سام سکوتی

تو بفرما در این کار نظری بهتر از این!

تو بفرما در این کار نظری بهتر از این! بنابر مطالب درج شده در خبرگزاری ها در همایشی که با عنوان حفاظت از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشاورزی با محوریت سرمایه گذاری و توسعه پایدار برگزار شده است که برخی از اظهار نظرها تناسب چندانی با عنوان و اهداف همایش نداشته و […]

تو بفرما در این کار نظری بهتر از این!
sokotiبنابر مطالب درج شده در خبرگزاری ها در همایشی که با عنوان حفاظت از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشاورزی با محوریت سرمایه گذاری و توسعه پایدار برگزار شده است که برخی از اظهار نظرها تناسب چندانی با عنوان و اهداف همایش نداشته و بعضا یادآور سخنان رئیس جمهور سابق برای واگذاری صیانت جنگل ها به دامداران و بازگشت دامداران به دل جنگل ها بود که خود عامل اصلی تخریب جنگل ها درگذاشته بوده اند.
اینکه گیلان به دلیل برچسب « استان سبز و مهد برنج» خوردن محروم ماند، تمام مردم استان با آقای شکری هم عقیده هستند و بارها در یادداشت ها و گزارش های تهیه شده در استان به آن اشاره شده است و متأسفانه مسئولین درگذشته با همین ادبیات در مورد استان گیلان قضاوت کرده و کمتر کارخانه بزرگی در این استان راه اندازی شده است و این خود دلیلی بر کوچ جوانان تالشی به ساوه و دیگر شهرهای صنعتی شده است و این عزیمت به ساوه در حدی است که نماینده فعلی شهرستان تالش یکی از عمده دلایل موفقیت خود در انتخابات را مدیون پرداختن به این معضل در کمپین انتخاباتی خود است که قول حل این معضل را داده بودند که متأسفانه تا به امروز نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده است بلکه جوانان بیشتری به ساوه عزیمت کرده اند!
اینکه آقای نماینده از دولت تقاضای حمایت از کیوی کاران و خرید تضمینی کیوی و یا هر نوع حمایت از کشاورزانی که با تغییر محصول به کشت کیوی فعالیت دارند را داشته باشد، با بندی دیگری از عنوان همایش در تناقض است. مفهوم حفظ اراضی کشاورزی، حفظ وضع موجود است و به لطف خداوند هنوز بیشتر زمین های کشاورزی شهرستان و استان زیر کشت برنج است اما در شهرستان تالش با سرعت غیر قابل باوری به نفع کاشت کیوی که میوه لوکس و غیر استراتژیک است در حال عقب نشینی است و همگان می دانند که اگر چه کاشت کیوی به آب کمتری نیاز دارد و اما از طرف دیگر برنج محصولی استراتژیک است و با توجه به خشکسالی های پیش رو لازم است دولت در این زمینه ورود کرده و اجازه ندهد مزارع برنج و شالیزارها تبدیل به باغ های کیوی شود که در شرایط جنگ و تحریم برای کشور خطرناک خواهد بود و از طرف دیگر اگر چه بنده کارشناس و اهل فن نیستم اما در مشاوره ای که از برخی خبرگان و اهل فن گرفته ام، کیوی بلایی بر سر خاک در مدت پانزده تا بیست سال می آورد که دیگر قابلیت کشت محصول دیگر را نخواهد داشت و اگر خدای ناکرده موضوع خشکسالی که پیش بینی شده است و با وضعیت موجود محتمل هم است اتفاق بیافتد، در صورت کمبود منابع آبی می توان به کیوی کاری روی آورد.
مورد آخر و مهم دیگر اینکه سازمان محیط زیست با مطالعات چندین ساله و هزینه کرد بودجه ای کلان، موفق شد بخش بزرگی از مراتع را آزاد و درخت کاری کند و دامداران را از مناطق جنگلی به نقاط جلگه ای کوچ دهد تا از نابودی جنگل ها جلوگیری کند و این طرح یکی از بزرگترین خدمت هایی بوده است که در تحقق توسعه پایدار برداشته شده است (زیرا توسعه پایدار که از مولفه های همایش بوده است، رشد اقتصادی در کنار حفظ و صیانت از محیط زیست ترجمه و تعریف شده است).
همگان می دانند که کَـت زدن (cut) یکی از شیوه های نامبارکی است که دامداران با هدف توسعه مرتع و جنگل زدایی انجام می دهند که هر ساله میلیون ها اصله درخت به همین شیوه از چرخه حیات خارج می شدند و می شوند.
سرشاخه زنی که یکی از شیوه های تأمین خوراک دام هاست (بَـندینه) یکی از دلایل تنک شدن جنگلهاست که درختان به دلیل بریده شدن سرشاخه ها، امکان میوه دادن و ریختن بذرها برای جوانه زدن درخت های جدید را نمی دهند و در صورت سر بر آوردن جوانه ها، دام های رها در جنگل امان رشد نمی دهند.
حضور دام ها در جنگل ها به شیوه های مختلفی باعث تخریب جنگل می شود که نمونه های دیگری از آن کوبیده شدن خاک جنگلی و عدم نفوذ آب به سفره های زیر زمینی است و همچنین با لگدکردن و خوردن نهال های جدید از تجدید حیات جنگل ممانعت به عمل می آورد. چرای بیش از حد دام ها و افزایش تعداد آنها سبب ایجاد مسیرهای متعدد و همچنین به دلیل کم شدن علف های سطح مراتع، فرسایش خاک را موجب می شوند که یکی از مشکلات غیر قابل انکار حضور دام ها در جنگل هاست.
امید می رود در دولت تدبیر و امید و از تریبون های دولتی و نشست های تخصصی، سخنان کارشناسی و بحث های مفید برای کشور و منطقه به گوش برسد و نمایندگان و مسئولین در همایش های علمی و تخصصی در اظهار نظرهای خود دقت بیشتری به خرج دهند تا سخنان آنها در تناقض آشکار با مجموعه و سازمان متخصص در آن حوزه نباشد تا شاهد ایران و گیلانی آباد باشیم.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share