سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری

افزایش بازداشتی‌های پرونده بابک زنجانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، گفت: اخیرا یکسری بازداشتی‌هایی در این پرونده صورت گرفته که برخی مستقیم با پرونده در ارتباط داشتند و برخی هم به صورت غیرمستقیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضاییه  در مورد پرونده ح-ب-د و حضور این فرد در پرونده نفت جی گفت: اگر این فردی را که شما می‌گویید متوجه شده باشم، این فرد پرونده‌ای داشته که حکمش صادر، قطعی و اجرا شده است؛ پرونده مفتوح در تهران است و در حال رسیدگی است.

eje362_PhotoLسخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد دادگاه اصفهان و نیابتی که برای احضار این فرد در تهران صادر شده گفت: حکم احضار صادر شده و در صورت عدم مراجعه فرد جلب وی انجام می‌شود.

وی گفت: قبل از حکم نیابتی که اصفهان به تهران فرستاده پرونده‌ای نیز از این فرد در دادسرای انتظامی قضات بوده که این پرونده‌ای وقفه‌ای در اقدام نیابت به وجود نیاورده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: برای این فرد احضاریه فرستادند و اقدام می‌شود و اگر این فرد حاضر نشود و دلیل موجهی نداشته باشد، جلب می‌شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگر  در مورد اتهام این فرد گفت: اجمالاً مسئله مالی است.
اگر پالم یا چیز دیگری برای سلامت جامعه مضر است دادستانی وارد می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد تخلف کارخانه‌های لبنی و وارد کردن روغن پالم به محصولات لبنی اظهارداشت: حفظ سلامت جامعه بحث مهمی است و بحمدالله وزارت ذیربط وارد شده و باید آنها نظر بدهند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: دادستان تهران از طریق مراجع غیر رسمی به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود، اگر تشخیص دهد اگر پالم یا چیز دیگری برای سلامت جامعه مضر است وارد می‌شود و مواردی را که وزارت ذیربط دنبال می‌کند هر موقع اعلام شود، قوه قضاییه به صورت جدی عمل می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده کرسنت گفت: پرونده در دستگاه مطرح است و دیوان عالی تصمیم به اعمال ماده ۱۸ گرفته است.
ایجاد تغییرات مدیریتی و سیاستی در دستگاه قضا

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای  با اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای دوره ۵ ساله، گفت: من از عنایت مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم.

وی افزود: قوه قضاییه اهتمام جدی برای تحقق منویات رهبری داشته و از این به بعد نیز در تلاش هستند مطالبی را که خواست ایشان بوده محقق کنند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش قوه قضاییه و ریاست دستگاه قضایی در دوره ۵ ساله آینده، گفت: ما در تلاش هستیم تا در جهت رضایتمندی بیشتر مردم، تسریع در رسیدگی پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مفاسد اقدامات جدی انجام دهیم.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به تغییرات مدیریتی و سیاستی در دستگاه قضایی، گفت: طی روزهای آینده به طور طبیعی شاهد برخی تغییرات در سیاست‌ها و مدیریت‌ها در قوه قضاییه خواهیم بود.
دستگیری یک باند جعل عنوان با کشف بیش از ۵۰ مُهر جعلی

وی در ادامه با اشاره به دستگیری یک باند جعل عنوان، گفت: من در دو، سه نوبت در خصوص کسانی که جعل عنوان می‌کنند و یا کاغذی را جعل می‌کنند و برای مردم و دستگاه قضایی ایجاد مزاحت می‌کنند توضیحاتی دادم.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته یک باند جعلی دستگیر شد و از آنها بیشتر از ۵۰ مهره جعلی از دستگاه‌های مختلف کشف شد.

سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به اینکه این باند نامه‌هایی را با مهرهای جعلی برای برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارسال می‌کرد گفت: خواهش من این است که مردم و همه دستگاه‌ها اگر نامه‌ای را به عنوان دریافت می‌کنند تأمل بیشتری روی آن داشته باشند.

وی همچنین خطاب به جاعلان گفت: به کسانی که این کار را می‌کنند هشدار می‌دهم که دیر یا زود افراد تبهکار دستگیر می‌شوند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: عده‌ای در این پرونده دستگیر شدند و پرونده در حال رسیدگی است، به بازپرس گفته شد تا در رسیدگی تسریع کند.

