مرور روزنامه های صبح گیلان:

نقدی بر«گیل فود»/اعضای هیات فوتبال گیلان از استان میروند/ انزلی در انتظار پل جدید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه سوال جواب نوشت:کلاغ ما میگه اطلاع پیدا کرده که بر اثر تلاشها و موفقیتهای بیشمار هیات فوتبال اکثر مسوولان اون قرار برای توسعه فوتبال و موفقیت بیشتر فدراسیون آقای کفاشیان به تهران برن و در اونجا خدمت کنن!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به برررسی مهمترین موضوعات مطرح شده در روزنامه های گیلان می پردازیم.

سوال جواب:چرا جشنواره غذاهای محلی گیلان موفقیتی نداشت؟!
اکبر محبوبی فر در ستون «خروس بی محل»روزنامه سوال جواب نوشت: جشنواره غذاهای محلی (گیل فود) که به مدت چهار روز در نمایشگاه دایمی گیلان برپا بود جمعه گذشته با اما و اگرها پایان یافت؛ در غرفه های شرکت کننده این نمایشگاه دو محصول مهم و استراتژیکی گیلان (چای و برنج) هم مقابل ملاحظه بود؛ چای در محصولات باغی جهان از ارزش بالایی برخوردار است و در ۳۶ کشور جهان کشت می شود و گردش اقتصادی این محصول در آمریکا بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است که در سال های اخیر کاشت این محصول در آن کشور نیز رایج شده و برابر آمار سازمان چای کشور میزان مصرف سرانه چای در ایران ۳۵/۱ کیلوگرم است و با این حساب مصرف چای در ایران (۱۰۵۰۰۰) تن است.
نکته حایز اهمیت این که متصدی غرفه چای با معرفی چند برند از چای گیلان عنوان کرد: چای ایرانی در حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی کیلویی ۷۵۰ هزار تومان به فروش می رسد و هیچگاه این محصول با این قیمت در کشورمان بازار نخواهد داشت؛ وی با اشاره به یک برند دیگر از چای گیلان گفت: یک چهارم کیلو از این نوع چای در یک بسته بندی قشنگ در بازار به مبلغ ۴۵ هزار تومان عرضه می شود و مشتری هم دارد ما در گیلان ترجیح می دهیم از چای خارجی که دارای رنگ مصنوعی و اسانس است استفاده کنیم، او اضافه کرد: چای ایرانی در جهان بی نظیر است اما بازدیدکنندگان کمتر به این غرفه توجه داشتند!
نکته دیگر این که به رغم آن چند غرفه برای محصول برنج اختصاص یافته بودند اصلا به ارزش غذایی برنج سفید، نیمه سفید و قهوه ای هیچ اشاره ای نشده بود.
نکته دیگر اینکه سه موضوع کوچک و مهم عدم موفقیت برگزار کنندگان جشنواره غذاهای محلی را سبب شدند، اول اینکه برگزیده هایی که به نمایشگاه راه یافتند برخی از آنها به عنوان سوغات ایران از دیگر استان های کشور آمده بودند و محصولات آنها «گیل فود» محسوب نمی شد و دوم آنکه انتخاب واژه گیل فود برای غذاهای محلی عنوان خوبی نبود و برای بسیاری از بازدیدکنندگان مجهول و نامانوس بود و اتفاقی که به نمایشگاه رونق نبخشید این بود که بعضی از تولیدکنندگان برای حضور در این جشنواره ثبت نام کرده بودند و در نیمه راه انصراف دادند، البته این موضوع آسیب شناسی خاص خودش را می طلبد، شاید مدیران این مجموعه هم سلیقه نبودند و سوال اینجاست که چرا برای بعضی از بازدیدکنندگان مانند سال های گذشته امکانات رفت و برگشت مهیا نبود و خیلی ها برای آن که در پایان ساعت بازدید از نمایشگاه در جاده سرگردان نشوند نیامدند و نظرشان این بود مهم ترین مهارت یک مدیر شناخت قابلیت ها و کاستی هاست!
مگر به آسانی می شود نمایشگاه ای برگزار کرد؟ آنهایی که در روزهای پایانی سال جشنواره برگزار می کنند می توانند به این سوال پاسخ بدهند که مرزی میان خواستن و نتوانستن چیست ؟ لطفا بفرمایید از نمایشگاه، جشنواره غذاهای محلی راضی بودید؟

ستون «کلاغ خبرچین» سوال جواب به سه خبر از ورزش استان اختصاص داشت:

اعضای هیات فوتبال گیلان از استان میروند!

