۴ قطعا دشواری‌های موجود در مسیر این پروژه بزرگ مرتفع شده و می توان امید داشت این طرح در یکی از ماه های سال ۹۵ تکمیل شود.
راه‌آهن قزوین-رشت-بندرانزلی- آستارا به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور که در اتصال کریدور مرکزی و شرقی ایران به شمال غرب تاثیر مهمی خواهد گذاشت در چند سال گذشته از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.
فاز نخست این پروژه که قزوین را به رشت متصل می کند در مسیری ۱۶۵ کیلومتری ساخته خواهد شد که برای قطارهای مسافرتی سرعتی ۱۶۰ کیلومتری را فراهم می کند که زمان سفر ریلی بین این دو استان مرکزی و شمالی کشور به شدت کاهش خواهد داد.
Pag1pdf15

وقتی معلولان گیلان از حرکت باز می‌ایستند

گیلان امروز با بازنشر گزارش مائده اسفندمزبا در خبرگزاری مهر نوشت: برخورداری از امکانات برابر با هر سطحی از توانایی جسمی، حق مسلم همه شهروندان است. این مهم هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بین‌المللی پیش بینی شده که افراد با هر شرایط جسمانی بتوانند در فضایی ایمن، آرام و برخوردار از امکانات به زیستن ادامه دهند و تحقق این قوانین در شهر‌ها، باعث می‌شود که لقب توسعه پایدار به آن‌ها اطلاق شده و یا به عبارت بهتر اگر در شهر‌ها همه امکانات برای بهره‌مندی همه شهروندان با هر شرایط جسمانی مهیا شود، چنین شهری در مسیر توسعه پایدار قدم گذاشته است.

در اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا و همینطور کلانشهر‌ها برخی اقدامات ساده چون تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به تجهیزاتی برای بهره‌مندی معلولان جسمی، حرکتی و سالمندان یا راه اندازی باجه‌های ویژه سالمندان و معلولان و ناشنوایان در بانک‌ها به همراه رفع هر گونه مانع در معابر شهری و پارک‌ها و فضاهای فرهنگی از نخستین اقداماتی است که باعث شده این شهر‌ها در فهرست شهرهایی با شاخص‌های توسعه پایدار قرار گیرند.

ایجاد شهرهای بدون مانع هدف مشترکی در دنیای امروز است تا شرایط لازم برای بهره‌مندی همه شهروندان از امکانات مهیا شود. به عنوان مثال کشور چین اخیرا یکصدمین شهر بدون مانع خود را ایجاد کرد. شهری که در آن برای همه شهروندان اعم از معلولین، نابینایان، سالمندان و بانوان باردار هیچ مانعی در تردد وجود ندارد و امکانات لازم برای بهره‌مندی از حوزه حمل و نقل شهری و یا خدمات اجتماعی به طور یکسان برای همه مهیا است.

اما این مهم در کشور ما و به ویژه در شهرهای گیلان چندان محقق نشده است. در اغلب شهر‌ها، پیاده رو‌ها بدون نصب علائم لازم برای نابینایان چیدمان شده‌اند. دستگاه‌های خود‌پرداز بانک‌ها با ارتفاعی بالا‌تر از آنکه یک معلول با ویلچر بتواند از آن بهره‌مند شود، نصب شده و رمپ‌هایی که در اکثر ورودی‌های سازمان‌ها و ادارات قرار دارند غیراستاندارد و با شیب‌های زیاد و حتی عرض کم طراحی شده که امکان تردد برای معلولان از آن‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این‌ها، وجود دست اندازهای متعدد در پیاده رو‌ها باعث می‌شود که سالمندان، بانوان باردار و همینطور مادرانی که با کالسکه کودکان خود را حمل می‌کنند، امکان تردد راحت در معابر را نداشته باشند. چنین نکاتی اگرچه در ظاهر امر به چشم شهروندان عادی و جزئی به نظر می‌رسد اما اگر محل اختلال همیشگی در زندگی روزمره باشد می‌تواند علاوه بر انزوا و دوری از جامعه، آسیب‌های روانی متعددی را ایجاد کرده و بهره وری لازم در زندگی اجتماعی و شغلی را از انسان‌ها برباید.

بخشی از این بستر به مناسب سازی معابر و بنا‌ها مربوط است. بدین معنا که هیچ مانع و دست اندازی در مسیر تردد شهروندان قرار نگیرد. با توجه به قانون جامع حمایت از معلولان که مصوبه سال ۸۳ مجلس است، معابر همه اماکن دولتی و خصوصی و عمومی باید مناسب سازی شوتد.
img_54eb9ff7df088 go-5 gh-5 ۱۸۶۷۱

Share