صدای تبر از جاده بهشت گیلان می‌آید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زمزمه قطع درختان محور رشت – فومن که به جاده بهشت گیلان معروف است به گوش می‌رسد. ایسنا نوشت: اگر از شهروندان یا مسافران به شهر فومن بوده باشید مطمئنا در حین عبور از این شهر، توجهتان به درختان سرسبز چنار در ورودی این شهر معطوف شده است. در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زمزمه قطع درختان محور رشت – فومن که به جاده بهشت گیلان معروف است به گوش می‌رسد.

PhotoGrid_1424136157090_002ایسنا نوشت: اگر از شهروندان یا مسافران به شهر فومن بوده باشید مطمئنا در حین عبور از این شهر، توجهتان به درختان سرسبز چنار در ورودی این شهر معطوف شده است. در ورودی شهر فومن، دالانی از درختان قدیمی سر به فلک کشیده قرار دارد که احساس خوبی از زیبایی طبیعت به انسان می‌دهد. این ورودی زیبا به مسافران با خضوع خوش‌آمد می‌گوید. وجود این درختان در ورودی شهر فومن تصویر زیبایی را بوجود آورده و حفظ این درختان برای مردم فومن بسیار با اهمیت است.

حدود ۳۰۰۰ اصله درخت چنار در مسیر فومن به رشت تا سه راه دهستان رودپیش، چشم هر مسافر و گردشگری را می‌نوازد و به عنوان جاذبه گردشگری شهر تاریخی فومن محسوب می‌شود. همچنین سایه گستری این درختان مانع تابش نور خورشید به سطح جاده شده و خنکای مطبوعی در مسیر ایجاد می‌کند و چشم انداز زیبایی پیش روی شهروندان و گردشگران می‌گذارد.

مردم فومن تعصب خاصی به این درختان چنار که زیبایی منحصر به فردی به ورودی شهر بخشیده است، دارند و مطمئنا این بار نخواهند گذاشت که آن زخم کهنه دوباره سر باز کند. در سال ۸۶، تعدادی از درختان چنار در فومن به دستور مدیران ذیربط استانی با وجود مخالفت مدیران شهرستان قطع شد تا شاهکاری که می‌توانست الگوی کشوری و حتی جهانی باشد از بین برود. کاشت این درختان، ابتکار شهردار وقت بود که بعدها سمبل این شهر شد.

حال اکنون بعد از گذشت قریب به هشت سال از آن اتفاق دوباره زمزمه‌هایی برای قطع سایر درختان زیبای این جاده به گوش می‌رسد، درختانی که همچون مجسمه‌ها و پارک و سایر نمادهای شهر برای مردم فومن حالت نوستالژیک و خاطره انگیز دارد.

کامران، یکی از رانندگان مسیر رشت- فومن  اظهار کرد: درختان محور فومن زیبایی کم نظیری را به شهرستان ما داده‌اند.

وی افزود: شنیده‌ام این درختان کهنسال هستند و ممکن است در جاده سقوط کنند. اگر ممکن است خطر جانی برای مردم داشته باشد باید کار شناسایی انجام شود و اگر درختی تا این حد فرسوده و یا خطرناک است قطع شود.

طاهره، یکی از طبیعت دوستان شهرستان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه وجود درختان محور فومن خاطرات فراوانی را برای مردم و مسافران گیلان به همراه دارد، خاطرنشان کرد: همه انتظار داریم تا مسئولین در حفظ این درختان کوشا باشند. مردم حتی از بیمار شدن این درختان ناراحت می‌شوند. قطع شدن این درختان هرگز از یاد مردم نخواهد رفت.

 منابع طبیعی مخالف قطع درختان جاده بهشت است

محمدباقر رفعتی، کارشناس اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه حفاظت از درختان محور رشت – فومن مربوط به منابع طبیعی نیست و دیگر دستگاه‌ها مسئول حفاظت از آنها هستند، خاطرنشان کرد: به عنوان شهروند گیلانی با قطع حتی یکی از این درختان موافق نیستیم.

علی اصغر روشنی، رییس اداره محیط زیست فومن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: درختان کهنسال محور رشت – فومن قدمتی ۴۰ ساله دارند. ما با قطع این درختان مخالفیم. درختان حاشیه محور رشت – فومن تونل سبزی در این جاده تشکیل داده‌اند که یکی از جلوه‌های زیبایی طبیعت شهرستان فومن محسوب می‌شود.

حتی یک درخت جاده بهشت در برف سال گذشته تکان نخورد

روشنی با بیان اینکه این درختان از پایداری خوبی برخوردار هستند، افزود: در برفهای سنگین سالهای ۸۳ و ۸۶ در استان هیچ یک از این درختان از جایشان تکان نخوردند.

وی در خصوص نظر برخی مسئولین برای اخذ مجوز به منظور قطع این درختان، تصریح کرد: با شاخه زنی درختان می‌توان آنها را سبک کرد و نیازی به قطع آنها نیست. هیچ‌گونه استعلامی برای قطع درختان این محور از اداره حفاظت محیط زیست به دست ما نرسیده است. در صورت استعلام، محیط زیست شهرستان مخالفت خود را با قطع درختان اعلام خواهد کرد.

خیرین فومن می‌خواهند لاین مخالف جاده فومن – رشت را درختکاری کنند

روشنی با بیان اینکه برنامه داریم لاین مخالف محور فومن – رشت را نیز درختکاری کنیم، خاطرنشان کرد: برای اجرای این امر با خیرین شهرستان جلسه داشته‌ایم. با ورود خیرین، محور فومن – رشت در هر دو مسیر رفت و برگشت داری تونل سبز خواهد شد. هفته درختکاری را در پیش داریم. انتظار انعکاس اخبار کاشت درختان را باید داشته باشیم این در حالیست که صحبت از قطع درختان شده و موجب نگرانی مردم فومن شده است.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از احتمال افتادن درختان در خیابان بهتر است زدن شاخ و برگ‌های درختان در برنامه دستگاه‌ها قرار بگیرد زیرا شاخ و برگهای این درختان سنگین‌تر از تنه‌شان است. هرس کردن درختان کهنسال محور رشت – فومن موجب می‌شود که از بروز آفت کرم سفید اشجار در فصل‌های آینده کاسته شود.

 باید درختان محور رشت – فومن قطع شوند

علی خاوری، مدیر کل راه و شهر سازی گیلان پیش از این در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های گیلان با اشاره به وجود درختان کهنسال در محور رشت – فومن و حوزه راه های صومعه سرا گفته بود: به دلیل عمر زیاد درختان و جلوگیری از واژگونی آنها باید برای قطع درختان حاشیه این محورها، مجوزهای مربوطه صادر شود.

Share