کلاغ ما میگه اطلاع پیدا کرده که بر اثر تلاشها و موفقیتهای بیشمار هیات فوتبال اکثر مسوولان اون قرار برای توسعه فوتبال و موفقیت بیشتر فدراسیون آقای کفاشیان به تهران برن و در اونجا خدمت کنن!
کلاغ خبرچین ما میگه که شب گذشته خواب دیده که الماسخاله، جمشید محمدی، شهاب مومنی و.. در پی مدارجی که در گیلان طی کردن و خیلی موفق نشون دادن با حکم آقای کفاشیان بشاش و خنده رو … به عضویت هیات رییسه فدراسیون دراومدن و قراره که وی رو در رسوندن تیم ملی به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یاری دهند!
آقا کلاغ ما میگه در حین خواب دیدن بود که یهو با صدای غارغار یه کلاغ دیگه از خواب پریده و بقیه ماجرارو نفهمیده که چی شده!

انتخاب فردین معصومی و تعجب کلاغا!

کلاغ خبرچین ما میگه حتما می دونید که فردین معصومی «افتخار کشتی گیلان» به سمت سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی ایران منصوب شده! اون ادامه میده از این بابت که یه گیلانی در راس تیم ملی کشتی ساحلی قرار گرفته خوشحالیم و در پوست خودمون هم نمی گنجیم اما از تصمیم فدراسیون کشتی حیرانیم که تیم کشتی ساحلی ایران تنها تیم اعزامی ایران به المپیک ساحلی آسیا (پوکت تایلند ۲۰۱۴) بود که صددرصد مدال های طلای این مسابقات رو صید کرد و همه نفرات اعزامی اون روی سکوی شماره یک رفتن! بنابراین تعویض سرمربی تیم ساحلی ( امیر توکلیان) خیلی عجیب بود!
البته شاید توکلیان خودش کنار کشیده و ما خبر نداریم و یا اینکه در این رشته مربیا پس از قهرمانی باید کنار برن!

واکنشی در حد دروازه بانای بزرگ جهان!

کلاغ خبرچین ما اعتقاد داره که واکشنی که دروازه بان داماش گیلان در دقیقه ۸۹ دیدار با سیاه جامگان مشهد از خودش بروز داد فقط از بوفون ایتالیایی و مانوئل نویر آلمانی یا کاسیاس اسپانیایی دیده شده بود.
رحیم زاده گلر سابق ملوان و سنگربان فعلی داماش در واپسین دقایق بازی داماش ـ سیاه جامگان شوت محکم بازیکن حریف رو از روی خط دروازه برگشت داد و شوت دوباره بازیکن حریف رو از داخل محوطه هم با یک سوپر واکنش مهار کرد تا تساوی داماش و سیاه جامگان محصول جانفشانی اون باشه! حتم داشته باشید که اگر داماش در بازی آخرش این دروازه بان رو نداشت در خانه با دست خالی میدان رو ترک میکرد. کلاغ خبرچین ما بابت واکنشهای عالی این سنگربان در بازی با مشهد به او نمره ۲۰ داده!
javab
گلچین امروز:از شخصیت علمی نماینده ولی فقیه در گیلان تجلیل می شود

گلچین امروز نوشت:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از تجلیل شخصیت علمی آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان همزمان با برگزاری سومین جشنواره کشوری شیوه های نوین تدریس معارف دین در استان خبر داد .