قاضی در تلاش است حکم پرونده (م-ر) هرچه سریع‌تر حاضر شود

eje_PhotoL محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه شنیده شده یک ماه دیگر حکم پرونده م-ر مسئول سابق دولتی صادر می‌شود، گفت: من نمی‌دانم شما عدد یک ماه را از کجا آورده‌اید اما در تماسی که با قاضی پرونده داشتم وی مدعی شد تمام تلاش خود را خواهد کرد تا حکم این پرونده به زودی صادر شود.

یکی از خبرنگاران گفت: شنیده شده امروز صبح ۱۰ محکوم مواد مخدر به دار مجازات آویخته شده‌اند، حال آنکه مدت زمان زیادی از صدور حکم آنها می‌گذرد، آیا این موضوع با تمدید حکم آیت‌الله لاریجانی ارتباطی دارد؟ محسنی اژه‌ای، گفت: هیچ ارتباطی میان این دو موضوع نیست و احکام پس از قطعیت یافتن به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

یکی از خبرنگاران درباره حادثه‌ای در منطقه تهران‌پارس و درگیری منجر به قتل میان مأموران رفع سد معبر شهرداری تهران و دستفروشان پرسید که اژه‌ای، گفت: من به هیچ عنوان از این ماجرا اطلاعی ندارم و بهتر بود شما هم این سئوال را پیش از جلسه در اختیار ما می‌گذاشتید.

وی درباره اظهارات اخیر پورمحمدی درباره پرونده کرسنت نیز، گفت: این طبیعی است که دولت در مقام اعتراض به این حکم باشد و آن چیزی که می‌توان گفت این است که درباره این پرونده اعمال ۱۸ شده است.

اشد مجازات در انتظار قاچاقچیان مواد/ همکاری قوه قضاییه با ناجا و سیستم اطلاعاتی در مبارزه با مواد مخدر

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به بحث مواد مخدر و گرفتاری‌هایی که این مواد برای جوانان ایجاد می کنند گفت: کسانی که آلوده به موادمخدر هستند بدون شک دست به جرایم دیگری هم می‌زنند.

وی افزود: دستگاه قضایی همراه با ناجا و اخیراً تا حدودی با سیستم اطلاعاتی همکاری تنگاتنگی دارد و به دنبال پیگیری‌ باندهای اصلی مواد مخدرند.

دادستان کل کشور با قدردانی از وزارت اطلاعات در جهت برخورد با باندهای موادمخدر گفت: در هفته‌های اخیر وزارت اطلاعات به دو سه باند موادمخدر ضربه زده است.

دادستان کل کشور تشریح کرد: اخیراً با همکاری اداره کل اطلاعات استان اصفهان و دادستانی این استان یک باند با ۹۵۰ کیلو هروئین، چندین قبضه اسلحه گرم و برخی اشیا ممنوعه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اگر این میزان مواد توزیع شود چه تعداد انسان را نابود می‌کند؟ بنابراین سفارش من به همه مردم این است که با همکاری با دستگاه قضایی و سیستم اطلاعاتی بتوانند با این فسادخانمان‌سوز برخورد جدی داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه ناجا در هفته‌های گذشته موفقیت‌های بزرگی داشته گفت: کسانی که در این سطح یا پایین‌تر در بحث مواد مخدر کار می‌کنند بدون هیچ اغماضی با برخورد دستگاه قضایی مواجه می‌شوند و قوه قضاییه آنها را به اشد مجازات محکوم می‌کند.

افزایش بازداشتی‌های پرونده بابک زنجانی/ اتهامات خبرنگاران واشنگتن‌پست امنیتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری، گفت: درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت اخیرا یکسری بازداشتی‌هایی در این پرونده صورت گرفته که برخی مستقیم با پرونده در ارتباط داشتند و برخی هم به صورت غیرمستقیم.

یکی از خبرنگاران درباره اینکه برخی مدعی هستند انتشار اسامی دانشجویان بورسیه به حیثیت آنها لطمه وارد کرده است، گفت: اگر اسناد مربوط به نام این افراد جزء اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده محسوب می‌شود انتشار آن‌ها خلاف بوده و شاکیان می‌توانند از انتشار دهندگان این اسامی شکایت کنند.

یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت‌شده واشنگتن پست پرسید که اژه‌ای گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است، وی گفت که سه نفر بازداشت هستند و آن چیزی که می‌توان گفت این است که اتهامات این افراد مالی نبوده بلکه امنیتی است.

یکی از خبرنگاران خطاب به اژه‌ای، گفت: روز گذشته در مجلس شب‌نامه‌ای پخش شده است که در آن توهین به رئیس‌جمهور شده‌ است.

