تیتر جالب نشریه آمریکایی درمورد حاج قاسم +عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد»، عنوان آخرین فیلم از سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان است، فیلمی با لایه‌های عمیق و پیچیده که یکی از هوشمندانه‌ترین آثار سال‌های اخیر سینمای جهان تلقی می‌شود و در بسیاری از تحلیل‌های سیاسی این دوران، از آن یاد می‌شود. دلیل تمایز «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» از دیگر فیلم‌ها […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد»، عنوان آخرین فیلم از سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان است، فیلمی با لایه‌های عمیق و پیچیده که یکی از هوشمندانه‌ترین آثار سال‌های اخیر سینمای جهان تلقی می‌شود و در بسیاری از تحلیل‌های سیاسی این دوران، از آن یاد می‌شود. دلیل تمایز «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» از دیگر فیلم‌ها ابرقهرمانی، نه تنها فرم و کارگردانی فنی نولان، که نوع چینش شخصیت ها، نقش محوری‌شان و نوع رابطه‌های‌ آنها با یکدیگر است. جایی که همچون صحنه سیاست، تشخیص به موقع دوست از دشمن، کلیدی‌ترین نکته برای پیروزی است و برای تک تک کاراکترهای این فیلم، می‌توان افراد، دولت‌ها و گروه‌های متفاوتی را متصور شد.
fdc2f764cb7f3c78b484ffd83aea24e2_M

در همین رابطه، نشریه معتبر فارین پالیسی گزارشی درباره سردار قاسم سلیمانی نوشته با تیتر جالب و تامل برانگیزِ “شوالیه تاریکی بر می‌خیزد” و در این گزارش علاوه بر معرفی سردار سلیمانی، از انجام مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا در برهه‌های زمانی مختلف خبر داده است.
فارین پالیسی می‌نویسد:

قاسم سلیمانی سال‌های سال در خفا، نقش یک عروسک گردان را ایفا کرده است، اما چه شده که او حالا به طور ناگهانی از پس پرده برون آمده است؟

قاسم سلیمانی […] دهه‌ها دور از انظارعمومی، بی سروصدا پول و سلاح به متحدان ایران در خاورمیانه می‌رساند. اما او حالا به عنوان نماد تهران (ایران) در میارزه سخت‌اش با دولت اسلامی (داعش) شناخته می‌شود.
فارین پالیسی در ادامه درباره حضور ناگهانی سردار سلیمانی در صدر اخبار می‌نویسد:
در هفته‌های اخیر، عکس‌هایی از سلیمانی بر فراز قله کوه در کنار بزرگان ایزدی که با دولت اسلامی(داعش) در حال نبرد هستند و همچنین عکس‌هایی از دست دادن‌ش با مبارزان پیشمرگه‌های کرد در میدان‌های جنگ کردستان منتشر شد و بلافاصله به طور گسترده در توییتر و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد و همچنین رسانه‌های دولتی ایران به طور گسترده آن را پخش کردند
این بدان معناست که فرمانده سابقا دست نیافتنی سپاه قدس(شاخه برون مرزی سپاه)، در بین معدود افرادی که خواهان ماندن نیروهای ایرانی در عراق هستند، به شهرتی عجیب دست یافته است.
فارین پالیسی در ادامه و در عبارتی قابل تامل یادآور می‌شود که ظهور سلیمانی نشانگر راه بسیار متفاوت واشنگتن و تهران در به تصویر کشیدن نقش‌شان در راه مبارزه با دولت اسلامی(داعش) است. در حالی که ایالات متحده در زیر چتر یک ائتلاف شکننده مخفی شده است، دولت ایران در حال شکل دادن یک رویکرد کاملا متفاوت است: ایران به اقدامات مستقل خود در عراق می‌بالد و سعی می‌کند به همه بقبولاند که این ایران است که باید برای پیروزی‌های اخیر مورد تقدیر قرار گیرد، نه آمریکا.

به گزارش گاردین، پس از اولین تصاویر منتشره از سلیمانی، یدالله جوانی، مشاور ارشد آیت الله علی خامنه‌ای، در تلویزیون دولتی ایران گفت که “حضور و کمک‌های جمهوری اسلامی از سقوط بغداد جلوگیری کرد.”

