جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات برگزار شد؛

احمدی‌نژاد پس از ۱۰ دقیقه سخنرانی مجلس را ترک کرد/ نام «نامی» به لیست وزرای کابینه اضافه شد

به گزارش دیار میرزا : جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی رأی اعتماد به محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ریاست ابوترابی‌فرد برگزار شد

به گزارش دیار میرزا : جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی رأی اعتماد به محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ریاست ابوترابی‌فرد برگزار شد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور، به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

احمدی‌نژاد برای دفاع از نامی وراد صحن علنی مجلس شد

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان برای دفاع از محمدحسن نامی وزریر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، محمد رضا رحیمی معاون اول و جمع دیگری از وزرا احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.

در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات؛
احمدی‌نژاد: وزیر پیشنهادی متخصص در حوزه ارتباطات و فضای مجازی است/باید به سمت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مختص ایران گام برداریم

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس برای رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، اظهار داشت: مسئله ارتباطات و موضوع فضای مجازی امروز مهمترین مسئله در فضای دانش و ارتباطات است.

وی افزود: با حضور انسان در فضای مجازی جهانی به مراتب بزرگتر از جهان فعلی به روی بشر گشوده شد؛‌جهانی که هنوز ابعاد آن به طور کامل شناخته نشده است.

رئیس‌جمهور گفت: ظرفیت‌های فضای مجازی و دنیای ارتباطات این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که استعدادهای گوناگون انسان شکوفا شود و در تبادل اطلاعات همه محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: در استفاده از فضای مجازی در ابتدای راه هستیم. البته دیگران قبل از ما پا به این فضا گذاشته‌اند و فرصت‌های فراوانی برای خود ایجاد کرده‌اند اما برای ما فرصت همچنان باقی است.

وی ادامه داد: می‌بینیم به لحاظ تکنولوژی و اندیشه و نرم‌افزار سرعت پیشرفت بسیار بالاست و لحظه به لحظه شاهد دستاوردهای جدید و شگرفی هستیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فضای مجازی شرایطی به وجود می‌آورد که انسان بتواند از توانایی‌های عظیم خود برای پیشبرد امور و ساختن جهانی بهتر و سعادتمند استفاده کند.

احمدی‌نژاد افزود: در کشور ما خوشبختانه هم در حوزه ارتباطات و هم در حوزه فضای مجازی کارهای بسیار خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات فراموش نمی‌کنیم که همین ۶-۷ سال قبل علیرغم زحمات فراوانی که بعد از انقلاب عزیزان ما کشیده‌اند، در چه شرایطی بوده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: به لحاظ ارتباطی شرایط ما با وضع مطلوب فاصله داشت اما امروز ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و شبکه ارتباطی و استفاده از ظرفیت ارتباطی تقریبا در تمام کشور هم شناخته شده و هم مورد استفاده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی، دانشمندان و جوانان متخصص ما ورود کردند و در تولید نرم‌افزار و محتوا و استفاده از این ظرفیت گام‌های بسیار بلند و ارزشمندی را برداشته‌اند.

بر اساس گزارش فارس، احمدی‌نژاد افزود: فضای مجازی و حوزه ارتباطات جایی است که هر ملتی بخواهد جایگاه شایسته‌ای در دنیا داشته باشد، باید خود را در مرزهای دانش و فناوری و بهره‌برداری از آن تثبیت کند.

وی با بیان اینکه کارهای فراوانی هم در حوزه فضای مجازی و هم در حوزه ارتباطات پیش روست، ادامه داد: خوشبختانه اخیرا مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده تا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و هدایت و اجرای تمام برنامه‌ها در سراسر کشور متمرکز شود و هدف‌مند حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: کسی که امروز به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده، از متخصصین مسلط به حوزه ارتباطات و حوزه فضای مجازی است.

احمدی‌نژاد افزود: آقای نامی که مانند بسیاری از جوانان این سرزمین در دوران دفاع مقدس فداکارانه حاضر شد تا جان خود را برای استقلال و عزت و فرهنگ و آرمان این سرزمین فدا کند، بعد از دفاع مقدس در تخصص‌های مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی را به ثمر رسانده است.

وی ادامه داد:‌ او از فرزندان رشید این ملت است که با لباس پرافتخار عضویت در ارتش سرافراز جمهوری اسلامی همه عمر کاری خود را بیش از ۳۰ سال در خدمت انقلاب و آرمان‌های نظام و عزت و استقلال ایران عزیز صرف کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: آقای نامی به لحاظ دانش تخصصی در بالاترین سطح لازم برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد و به لحاظ کار پژوهشی و تحقیقاتی نیز دارای سابقه بسیار غنی و ارزشمند است.

احمدی‌نژاد افزود: وی به لحاظ تجربی هم مسئولیت‌های گوناگون البته عمدتا مرتبط با ارتباطات و فضای مجازی داشته و قریب به اتفاق آنها نیز با موفقیت برای انجام خدمات و پیشبرد امور کشور همراه بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور نامی در وزارت ارتباطات، پیشرفت‌های ما در حوزه ارتباطات و فضای مجازی و فناوری اطلاعات با سرعت مضاعف رو به جلو حرکت کرده و شاهد دستاوردهای بزرگتر و افتخارآمیزتری در این فضا باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز ما در حوزه‌های فضایی، ماهواره‌های ارتباطی و سنجشی و ارتباطات زمینی و فضای مجازی نیازمند هماهنگی بسیار بالایی هستیم.

