مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نداجا در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا عنوان کرد:

انقلاب در صنعت کشتی سازی کشور با ساخت کشتی مجهز و بزرگ آذرخش در بندرانزلی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت کشتی مجهز آذرخش در کشتی سازی شهدای هفتم آذر حسن رود بندرانزلی خبر داد و تصریح کرد : این شناور ۳۵۰۰ تنی با کمک متخصصان بومی در حال طراحی است و قطعا با ساخت آن انقلابی عظیم در صنعت کشتی سازی کشور رخ خواهد داد .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت کشتی مجهز آذرخش در کشتی سازی شهدای هفتم آذر حسن رود بندرانزلی خبر داد و تصریح کرد : این شناور ۳۵۰۰ تنی با کمک متخصصان بومی در حال طراحی است و قطعا با ساخت آن انقلابی عظیم در صنعت کشتی سازی کشور رخ خواهد داد .

behzadfar0298امیر دریادار محسن بهزاد فر در گفت گو با خبرنگار دیارمیرزا از انزلی در خصوص مشخصات فنی کشتی مجهز آذرش اضافه کرد: این شناور در ابعاد حدود ۱۸۰ متر طول ، ۱۶ متر عرض و آبخور ۶.۶ متر بوده و برای آب راهای تنگ و کم عمق دریای صلح و دوستی خزر طراحی و ساخته خواهد شد .

کارنامه قابل قبول مرکز کشتی سازی شهدای هفتم آذر

وی در ادامه با بیان اینکه در یک سال گذشته مرکز کشتی سازی شهدای هفتم آذر بندرانزلی به همت «شرکت خدمات دریایی شفق خاوران »با آب گیری و تعمیر سه کشتی عظیم وفای ۲ ، ارکیده و نیلوفر آبی توانسته کارنامه ی مورد قبولی را در صنعت کشتی سازی کشور به نام خود ثبت کند به چشم انداز این مرکز اشاره نمود و تاکید کرد : سال ۹۴ اوج شکوفایی کشتی سازی شهدای هفتم آذر در گیلان و شمال کشور خواهد بود و در این راستا تعمیر دو کشتی ارکیده با وزن ۱۲۰۰ تن در اواسط اسفند (با آبگیری ۴۸ ساعت) و نیلوفر آبی با وزن ۶۰۰ تن ( با آب گیری کمتر از ۴۸ ساعت) در هفته آینده به پایان رسیده و به زودی آب اندازی ( کمتر از ۱۲ ساعت ) خواهند شد و گفتی است که هفته آینده چهارمین کشتی به نام پایا با ابعاد ۱۴۰ متر در کلاس وفای ۲، متعلق به سازمان بنادر که کشتی سازی نکا نتوانست آب گیری آن را انجام دهد در این کشتی سازی آب گیری خواهد شد .
معاون فرمانده نداجا در ادامه با اشاره به کشتی وفای ۲ که به تازگی پس از تعمیرات اساسی در این مرکز کشتی سازی به ناوگان حمل و نقل آبی شمال کشور ملحق شده است افزود : وفای ۲ بزرگترین کشتی بوده که در سواحل ایران و با ایمن ترین روش بالشتک هوا (انتقال سیال آب به سیال هوا ) بدون هیچ فشاری برای تعمیرات تخصصی آب گیری ، تعمیر و آب اندازی شده است.

چه کسی داوطلب ساخت کشتی آذرخش بود؟

به گفته امیر دریادار محسن بهزادفر؛ کشتی وفای ۲ در ابعاد ۹۰ متری با عرض ۱۳ متر و آبخور چهار و دو دهم متر با ۴۲ سال سن، تحت پرچم ایران قابلیت حمل سه هزار تن بار را دارا بوده و از سال ها پیش در حال فعالیت در زمینه حمل و نقل کالاهای عمومی می باشد و بعد از تعمیرات اساسی ۶ ماهه در این کشتی سازی ۶ سفر دریایی نیز داشته و مالک وفای ۲ اولین داوطلب در خصوص ساخت کشتی مجهز آذرخش بوده است .

حضور در منطقه آزاد انزلی مزیت مرکز کشتی سازی شهدای هفتم آذر

وی در بخشی دیگر از گفتگوی خود با خبرنگار دیارمیرزا به ویژگی های خاص این مرکز نظیر امتیاز معاف از مالیات بودن تعمیرات کشتی به منظور حضور در محدوده منطقه آزاد انزلی اشاره نمود و اذعان داشت : حمایت های سازمان منطقه آزاد انزلی از کشتی سازی شهدای هفتم آذر بزرگترین نعمت بوده و قطعا با حضور و کمک های جناب مسرور و جناب سقایی می توانیم در گام بعدی در این نقطه از کشور به عرصه و صنعت کشتی سازی نیز دست پیدا کنیم .
IMG_0251
مذاکره با روس ها و آذری ها برای تعمیرات کشتی

پیشنهادات شرکت های حمل و نقل آبی کشور های روسیه و آذربایجان به منظور تعمیرات کشتی های خود در این مرکز دیگر موضوعی بود که مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره نمود و خاطر نشان کرد : چندین دوره مذاکره با مالکان کشتی های کشور آذربایجان و روسیه انجام شده است که امیدواریم به نتایج خوبی رسیده و آنان را نیز پوشش دهیم اما اولویت با کشتی های ایرانی است .
در ادامه دریادار بهزاد فر با تاکید بر جذب نیروی بومی در این مرکز افزود : به تاکید مستقیم امیر سیاری جذب نیرو در کشتی سازی شهدای هفتم آذر بندرانزلی بومی بوده و برای ۶۰ نفر ثابت و ۱۰۰ نفر متغیر شغل ایجاد شده است .
وی همچنین به مشکلات این مرکز نیز اشاره نمود و تصریح کرد : تنها مشکل ما این است که با توجه به باراش مداوم باران در انزلی فضای سرپوشیده به مقدار کافی نوجود ندارد و به همین منظور تهیه سوله های ارتفاع بلند در اولویت برنامه های ما قرار داشته و سال فضای مسقف این مرکز به دو تا سه برابر مقدار کنونی خواهد رسید.
توانسته ایم فعل خواستن را صرف کنیم

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نداجا در پایان سخنان خود با اشاره به فضای رقابتی در بین مراکز کشتی سازی تاکید کرد : ما هیچ کس را رقیب خود نمی دانیم ، شیوه کار خودمان را داریم و افتخارمان این است که نشدنی ها را با صرف فعل خواستن شدنی کرده و با دیگر کشتی سازی ها چون تمجیدی و صدرا نیز رابطه بسیاری خوبی داریم و به دلیل اینکه صنایع کشتی سازی شهید تمجیدی محدودیت فضا و تناژ دارد ما توانستیم این محدودیت ها را از بین ببریم و امیدواریم در رشد صنعت کشتی سازی ایران روز به روز پیشرفت های چشمگیر داشته باشم .
IMG_0809

Share