برای مقامات ایالات متحده، نقش رهبری سلیمانی در مبارزه با دولت اسلامی (داعش) یک شمشیر دو لبه است. مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی آمریکایی به مدت طولانی از سلیمانی به عنوان یک دشمن غیرمنتظره‌ی باهوش یاد کرده‌اند و حالا به تجربه او نیاز دارند .اما او از بقیه می‌خواهد تا برای ایران مبارزه کنند.
فارین پالیسی در ادامه یادآور می‌شود که سلیمانی در جریان جنگ داخلی سوریه به بقای اسد کمک کرده است و به زعم فارین پالیسی، در کشته شدن افراد بسیاری در کنار اسد بوده است. و از فعالیت‌های او در حزب الله علیه اسراییل و همچنین جنگ عراق می‌گوید.
تا جایی که ژنرال دیوید پترائوس درباره او نامه‌ای به نیویورک می‌نویسد.
در ادامه فارین پالبسی با ذکر نکات فوق، تعجب‌اش را از این ابراز می‌دارد که آن زمان‌ها که اوج مبارزات سلیمانی بود (در حزب الله، سوریه و عراق) او کماکان در پس پرده بود و رسانه‌های ایرانی اخبار و گزارش‌هایی از او مخابره نمی‌کردند اما حالا و بطور عجیبی تهران تصمیم گرفته تا فعالیت‌های او در عراق را رسانه‌ای کند.
در ایالات متحده، سلیمانی یک موضوع به خصوص و حساس تلقی می‌شود. یک سرباز سابق ایران که در جنگ ایران و عراق ۱۹۸۰-۱۹۸۸ جنگیده است، سلیمانی به سرعت در رده‌های نظامی و ملی ایران ارتقا مقام یافته است و  در سال ۱۹۹۸ بعنوان یکی از فرمانده‌هان قدس برگزیده شد. او شهرتش را زمانی بدست آورد که در یک ماموریت ویژه در جنوب لبنان، به پایان اشغالگری اسرائیل در لبنان کمک کرد.
اگر چه ایالات متحده و ایران از سال ۱۹۷۹ تا بحال، از انجام مذاکره خودداری کرده‌اند، اما رابطه سلیمانی با واشنگتن،همیشه قطع و خشک نبوده است. او حتی زمانی که در سفارت سابق آمریکا در تهران مشغول بود، پس از ۱۱ سپتامبر جلسات محرمانه‌ای را بین دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو سازماندهی کرد تا برای نابودی دشمن مشترک‌شان یعنی طالبان، به هم کمک کنند.

اما در اوایل سال ۲۰۰۲، جورج دبلیو بوش، ایران را یکی از اعضای “محور شرارت” نامید، سخنی که به گفته رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در عراق، “تاریخ را تغییر داد.”
کروکر در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۳ با نیویورکر درباره سلیمانی انجام داد، گفت: “قبل از اظهارات بوش، سلیمانی به یکی از مذاکره‌کنندگان سازمان ملل متحد گفته بود: “شاید زمان آن رسیده باشد که در روابط‌‌مان با آمریکا تجدید نظر کنیم.”

کروکر گفت: “ما خیلی به هم نزدیک شده بودیم” اما “یک کلمه در یک سخنرانی تاریخ را تغییر داد.” و ظاهرا رابطه آمریکا با سلیمانی از آنجا در سراشیبی قرار گرفت.

در ادامه فارین پالیسی به نقل از یک مامور سیا، از دست داشتن سردار سلیمانی در نقشه ترورسفیر عربستان در آمریکا می‌گوید و اینکه پس از آن، وی در لیست تحریم آمریکا نیز قرار می‌گیرد.

فارین پالیسی در ادامه درباره احتمال همکاری سلیمانی با آمریکا درباره داعش می‌نویسد:

هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوره رئیس جمهور نیکسون و فورد، در گفتگوی یکشنبه خود با NBC، گفت: “ایران به طور طبیعی متحد آمریکا است.”

از سوی دیگر، جیمز بیکر، از مدیران بلندپایه دولت ریگان و بوش، می‌گوید که ” احتمال وجود مذاکراتی محرمانه بین ایران و آمریکا را تا پیش از انتشار عکس‌های سلیمانی رد نمی‌کنم”

/کافه سینما

Share