سام سکوتی

سرعت کاه های جانکاه

سرعت کاه های جانکاه  اینکه چرا باید سرعت کاه هایی با ارتفاع زیاد درکف جاده ها نصب شوند که فقط جلوبندسازها از آنها سود ببرند، سوالی است که کارشناسان امر ترافیک باید به آن پاسخ دهند اما از عبور کردن آمبولانسی از روی سرعت کاه سی سانتی متری که احتمال قطع نخاع شدن مریض تصادفی […]

سرعت کاه های جانکاه
n00067938-b اینکه چرا باید سرعت کاه هایی با ارتفاع زیاد درکف جاده ها نصب شوند که فقط جلوبندسازها از آنها سود ببرند، سوالی است که کارشناسان امر ترافیک باید به آن پاسخ دهند اما از عبور کردن آمبولانسی از روی سرعت کاه سی سانتی متری که احتمال قطع نخاع شدن مریض تصادفی آن وجود دارد، تعجب می کنم.
در بیشترکشورهای جهان، مسیرهایی برای عبور ماشین های آتش نشانی، آمبولانس و پلیس تعبیه شده است که در بدترین شکل ترافیک نیز ماشین های دیگر حق استفاده از آن خطوط را ندارند اما در ایران که از چنین امکاناتی محروم هستیم چرا سعی نمی شود که از حداقل ها درست استفاده شود؟
دیروز که در مسیری به سمت محل کار خود در حرکت بودم، با شنیدن صدای آژیر یک آمبولانس، کناره گرفتم تا راه برای عبور آمبولانس باز شود و وجدانم ناراحت برای دیر رسیدن بیمار اورژانسی به مراکز درمانی نشود اما با کمال تأسف به واسطه حرکت لاک پشتی آمبولانس برای عبور از سرعت کاه هایی که چندان ضروری به نظر نمی رسند، آمبولانس دیرتر از همه ماشین ها به مرکز شهر رسید.
از حال و روز آن بیمار بی خبر بودم اما مشتاقانه می خواهم بدانم که اگر خدای ناکرده جان بیماری فقط و فقط به دلیل چند دقیقه دیر رسیدن از دست برود، وجدان کسی درد می گیرد؟
آیا در زمان جاده سازی و مرمت جاده های قدیمی، نمی توان برای عبور و مرور وسایل نقلیه مهمی همچون آمبولانس مسیری مشخص کرد؟ آیا ارزش جان یک انسان دلیل نمی شود که مسئولین از بعضی بودجه های سرگردان که هرگز نمی شود برای آنها توجیهی اقتصادی پیدا کرد، بگذرند و به فکر نجات جان مردم و فراهم کردن امکانات اولیه برای حفظ سلامتی آنها باشند؟
همه می دانند که انجام این کار به فرهنگ سازی نیاز دارد اما اگر مسئولین در مقام اجرا آن را انجام دهند، مردم نیز دیر یا زود فرهنگ آن را خواهند ساخت و این دفاع که بعضا شنیده می شود چندان قابل قبول نیست چرا که وظیفه دستگاه عریض و طویل دولت چیزی جز ساختن و برساختن فرهنگ مناسب در جامعه است.
اگر امکان اجرا و فرهنگ سازی برای سامان دهی حجاب و عفاف در جامعه وجود دارد و می شود از بالا به پایین آن را به جامعه تزریق کرد، فرهنگ سازی در این بخش را نیز حاکمیت به عهده بگیرد که با جان انسان ها پیوند دارد.
افزایش ترافیک شهری و بین شهری، طولانی شدن زمان خدمت رسانی برای آتش نشانی و پلیس و مهم تر از همه آمبولانس ها و صدمات همه روزه ای که ماشین ها به دلیل ارتفاع زیاد و غیراستاندارد بودن این موانع می بینند، از معایب آشکار این پدیده وارداتی بومی نشده است.
در مشاوره ای که با کارشناسان ترافیک داشتم، ایشان ارتفاع مجاز برای سرعت کاه را ۲ الی ۳ سانت عنوان فرمودند و بیان داشتند که استاندارد آن، سرعت کاه های عرضی است و نه کله قندی که آثار تخریبی بیشتری برای وسایط نقلیه دارند.
در زبان انگلیسی ‪از‬ سرعت کاه ها به عنوان پلیس خوابیده‪(sleeping police officer)‬ یاد می شود اما در برخی از شهرهای ایران چون ارتفاع آنها بسیار زیادتر از حد مجاز است، بیشتر به پلیس نیم خیز شباهت دارند تا خوابیده.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share