مرور روزنامه های صبح گیلان:

گردشگری و پدیده عجیب کنده کاری در رشت/سنت و قدمت،نشان ازهویت یک قوم دارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انسان ها با وقایع و حوادث زندگی می کنند، هر آنچه بوی سنت و قدمت بدهد، هر آنچه میراث گذشتگان است، نشان از هویت یک قوم و یک سرزمین دارد؛ ارزش ها و اندیشه های هر انسان با نگاهی به اصل و نسب و تاریخ و فرهنگ رنگ می گیرند و انسان ها با خاطرات زنده اند و عکس نیز یادآور خاطره هاست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به بررسی مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان می پردازیم.


سوال جواب:سنت و قدمت، نشان از هویت یک قوم دارد

اکبر محبوبی فر در سوال جواب روز چهارشنبه نوشت:انسان ها با وقایع و حوادث زندگی می کنند، هر آنچه بوی سنت و قدمت بدهد، هر آنچه میراث گذشتگان است، نشان از هویت یک قوم و یک سرزمین دارد؛ ارزش ها و اندیشه های هر انسان با نگاهی به اصل و نسب و تاریخ و فرهنگ رنگ می گیرند و انسان ها با خاطرات زنده اند و عکس نیز یادآور خاطره هاست. با این مقدمه می پردازم به کتاب گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی و رونمایی از این پروژه که عصر روز دوشنبه در پژوهشکده گیلان شناسی رشت طی مراسمی انجام گرفت؛ بعد از یک برنامه هنری به رسم و آیین همیشگی مراسم ها و همایش ها، رییس حوزه هنری گیلان به عنوان سخنران و میزبان برنامه پشت تریبون قرار گرفت و صحبت های خود را با این عنوان آغاز کرد رونمایی از کتاب گیلان یک اتفاق معنی دار است و نیاز به زیاده گویی نیست.
وی افزود: اگر حکم من در کشور نافذ بود به هیچ مدیر اجرایی اجازه نمی دادم در مراسم ها از عملکردهای خود صحبت کند چون کارهای اجرایی باید وانمودی از رویکردها باشد و نمود کند.
وی تصریح کرد: من به رسم سپاسگذاری در اینجا حضور یافتم تا اشتیاق، صمیمیت و ذوق و علاقه خود را از حضور شما نشان بدهم و به پاس زحمات دوستان و قدردانی از آنها چند لحظه ای در جایگاه قرار دارم؛ وی با اشاره به زمان شروع این طرح به چگونگی کار اجرایی آن پرداخت و کلامش هم کامل بود.
بعد از نمایش بیست عکس منتخب از میان کارت پستال های تاریخی، مهرداد اسکویی مجری طرح با اشاره به تلاش گروه پژوهش و تحقیق که با وی همکاری داشتند عنوان کرد: این پروژه بیش از چهار سال وقت گرفت و ما به تمام عکاسخانه های شهر رشت و انزلی مراجعه کردیم و با همه عکاسان قدیمی که آرشیوی هم داشتند به صحبت نشستیم و از سوی دیگر با حفظ حرمت و رعایت خط قرمزها بعضی از عکس ها را در آلبوم خصوصی خانواده ها پیدا کردیم در مجموع صد و هفتاد عکس با اشاره به تاریخ ها و شنیده ها گردآوری شد، اما این هنرمند از هزینه های پرداختی حوزه هنری برای چهار سال تلاشی که انجام گرفت حرفی نزد و نگفت که چه مبلغ بودجه به این پروژه اختصاص یافته است؟ اما نکته مهم و سوال برانگیز اینجاست که چرا کارت پستال ها از شهر رشت و بندرانزلی است و در میان تصویرهای انتخابی فقط دو عکس از شهر لاهیجان دیده می شود و نکته دیگر اینکه رودبار در مسیر حوادث و جنگ قرار داشت برخورد قشون دولتی و قزاق ها با یاران میرزا در همان ناحیه صورت گرفت اما جایی در بین کارت پستال های تاریخی نداشت نمی دانم ممکن است در بین صد و پنجاه و اندی عکس آثاری از شهرهای لنگرود، رودسر و دیگر شهرهای شرق گیلان به چاپ رسیده است!
آیا از فومن شهرک ماسوله با قدمت هزار ساله، قلعه رودخان دژ تاریخی گیلان تحقیقی صورت گرفت؟ پل خشتی لنگرود، موزه کاشف السلطنه در شمار عکس های قدیمی نیست؟ بگذریم با یک خسته نباشید به هنرمند گرامی مهرداد اسکویی و گروه تحقیق و پژوهش که با وی همکاری داشتند و تعدادشان هم کم نیست، در انتظار چاپ پنج هزار مشاغل قدیمی در کتاب فرهنگ و هنر گیلان خواهیم بود، عکس نمایی از زیبایی هاست و زیبایی هدیه خداوند است و عشق روزهای سخت و تلخ را آسان می سازد.