دادستان کل گفت: اگر کسی به صورت مکتوب یا غیر مکتوب به برخی از مقامات از جمله ریاست جمهوری توهین کند دادستان تهران می‌تواند بدون این شکایت به پرونده رسیدگی کند. یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای، گفت: خبرگزاری رسمی قوه قضاییه برخی تغییرات مربوط به دستگاه قضایی را منتشر کرده است آیا این موضوع صحت دارد.

دادستان گفت: این موضوع صحت ندارد و هنوز هیچ کدام از تغییرات قطعی نشده است.

وی همچنین درباره پرونده ستاد سوخت و بازداشتی‌های آن، گفت: طبیعی است که در مرحله تحیققات مقدماتی برخی از متهمان بازداشت و برخی آزاد شوند در این پرونده هم به تازگی دو متهم بازداشت شده‌اند.

در صورت انتشار اسامی بورسیه‌ها، افراد متضرر می‌توانند شکایت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضاییه در خصوص علنی بودن یا غیر علنی بودن دادگاه مهدی هاشمی، گفت: تشخیص برگزاری دادگاه به صورت علنی یا غیر علنی بر عهده قاضی است.

وی افزود: در قانون پیش‌بینی شده که قاضی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند، گاهی در یک پرونده این امکان وجود دارد که برخی از جلسات و برخی غیرعلنی برگزار شود، در هر صورت تشخیص با دادگاه است.

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دادستان سابق تهران، گفت: در خصوص پرونده کهریزک هنوز حکم در دیوان عالی نهایی نشده و در خصوص پرونده تامین اجتماعی هم هنوز در مرحله دادسرا و به مرحله کیفرخواست نرسیده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اعلام اسامی بورسیه‌ها در مجلس جرم محسوب می‌شود یا خیر، گفت: اگر چنانچه این اسناد محرمانه بوده باشد حق انتشار آن وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اما اگر اسناد محرمانه نباشد ولی با انتشار آن کسی متضرر شود می‌تواند شکایت کند و شکایت هم پیگیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی درباره سقوط هواپیمای تهران – طبس گفت: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: اگر تشخیص داده شود که چه کسی مقصر است حتماً رسیدگی جدی صورت می‌گیرد.

وی در پایان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه با توجه به اینکه در بحث بورسیه‌ها تشییع حقوق بیت‌المال صورت گرفته ورود پیدا می‌کند یا خیر، گفت: باید ماهیت ماجرا روشن شود بعد پیگیری می‌کنیم که ورود پیدا کنیم یا خیر ضمن اینکه اطلاعی ندارم که سازمان بازرسی کل کشور جلوی برخی از بورسیه‌ها را گرفته باشد.

تاریخی برای دادگاه بانک‌های مسکن، ملی و صادرات مشخص نیست/ تا تفهیم اتهام رئیس سابق بانک صادرات کیفرخواست صادر نمی‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در لیست زندانیان مشمول عفو عید فطر ۱۶ نفر محکوم فساد مالی بودند و آزاد نشدند، گفت: ما دو جور عفو داریم؛ اولی اسم مشخص است یعنی فلانی و مشخص است که مشمول عفو کلی است یا تقلیل مجازات.

وی تصریح کرد: عیدهایی مثل عید فطر ملاکی و معیاری است و استثنائاتی دارد شاید شامل حال نشود؛ در عفو‌های موردی هم یکسری موارد استثناست.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بچه‌های شین‌آباد، تصریح کرد: دادستانی خودش نمی‌تواند پول بپردازد؛ قضیه را دنبال می‌کنیم.

وی در مورد انتشار نامه سرگشاده برادر مه‌آفرید و مطالب مطرح شده در آن، گفت: چنین چیزی صحت ندارد؛ معمولا در چنین مواردی باید خود متهم حضور داشته باشد یا وکیلش.

اژه‌ای در مورد رئیس سابق بانک صادرات گفت: تا زمانی که اتهام تاکید نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برای پیگیری اموال بابک زنجانی تاکنون هیات‌های مرکبی از دولت، بانک مرکزی، قوه قضاییه و دادستانی به کشورهای مختلف رفته‌اند و تا حالا دو تا سه سفر انجام شده است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در مورد دادگاه فساد بانک مسکن، ملی و صادرات در پرونده سه هزار میلیاردی، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاریخی مشخص نشده چراکه قاضی سراج مسئول پرنده بوده و به دلیل جابه جا شدن ایشان به تاخیر افتاده است.
/فارس

Share