وی افزود: امیدوارم با پشتیبانی و رای بالای مجلس و با همت آقای دکتر نامی و همه دلسوزان شاهد برداشتن گام‌های بلندتری در این عرصه‌ها باشیم.

– احمدی نژاد پس از ۱۰ دقیقه سخنرانی صحن مجلس را ترک کرد/حضور ۱۷ دقیقه​ای رئیس جمهور در مجلس

محمدحسن نامی به جهت مدرک تحصیلی غیرمرتبط با مخالفت جدی برخی نمایندگان روبرو شد.

احمد بخشایشی نماینده اردستان نخستین نماینده​ای بود که در مخالفت با محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برای خدا، صحبت می​کنم، این شعر را خواند: یک شبی مجنون نمازش راشکست؛ بی وضو در کوچه لیلا نشست؛ عشق آن شب مست مستش کرده بود؛ گفت یا رب از چه خارم کرده ای؟؛ بر صلیب عشق دارم کرده ای !؛خسته ام زین عشق دل خونم نکن؛ من که مجنونم ،تو مجنونم نکن؛مرد این بازیچه دیگر نیستم؛این تو،لیلای تو ،من نیستم. از سوی خدا جواب آمد: گفت: ای دیوانه لیلایت منم؛ در رگ پیدا و پنهانت منم؛ سال ها با جور لیلا ساختی؛ من کنارت بودم و نشناختی.

او که می گفت اعتدال در فضیلت است، ادامه داد: جهان سوم تند تصمیم می​گیرد اما کند عمل می​کند. در عوض در جهان پیشرفته کند تصمیم می​گیرند ولی سریع عمل می​کنند.

نماینده اردستان از مدرک دکترای جغرافیای سیاسی بخشایشی یاد کرد که هیچ ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: بهتر بود نامی را برای وزارت امور خارجه می​گذاشتید و آقای صالحی را با مدرک مکانیک در وزارت ارتباطات قرار می​دادید! این چه نوع شایسته سالاری است؟

وی با اشاره به اینکه تنها ۴ ماه از عمر دولت مانده است، افزود: اما این دلیل نمی​شود که ما شایسته سالاری را نادیده بگیریم. اگر ایشان نماز شب خوان است بگذارید نماز شبش را بخواند! این چه ربطی به تخصص وی دارد؟

بخشایشی، گفت: مرسوم است که همراه اول فقط ۵۸ یا ۱۰۰ میلیون تومان پاداش می​دهد. چه کسی به این امور می​خواهد رسیدگی کند؟ آقای نامی با این مدرک؟ نمی​شود که بگویند همراه اول خصوصی شده تا از زیر پاسخگویی شانه خالی کنند و بعد چنین پاداش​هایی بگیرند. این روش شتر مرغی است!

محمد باقری نماینده بناب هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات از لزوم معرفت و شناخت در حیطه پذیرش یک مسئولیت، عدالت و تحمل بار امانت یاد کرد و گفت: با وجود این شرایط که از سوی حضرت علی (ع) عنوان شده است، در کشور ما بویژه در چند سال اخیر کمتر به این نکات توجه شده است. متاسفانه ما در بخش شایسته سالاری لنگ لنگان حرکت می​کنیم و این سبب خساراتی شده است.

او که می​گفت برای همه نمایندگان سخن می​گوید، از شلوغی صحن علنی و بی​نظمی نمایندگان گرد آمده اطراف رئیس جمهور و اعضای کابینه، چندین بار انتقاد کرد و گفت: کشور عزیز ما از باند بازی و تنگ نظری​ها رنج می​برد. اینکه هر کسی با ما نیست، بر ماست، از آفات کشور شده است.

نماینده بناب هم که معتقد بود نامی برای وزارت خارجه مناسب تر بوده است، در ادامه سوالات مکرری را به این شرح پرسید: چرا از تخصص صحبت می​کنیم اما در عمل به تخصص پایبند نیستیم؟ چند نفر بر اساس شایسته سالاری در جایگاه واقعی خود قرار دارند؟ چند نفر بر اساس سفارشات حضرت علی(ع) انتخاب شده​اند؟ اینگونه انتخاب وزرا، موجب دلسردی و آسیب دیدن نخبگان می​شود. چون این شائبه ایجاد می​شود که نظام بعد از ۳۴ سال هنوز کسی را آموزش نداده که چهار ماه بتواند سکان وزارت ارتباطات را در دست بگیرد. آیا در میان معاونان و کارکنان این وزارتخانه کسی نبود که وزیر شود؟ آقای نامی چقدر با این وزارتخانه آشنایی دارید؟ چقدر نیروهایش را می​شناسید؟ نکند مثل برخی وزرای دیگر می​خواهید با اتوبوس جمعی را بیاورید و در این وزارتخانه مستقر کنید؟

باقری در واکنش به اینکه برخی می​گویند «فقط چهار ماه مانده، کاری نداشته باشید»، ادامه داد: این چه حرفی است؟ حضور حتی یک روز فرد غیر متخصص در پستی کلیدی می​تواند فاجعه بار باشد. هرچند می​دانم با توجه به فضای امروز مجلس به او رای می​دهید.

