کارشناسی‌تر شدن استیضاح‌ها

با این طرح نمایندگان مجلس دیگر نمی توانند در صحن لابی کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فکر تصویب طرحی هستند تا در صورتی که طرح استیضاح وزیری به صحن علنی مجلس کشید نتوانند امضای خود را پس بگیرند و استیضاح حتی باید امضا به قوت خود باقی بماند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فکر تصویب طرحی هستند تا در صورتی که طرح استیضاح وزیری به صحن علنی مجلس کشید نتوانند امضای خود را پس بگیرند و استیضاح حتی باید امضا به قوت خود باقی بماند، در واقع این طرح از زمانی کلید خورد که نمایندگان در هنگام استیضاح عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد، به یک باره و در حین استیضاح امضای خود را پس گرفتند.

71116_374 نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون‌گذاری وظیفه نظارت از نهادهای اجرایی را نیز در دستور کار خود دارند، وظیفه نظارتی نمایندگان از طریق ابزارهای همچون تحقیق و تفحص از نهاد اجرایی، سؤال و استیضاح از رئیس‌جمهور و وزرا امکان‌پذیر است و نمایندگان هر زمان که تشخیص دهند تخلفی در حال وقوع است می‌توانند یکی از این روش‌ها را برای نظارت بر حسن اجرای مسئولان انتخاب کنند.

اما همین ابزارهای نظارتی در برخی موارد تبدیل به ابزاری برای تهدید نمایندگان مجلس از وزرا و مسئولین اجرایی کشور می‌شود به گونه‌ای که گاهی این کار را نمایندگان تا لحظه آخر نگه می‌داند و در زمان انجام استیضاح با لابی درون صحن و گرفتن سهم خود یا سهمی برای منطقه با پس گرفتن امضا جلسه استیضاح را کان لم یکن می‌کنند.

شائبه ایجاد چنین اتفاقی از زمانی ایجاد شد که نمایندگان در جلسه استیضاح وزیر ورزش سابق امضای خود را پس گرفتند، گفته می‌شود در آن جلسه در حین وقوع استیضاح با لابی که نمایندگان استیضاح‌کننده با معاون اول رئیس‌جمهور انجام دادند بعد از آنکه به اهداف خود رسیدند اقدام به پس گرفتن امضای خود کردند.

پس از آن بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را آماده کردند تا پس از آن اگر نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند استیضاح حتی با یک امضا هم به قوت خود باقی بماند اما این طرح در کمیسیون آیین‌نامه به تصویب نرسید و از دستور کار خارج شد، با این حال نمایندگان بار دیگر این طرح را مطرح کرده‌اند و قصد دارند این بار با اقداماتی که برای رفع اشکالات آن انجام داده‌اند طرح را تبدیل به قانون کنند.

سید هادی حسینی یکی از طراحان این طرح و همچنین عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آیین‌نامه دراین‌باره می‌گوید: این طرح شائبه سیاسی ندارد. تمامی اعضای کمیسیون از دولت حمایت می‌کنند و کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس کاملاً مستقل است و ارتباطی با گروهی در مجلس که منتقد دولت هستند ندارند.»

او می‌گوید: «این طور نیست که طرح استیضاح وزیران تنها با یک امضا اجرا شود بلکه اینگونه است که اگر طرح استیضاح وزیری تمامی مراحل قانونی خود را طی کرد؛یعنی در کمیسیون مطرح و تصویب شد و نشست‌های نهایی هم با وزیر مربوطه برگزار شد و به صحن آمد آن زمان اگر تنها امضای یک نفر هم پای طرح استیضاح باشد، این طرح اجرایی می‌شود.»

به گفته حسینی «مطابق روال گذشته فعلا استیضاح با ۱۰ امضا مسیر خود را طی می‌کرد و در کمیسیون و نهایی می‌شد و به صحن علنی مجلس می‌آمد اما در حین طرح سوال در صحن برخی از نمایندگان امضای خود را پس می‌گرفتند. مثلا در استیضاح آقای عباسی وزیر وزرش دولت قبل، آقای کامران و نزدیکانشان در مجلس درخواست استیضاح داده بودند اما در صحن زمانی که استیضاح کننده و کمیسیون نظرش را اعلام کرد هنگام صحبت‌های وزیر یک نفر امضایش را پس گرفت بنابراین سوال از وزیر نیز از دستور کار مجلس خارج شد.»

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درباره اینکه این طرح عملاً دامنه اختیارات نمایندگان برای استیضاح وزیران را افزایش می‌دهد تاکید دارد که این‌گونه نیست و بلکه این طرح باعث کارشناسی‌تر شدن استیضاح‌ها خواهد شد.

با این حال به نظر می‌رسد که این اقدام نمایندگان طرح خوبی باشد و حسن بزرگ آن علاوه بر اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، این است که اگر استیضاح در صحن مطرح شد دیگر قابل انصراف نیست و نکته دوم حفظ شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان است. یعنی اگر بحث استیضاح وزیری مطرح شود و متعاقب آن اگر نیاز به لابی باشد پیش از طرح در صحن مجلس باید این مراحل طی شود و نمی‌توان از لابی‌های داخل مجلس استفاده کرد.

گفتنی در حال حاضر مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیران حداقل باید دارای امضای ۱۰ نماینده باشد و در صورتی که یکی از نمایندگان امضای خود را پس بگیرد استیضاح منتفی است./تابناک

Share