گردشگری و پدیده عجیب کنده کاری در رشت
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب و ستون بی منظور این روزنامه نوشت:اگه یه جهانگرد دو روز متوالی از یکی از خیابونای رشت رد بشه، محاله از قدرت اعجاب انگیزی که ما در حفاری خیابونامون داریم شگفت زده نشه! امروز می بینه خیابون عین یه دسته گله، فرداش میبینه که چنان دل و روده خیابون بیرون زده که احتمالا به قدرت بینایی چشاش شک می کنه؛ همان جهانگرد رو میگم ننه جان، وگرنه برای ما رشتی ها که عادی شده دیگه!
ننه جان: حالا جهانگرد شما اگه مرده بگو چند روز متوالی از همون خیابون رد شه، اونوقت قیافه اش دیدنیه! امروز می کنیم، فردا پر میکنیم، پس فردا دوباره می کنیم پسین فردا دوباره پر می کنیم!
گفتم: خب، چرا می کنیم تا پر بکنیم و بالعکس؟
گفت: نمی فهمی دیگه! آخه باید اداره آب و برق و گاز و شهرداری با هم هماهنگ بشن.
گفتم: راست می گیا، فهمیدم، چرا حرف محال می زنم آخه … بالاخره تکلیف جهانگرد چی میشه؟
گفت: تکلیفش معلومه، میره کشورش، وفتی برا دیگران تعریف بکنه همه برا دیدن این پدیده عجیب به رشت هجوم میارن و ارزآوری نصیب شهر میشه.
گفتم: ما که عقلمون به این چیزا قد نمیده، بیخود هی ایراد میگیریم، پس بگو هدفشون ترویج فرهنگ جهانگردیه …
زبان حال خیابون کن ها:
ما برای کندن راه آمدیم /نی برای کندن چاه آمدیم
زبان حال پر کننده های بیل به دست:
ما همه این طور و آن طور می کنیم/ چاله های دوستان پر می کنیم

sol-9

گیلان امروز:​هفته فرهنگ و هنر رشت؛ یک کار ستودنی
محمد کاظم شکوهی راد در سرمقاله گیلان امروز نوشت:هفته فرهنگ و هنر رشت، عصر روز گذشته پایان یافت و جلسه اختتامیه آن با حضور و استقبال خوب اصحاب فرهنگ و علاقه‌مندان در سالن خاتم‌الانبیاء برگزار شد. ابتکار برگزاری این هفته به وسیله آقای ثقتی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت مطرح و از سوی آقای دکتر فاضلی، مدیرکل و مهندس مهدوی فرماندار رشت مورد استقبال و حمایت جدی قرار گرفت. در طول این هفته برنامه‌های متنوعی در بخش معرفی و بازشناخت زوایا و ارزش‌های فرهنگی رشت، توجه به هنرمندان و تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و اصحاب فرهنگی همراه با برنامه‌های هنری موسیقی، تئا‌تر و سینما برگزار شد که بسیار مورد اقبال قرار گرفت به طوری‌که برگزاری اولین هفته موجب شد که این هفته به عنوان یک رویداد فرهنگی مداوم تقویم شود و همه‌ساله از یکم تا هفتم بهمن‌ماه هفته فرهنگ و هنر رشت برگزار شود. رویدادهایی از این دست و ابتکاراتی این چنین قطعا ظرفیت‌های نهفته فرهنگی و غنای فرهنگ رشت و استان را باز می‌نماید و اصحاب فرهنگ نیز از این طریق نه تنها بازشناخته و به جامعه و نسل جوان معرفی می‌شوند بلکه استعدادهای جوانان نیز به سمت شکوفایی هدایت می‌شود. واقعیت این است که طی سال‌های گذشته متاسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی بیشتر از آنکه در جهت حمایت و تکریم صاحبان فرهنگ و هنر و فعالین این عرصه کوشا باشند در جهت اعمال نظارت‌های غیرضروری و بعضا ایجاد محدودیت گام برداشته‌اند اما خوشبختانه با حضور چهره فرهنگی و خوش‌فکری چون آقای دکتر فاضلی و افراد صاحب‌ذوق و اندیشه‌ای مانند آقای ثقتی در فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت دریچه‌های تازه‌ای به روی توسعه فرهنگی و هنری استان و رشت گشوده می‌شود که در طی کمتر از یک سال اخیر بسیاری از آن‌ها به طور بارز و آشکارا قابل ذکر است. صدور مجوزهای متعدد برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی، اجرای نمایشات و تئاتر‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و بالاخره جشنواره فرهنگ و هنر رشت همراه با حمایت عملی از بخش‌های مختلف دیگر از جمله سینما، تئا‌تر، مطبوعات و شعرا و نویسندگان می‌تواند نویدبخش این باشد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان راه خود را یافته است و می‌تواند در توسعه فرهنگی استان و پاسداشت ذخایر فرهنگی گیلان نقش سازنده خود را ایفا کند و همه فعالین عرصه فرهنگ به این نهاد با دیدگاه مثبت بنگرند و آن را حامی و پشتیبان فعالیت خود بدانند.

img_54c92d67252da

gol-9 ۷۵۰۲۱ Pag1pdf6

Share