سام سکوتی

کیا، رستم های زمان ما را درست درک نکرده اند!؟

کیا، رستم های زمان ما را درست درک نکرده اند!؟ این روزها فضای سینمای کشور خصوصا جغرافیای فرهنگی دفاع مقدس، مشغول بحث و نقد سخنان کیارستمی، کارگردان توانمند ایرانی است که در میان دانشجویان ایرانی در دانشگاه سیراکیوز آمریکا داشته است و در آن سخنان، جنگ را زیر سوال برده و نظر موجه‌ای در مورد […]

کیا، رستم های زمان ما را درست درک نکرده اند!؟

sokotiاین روزها فضای سینمای کشور خصوصا جغرافیای فرهنگی دفاع مقدس، مشغول بحث و نقد سخنان کیارستمی، کارگردان توانمند ایرانی است که در میان دانشجویان ایرانی در دانشگاه سیراکیوز آمریکا داشته است و در آن سخنان، جنگ را زیر سوال برده و نظر موجه‌ای در مورد شهدا نداشته است!

کیارستمی در سینمای ایران، از نظر تسلط به کار خودش به عنوان فیلم ساز شناخته شده است و کمتر کسی حتی مخالفان ایشان توان علامت سوال گذاشتن در مقابل هنرمندی و هنر آفرینی ایشان در این زمینه را دارد، اما سوال اینجاست که آیا ایشان کارشناس جنگ هم هستند؟ آیا ایشان به شرایط و مذاکرات محرمانه دوران جنگ هم دسترسی داشتند که بدانند چرا جنگ شروع شد و ادامه پیدا کرد؟ ایشان نمی‌دانند و نمی‌دانستند که جنگ هشت ساله عراق علیه ایران تحمیلی آن هم با حمایت و تحریک ابر قدرت های غربی بود؟

تصور یک روز زندگی با ترکشی در بدن، سرفه‌های هر روزه جانبازان شیمیایی، تاریک بودن دنیا و ندیدن روی عزیزان، نداشتن دست و پا و ….. چیزی نیست که من و شما قدرت همذات پنداری با قهرمانان متحمل این دردها را داشته باشیم.

آقایان بزرگ (هنرمند، نویسنده، ورزشکار، سیاستمدار و …. ) در سخن گفتن‌ها و اظهار نظرها اگر مغرضانه نیست دقت کنید که اشتباهات شما در ضرایب بزرگ تری ضرب می شوند و سکه ای به نام مخالفان می‌خورد!

مخالف همیشه سعی در سرمایه‌گذاری بر روی بزرگ شدگان و دست پرورده‌های خودش و در صورت امکان ملل دیگر می‌کند. سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، پیش از قلم زدن برای شیطان توسط همان ها که بعدها قلمش بر اساس میل و خواسته هایشان به رقص در آمد، بزرگ شده بود!

از آنجایی که فیلم اظهارات آقای کیارستمی را ندیده‌ام و فقط بر اساس اخبار متواتر سایت های خبری و روزنامه‌ها که بعضا روایات متناقضی نیز دارند، جوهر بر کاغذ می‌رانم و باید بگویم هر چه که هست نامداران باید در راستای دفاع از نام کشور و خودشان، در سخنان خود دقت بیشتری خرج دهند و بدانند شهدایی که برای دفاع از میهن و ناموس دست به اسلحه بردند، رستم‌های زمان ما هستند و کسی نمی‌تواند و نباید در مورد این بزرگان همیشه تاریخ، سخن ناروا بر زبان آورد.

سینمای ایران ابراهیم کم ندارد اما ابراهیمی که ترسی از آتش جنوب نداشت و جنگ را با فیلم‌هایش مفهومی‌تر کند، کم بود اما عباس کم داشتیم ولی همان یک عباس حرمت و آب سینمای ایران را پاس نداشت و با اظهارات اخیرش آبروی سینمای دفاع مقدس و جنگ را حفظ نکرد.

   سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share