انتقادات تند علوی از وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی رشت

تعداد اتوبوس‎های رشت به ۳ دستگاه رسید/ دیگر سکوت جایز نیست/دلیل این وضعیت یا بی‌کفایتی مدیران شهرداری است یا سناریو پشت پرده!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دلیل وضعیت موجود را باید در عملکرد مدیران شهرداری جستجو کرد ادامه داد: دلیل این وضعیت یا بی کفایتی مدیران است یا سناریویی در پشت پرده در دست است که مانع از به ثمر رسیدن تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با انتقاد از عملکرد شهرداری، تاکید کرد: وضعیت نابسامان اتوبوس های شهر باید تعیین تکلیف شود.--۴-۲-۹۵alavi

به نقل از روابط عمومی شورا، یکصد و بیست و ششمین کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت به ریاست امیرحسین علوی ظهر چهارشنبه  بیست و ششم خرداد ماه در تالار شورا برگزار شد که در آن، رضا موسوی روزان، اسماعیل حاجی پور و فاطمه شیرزاد حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر، به نارضایتی شهروندان در این حوزه اشاره و اظهار کرد: شهروندان نسبت به نبود اتوبوس در سطح شهر شاکی هستند و این خواسته بحق شهروندان است که شاهد نوسازی و تجهیز و فعالیت به تعداد کافی اتوبوس در شهر باشند.

 علوی با تاکید بر اینکه شورا و شهردار باید نسبت به عملکرد امروز سازمان اتوبوسرانی و حذف تک تک اتوبوس ها از خیابان های شهر به مردم پاسخ دهند افزود: آنچه که مسلم است اینست که طی سه سال گذشته تعداد اتوبوس های شهر از ۴۰ اتوبوس به سه اتوبوس رسیده و جای تاسف دارد که شورا نیز نسبت به وظیفه نظارتی خود عکس العمل قابل قبولی نسبت به این وضعیت نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت به حدی بحرانی شده که نمی توان نسبت به آن سکوت اختیار کرد ادامه داد: تصمیم شورا و شهرداری برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی زمانی عملیاتی شده است که بسترهای لازم در این حوزه فراهم نیست و هرآنچه که موجود بوده نیز از بین رفته است. رئیس کمیسیون تصریح کرد: با افزایش نرخ ناوگان حمل و نقل عمومی، عملا نتوانسته ایم بسترهای لازم برای توسعه و تجهیز این ناوگان را در رشت فراهم کنیم و در عین حال هنوز هم مشخص نیست که این وضعیت آزاردهنده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

علوی با بیان اینکه هیچ اتوبوسی در شهر موجود نیست و ظرف چند ماه همان تعداد اندک اتوبوسی که در سطح شهر فعال بود نیز از چرخه خارج شده است افزود: کمیسیون برنامه و بودجه از این جهت نسبت به این موضوع توجه و تمرکز دارد که این وضعیت را ناشی از ضعف مدیریتی می داند. وی افزود: در بررسی بودجه سازمان های مربوط به حمل و نقل نیز بلاتکلیفی های این حوزه مشخص است و به همین دلیل است که بارها اعلام شده که ادغام، انحلال سازمان ها باید با نظر شورا صورت گیرد.

این عضو شورا برخی سناریوهای شهرداری برای برون سپاری تعمیرات اتوبوس های مستهلک شهر را ناقص برشمرد و ادامه داد: با اینکه خط ویژه اتوبوس های تندرو آماده بهره برداری است اما با ایجاد شرایط سخت برای رفت و آمد شهروندان و ترافیک های سنگین، هنوز اتوبوسی برای راه اندازی این خط نداریم.

وی با اشاره به وظایف نظارتی شورا گفت: چطور ممکن است که چنین مساله بدیهی و قابل مشاهده ای مورد توجه و تمرکز شورا قرار نگیرد در حالی که شهروندان در هر محفلی از آن سخن می گویند و ناراضی هستند.

علوی افزود: متاسفانه شورا در برخورد با مشکلات شهر دچار مسامحه شده است و عملکرد شورا در سیطره فضای سیاسی و شائبه ها و حواشی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دلیل وضعیت موجود را باید در عملکرد مدیران شهرداری جستجو کرد ادامه داد: دلیل این وضعیت یا بی کفایتی مدیران است یا سناریویی در پشت پرده در دست است که مانع از به ثمر رسیدن تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت شده است.

وی تاکید کرد: باید تصمیمی اساسی برای این وضعیت گرفت زیرا امروز این مشکل شهروندان را به شدت درگیر خود کرده است و باید از اولویت های شورا و شهرداری قرار گیرد.

-------۰۹rozanدر ادامه این انتقادات، عضو دیگر این کمیسیون با اشاره به برخی حواشی در شورای شهر رشت گفت: متاسفانه برخی حواشی سبب شده که برخی دلسوزان شهر و شهروندان در شورا سکوت اختیار کنند و صبوری پیشه گیرند.