فیروز فاضلی افزود : همایش یاد شده با عنوان شکوه اندیشه، بیستم تا ۲۲اسفندماه امسال در استان برگزار می شود و فراخوان آن نیز در بیستم دیماه صادر شده است .

وی اظهار کرد : در همایش شیوه های نوین تدریس معارف دین از کتاب مروری برگذر عمر آیت الله زین العابدین قربانی رونمایی خواهد شد .

وی ادامه داد : اصول و عقاید ، اخلاق ، احکام و قرآن بر پایه محفوظات و تفسیر قرآن مجید موضوعات جشنواره یادشده را تشکیل می دهند.

فاضلی، از همه مراکز علمی گیلان خواست یاری رسان برگزاری همایش یادشده باشند.
gol

گیلان امروز:مردم انزلی در انتظار افتتاح پل جدید

گیلان امروز در شماره امروز خود نوشت:پل جدید انزلی با گذشت یک سال از تکمیل سازه و با وجود اهمیت آن در کاهش بار ترافیکی این شهر گردشگری به دلیل نبود راه دسترسی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 پل قدیمی که با بیش از ۱۲۷ متر طول، ۱۰ متر پهنا و ۵. ۶ متر ارتفاع از سطح آب، از بتون آرمه و تیرآهن با سه دهانه ثابت و یک دهانه متحرک طی سالهای ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۶ ساخته شده دیگر پاسخگوی حجم بالای خودرو‌ها نیست.

از این رو ساخت پل جدید انزلی به طول ۱۵۰ متر با سه باند به موازات پل قدیم انزلی از نیمه دوم سال ۸۶ آغاز شد و قرار بود طی دو سال با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال به پایان برسد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار کافی و مشکلات ناشی از آزادسازی راه و محوطه اطراف پل، عملیات ساخت در دو دوره شش ماهه متوقف شد اما سرانجام سازه اصلی پل سال ۹۲ کامل شد.

وزارت راه و شهرسازی پس از تکمیل سازه اصلی پل، شهرداری را مسئول احداث راههای دسترسی معرفی کرد.

رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۹۲ نوید آزادسازی مسیر دسترسی به این پل تا پایان خرداد ماه را داده بود اما با نزدیک شدن به پایان سال ۹۳ پل هنوز به بهره برداری نرسیده است.

نماینده بندرانزلی در این خصوص به ایرنا گفت: برای سازه اصلی پل حدود ۶۰ میلیارد ریال و برای بازگشایی تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

«حسن خسته بند» اظهار کرد: پیمانکار در سمت شمال دیواره سازی را تمام کرده و در حال شن ریزی برای ساخت رمپ است.

وی متذکر شد: تمام مشکل اکنون مربوط به زمین سمت جنوب پل است که به کمیته امداد تعلق دارد.

وی افزود: ۱۵ میلیارد ریال برای زمین کمیته امداد قیمت گذاری شده ولی این نهاد با شخصی که سرقفلی دار بخشی از زمین است مشکل دارد و این مساله موجب وقفه شده است.

نماینده انزلی در خصوص اینکه چرا برای حل مشکل تامین زمین برای چنین پروژه مهمی از ماده ۹ قانون و واریز پول به حساب دادگستری استفاده نشده پاسخ داد: اتفاقا ما تصمیم به این کار گرفتیم ولی کمیته امداد زمانی که متوجه مساله شد اعلام آمادگی برای فروش کرد.

وی با بیان اینکه پیمانکار اعلام کرده پس از دو ماه از واگذاری زمین کار آماده سازی مسیر پایان می‌یابد ابراز امیدواری کرد با روشن شدن تکلیف از سوی کمیته امداد و امضای تفاهمنامه بین شهرداری و کمیته امداد شاهد آماده سازی پل برای بهره برداری باشیم.

جا نمایی نامناسب موجب افزایش هزینه

خسته بند، در مورد چرایی صرف هزینه بالای آزادسازی مسیر گفت: پل را جایی زدند که نباید می‌زدند و اگر پل از سمت اسکله صید صنعتی شیلات زده می‌شد هزینه‌ها کاهش می‌یافت و با سرعت احداث می‌شد.