وی در پایان اظهاراتش تاکید کرد: آقایان فراموش نکنید که آنچه مهم است این است «تخصص، تخصص، تخصص و تعهد، تعهد، تعهد»

نمایندگان از برکناری تقی پور ناراحت هستند/ نامی اهل هیچ باند و فرقه ای نیست

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده موافق رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت وزارت ارتباطات را یکی از وزارتخانه های زیربنایی در کشور نام برد و گفت: امروز کشورهای پیشرفته که کمترین وزارتخانه را دارند دارای وزارتخانه ارتباطات، فناوری اطلاعات هستند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزرات ارتباطات نباید یک روز هم با سرپرست اداره شود، گفت: جا دارد تشکر کنم از نمایندگان که نگذاشتند این وزارتخانه منحل و ادغام شود ، انشاء الله با رای نمایندگان به وزیر این وزارتخانه ثبات بیشتری داشته باشد.

اکبریان با تاکید بر اینکه اکثر نمایندگان از برکناری تقی پور وزیر پیشین این وزارتخانه ناراحت هستند خطاب به نمایندگان گفت: می دانم که همگی از عزل وزیر پیشین ارتباطات ناراحت هستید که چرا در آخر دولت این اقدام صورت گرفت ولی دیگر کار انجام شده را باید رها کنیم و به دنبال ترمیم مشکلات و حل مسایل مختلف باشیم. ادامه این وضعیت و لج و لجبازی ها ممکن است اتفاقات دیگری به بار بیاورد و موجب زیر پا گذاشتن فرمایشات و توصیه های رهبری می شود.

وی افزود: باید کاری کنیم دولت هم با کمترین تنش این دوره را سپری کند لذا معرفی دکتر نامی از طرف ریاست جمهوری و انشاء الله برای اعتمادی که شما به این سرباز دفاع مقدس خواهید داشت موید این حرکت خواهد بود.

این نماینده موافق رای اعتماد به وزیر، با اشاره به دلایل دفاع خود از محمد حسن نامی و با بیان اینکه وی را ۳۵ سال است که می شناسد، تصریح کرد: شاید کمتر کسی بوده باشد که نامی و حضور ایشان در دفاع مقدس به عنوان یکی از سربازان در ارتش جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب آشنایی نداشته باشد.

وی ادامه داد: نامی از افسران جوانی بود که در کردستان در کنار شهید صیاد شیرازی و در دانشگاه امام علی(ع) در کنار شهید نامجو و در کنار شهدای ارتش و شهدای والامقام د ر دفاع مقدس نقش بسزایی داشته است.

اکبریان، با اشاره به ویژگی بسیجی بودن محمدحسن نامی گفت: در دفاع مقدس نامی را به عنوان یک بسیجی می شناختند و بعد به عنوان یک ارتشی. بسیجی بودن امروز برای همه ما افتخار است. و نامی در سازمان نیروهای مسلح به عنوان یک فرد بسیجی می شناختند این برای ایشان و برای همه ما یک افتخار است.

وی خاطرنشان کرد: حضور ایشان در مناطق مختلف و در ماموریت های سنگین به خصوص در کارهای اطلاعاتی و ماموریت های خطرناک نقش خود را در دفاع مقدس ایفا کرد و امروز هم خودش را سرباز ولایت می داند. نامی اهل هیچ باند و فرقه و گروهی نیست و سرباز ولایت است.

نماینده مردم کرج همچنین با اشاره به سوابق پژوهشی وزیر پیشنهادی دولت در رابطه با موضوع ارتباطات گفت: نامی دارای سوابق پژوهشی در فضای مجازی و ارتباطات است و ۳۰ جلد کتاب و ده ها مقاله در این زمینه دارد و حتی دارای سابقه مدیریت کلان در نظام جمهوری اسلامی است.

نام «نامی» به لیست وزرای کابینه اضافه شد

محمدحسن نامی که برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده بود؛ از نمایندگان رای اعتماد گرفت.

صبح امروز بررسی صلاحیت وی برای پیوستن به کابینه، نخستین دستور کار صحن علنی بود. پس از دفاع کوتاه رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی و مخالفت کمرنگ دو نماینده با نامی، این موضوع به رای نمایندگان گذاشته شد.
از میان ۲۳۴  نفر نماینده ای که در این رای گیری شرکت کردند ۱۷۷ رای موافق به گلدان​ها ریخته شده بود. از این رو او به عنوان دومین وزیر ارتباطات دولت دهم پس از رضا تقی​پور، پذیرفته شد.
محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس  این رای را در راستای ارتقای سطح تعامل با دولت و انجام وظایف حوزه وزارت ارتباطات خواند. وی آرای منفی و ممتنع به نامی را قرائت نکرد.

Share