رضا موسوی روزان افزود: برخی رفتارها که درون شورا صورت می گیرد سبب نزول شأن و قدرت نظارتی شورا شده است اما نباید گذاشت که چنین حواشی که سبب وخیم تر شدن اوضاع شهر می شود، در مدیریت شهر خللی ایجاد کند و مشکلات مردم را بدون راه حل باقی بگذارد.

این عضو شورا با بیان اینکه هم اکنون مدیران و چهره های نخست استان در جایگاه های مدیریتی از عملکرد شورا و حواشی به وجود آمده ناراضی هستند اظهار کرد: نباید جنجال آفرینی ها مانع حل مشکلات شهر شود.

عضو دیگر کمیسیون نیز با بیان اینکه باید شورا به طور مستقیم در بلاتکلیفی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی دخالت کند گفت: باید در اسرع وقت و مدت زمان مشخص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تعیین تکلیف شود و شهردار نسبت به وضعیت بوجود آمده پاسخ دهد.

اسماعیل حاجی پور افزود: کمیسیون ترافیک و حمل و نقل و برنامه و بودجه با تشکیل جلسات فوق العاده نسبت به وضعیت کنونی ناوگان اتوبوسرانی و چرایی خارج شدن اتوبوس ها از خیابان ها و همینطور نرسیدن اتوبوس های خریداری شده به رشت از مدیران شهرداری پاسخ های شفاف بخواهند.

با این توضیحات و حضور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، مقرر شد در جلسه ای که هفته آینده در شورا تشکیل می شود اعضای دو کمیسیون برنامه و بودجه و حمل و ترافیک شورا نسبت به وضعیت نابسامان ناوگان اتوبوسرانی در رشت تصمیم گیری کنند.

گزارش های تفریغ بودجه هنوز به شورا ارسال نشده است

در ادامه این جلسه، نامه فرمانداری مبنی بر ارائه گزارش حسابرسی سال ۹۳ مطرح شد. در این راستا رئیس کمیسیون  نسبت به عدم ارائه گزارش تفریغ بودجه به شورا ابراز نارضایتی کرد و گفت: شورا بارها در قالب سوال از شهردار، تذکر و تاکیدات فراوان  خواستار ارائه گزارش تفریغ بودجه بوده اما هنوز هیچ کزارشی به شورا فرستاده نشده است.

علوی با بیان اینکه این موضوع قابل گذشت نیست افزود: سوال مشخص کمیسیون برنامه و بودجه، ارائه گزارش تفریغ بودجه به شورا است و در صورتی که شهرداری این توانایی را ندارد که گزارش را به شورا ارائه کند، طبق قانون نسبت به این موضوع عمل خواهد شد.

در پاسخ به این سوال، سرپرست مدیریت امور مالی شهرداری با بیان اینکه گزارش تفریغ سال های ۹۰-۹۱ تا چند روز آینده به شورا ارسال می شود اظهار کرد: شهرداری در تلاش است گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ را با استناد به اسناد بانک تکمیل کند زیرا برخی از اسناد مالی شهرداری که مربوط به این سال بوده مفقود و یا پاک شده است.

مجتبی ماه پسند افزود: همچنین گزارش تفریغ بودجه سال ۹۳ نیز به اتمام رسیده و گزارش تفریغ بودجه سال ۹۴ در صورت دسترسی به اسناد سال ۹۲، تا ۲۰ روز آینده به اتمام می رسد و به شورا ارسال خواهد شد.

با وجود این توضیحات، رئیس کمیسیون بیان کرد: بیش از شش ماه است که چنین گزارش هایی از سوی مدیران شهرداری تکرار می شود و متاسفانه این مهم موردی توجهی واقع شده است.

عضو دیگر شورا در این باره گفت: سه سال از فعالیت شورای چهارم می گذرد و متاسفانه این مساله بارها تاکید شده که گزارش تفریغ بودجه باید به موقع به شورا ارائه شود.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه تعلل در این مهم جایز نیست خواستار ورود مستقیم کمیسیون برنامه و بودجه به این موضوع شد و افزود: کمیسیون برنامه و بودجه رسیدگی به گزارش های تفریغ بودجه شهرداری را به عنوان یک دستور جلسه مجزا مورد بررسی قرار دهد.

با این توضیحات، مقرر شد پس از یک هفته از ارسال نامه مجدد به شهرداری برای دریافت گزارش های تفریغ بودجه سال های مذکور، در صورتی که شهرداری اقدامات لازم را انجام ندهد، پیگردهای قانونی در این راستا از سوی شورا صورت گیرد.

همچنین در این جلسه، با اعطای کمک مالی ۲۰ میلیون تومانی به انجمن حمایت از زندانیان در جشن گلریزان امسال موافقت شد.

tel final1

Share