نماینده بندرانزلی در خاتمه گفت: تلاش ما این است که تا عید نوروز پل را آماده کنیم.

این در حالی است که همکاری یک نهاد مردمی مثل کمیته امداد برای انجام یک پروژه عمرانی مهم شهری عام المنفعه خواست مردم است.

مردم چشم به راه پل، پل چشم به راه دسترسی

اکنون این پل به جای عبور و مرور خودرو‌ها محل فرود مرغان دریایی شده که نظاره گر ترافیک سنگین بر روی پل مجاورند.

مردم شهر ساحلی انزلی امیدوارند ضمن اینکه هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل و بهره برداری از این پل مهم باشند در آینده مسئولان با دقت نظر بیشتری برای پروژه‌های عمرانی تصمیم گیری کنند.
۲۸-tod

نسیم:اجرای سریع احکام صادره قضایی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر
نسیم نوشت: رییس کل دادگستری گیلان در نشست با قضات ناظر بر زندانهای استان با تاکید بر مطلب فوق از زندان بعنوان حاصل فرایند دادسراها و دادگاه های استان یاد و بر ضرورت نظارت قضات ناظر بر زندان بر روند تحمل حبس تا تامین اهداف پیش بینی شده قانون گذار تاکید کرد.

احمد سیاوش پو در این نشست ، با تاکید لزوم معرفی قاضی ناظر زندان برای تمامی حوزه های قضایی ، حبس را یکی از مجازاتهای تعریف شده در قانون دانست و گفت : هدف از حبس اصلاح پذیری فرد و بازگشت به روند عادی زندگی است.

وی تصریح کرد : جنبه تنبیهی برای مجرم و دیگران از دیگر اهداف مجازات حبس است.

رئیس کل دادگستری گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حقوق زندانیان ؛ مرخصی، ملاقات، اعطای تشویقات و تسهیلات قضایی، آزادی های مشروط و عفو، استماع دفاعیات به موقع و داشتن وکیل را از جمله حقوق زندانیان خواند.

وی خاطر نشان کرد: قضات ناظر استان با نظارت صحیح و اقدامات قانونی تمام تلاش خود را در راستای کاهش جمعیت کیفری بکار ببرند و نظارت بر اجرای حقوق شهروندی در زندانها را هم جزو اولویتهای کاری خود قرار دهند.

رییس کل دادگستری استان طراحی یک برنامه کامل و مدون برای حضور قضات ناظر در زندان ها به همراه اقدامات به عمل آمده را ضروری خواند و تاکید کرد : در بازدیدهای مسوولان ارشد قضایی این دفاتر بازبینی و خلاقیتها و تلاشهای قضات ناظر مورد ارزیابی مستمر قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش دیگری از روابط عمومی دادگستری گیلان؛ رییس کل دادگستری گیلان در نشست کمیته حقوقی ، قضایی مبارزه با مواد مخدر گفت : همه متولیان باید در جهت مبارزه با پدیده مبارزه مواد مخدر تلاش نمایند.

 سیاوش پور،مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر را وظیفه همه متولیان دانست و خواستار نظارت مستمر متولیان امر بر مراکز درمانی و بازپروری معتادین در راستای پیشگیری و درمان معتادان شد.

احمد سیاوش پور بر برخورد قاطع و قانونی با قاچاقچیان و عاملین توزیع مواد مخدر تاکید کرد و افزود : همه متولیان مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر باید در جهت مبارزه با این بلایای خانمان سوز تلاش نمایند.

رییس کل دادگستری استان گیلان در همین راستا از اجرای سریع احکام صادره قضایی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد.


۱۴۰۶۱
ممنوعیت درج آگهی های دولتی در ویژه نامه های استانی روزنامه های سراسری , سفر معاون اول رییس جمهور به گیلان از مطالب شماره امروز خزر بود که سایر روزنامه ها نیز بدان اشاره کرده بودند.

khaz-28

Share