گفتگوی متقابل هدیه ای به آموزش و پرورش

شش ماه و اندی از دوران سرپرستی و وزارت آقای دکتر فانی در آموزش و پرورش می گذرد . او مسئولیت وزارتخانه ای را پذیرفت که طبعا از اهمیت وجودی ومشکلات موجود در آن مطلع بود و قطعا باسوابق حضور خود در مجموعه وزارت آموزش و پرورش می دانست که چه آینده با اهمیتی پیش […]

شش ماه و اندی از دوران سرپرستی و وزارت آقای دکتر فانی در آموزش و پرورش می گذرد . او مسئولیت وزارتخانه ای را پذیرفت mehrdad_hosseiniکه طبعا از اهمیت وجودی ومشکلات موجود در آن مطلع بود و قطعا باسوابق حضور خود در مجموعه وزارت آموزش و پرورش می دانست که چه آینده با اهمیتی پیش روی وی قرار دارد .او بخشی از دوران زندگی خود را در فضای تعلیم و تربیت سپری کرده و به روشنی می دانست که خدمت در آموزش و پرورش با دیگر دستگاه ها قدری متفاوت است . او وزیر وزارتی می شود که معلم او به خاطر همدردی با دانش آموز مو های خود را می تراشد و یا معلم دیگری برای نجات دانش آموز ان، خود را طعمه آتش نموده تا جان آنان را نجات دهد ویا معلمی که با فروش بخشی از زندگی خود هزینه درمان دانش آموز خود را می پر دازد وزیری که باید در پی ایجاد زمینه ای برای خدمت به معلم و فراهم کردن بستری برای بهبود امور تحصیلی میلیون ها دانش آموز این کشور باشد . او از تنبیه یک دانش آموز در یک روستای دوردست گرفته تا محتوای کتب درسی و جذب معلم و معیشت کارکنان خود مسئولیت داردو باید همه اتفاقات ریز ودرشت حوزه خود را پذیرفته و پاسخگو باشد .

حال با آن همه مسئولیت پیش روی خود ، وزیر می تواند برابر قوانین موجود حوزه تحت مسئولیت خویش از اختیارات خود در تعاملی سازنده با مجلس محترم جهت پیشبرد امور محوله بهره ببرد تا پاسخگوی اقدامات خویش باشد او وزیر است ؛ وزیری که گستره مسئولیتش ،مدارس ایران اسلامی ماست .

دغدغه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش قابل تامل بوده و استفاده از اختیارات قانونی آنان در تذکر ، سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص امری بدیهی ودر عین حال اثر گذار و بعضا ستودنی است . اما نگارنده به جهت علاقه ای که به خانواده بزرگ خود یعنی ” آموزش و پرورش “دارد از آن عزیزانی که در پی استیضاح آقای فانی هستند درخواست می نماید صبوری محبت آمیز خود را را متوجه بزرگترین دستگاه تعلیم و تربیت کشور نموده و فرصت تعامل و گفت و شنود متقابل را از آموزش و پرورش دریغ نکرده و با نشستن رو در روی هم زمینه همکاری بیشتر را فراهم آورند . گرچه طرح موضوع استیضاح حق مسلم نمایندگان محترم خانه ملت است اما با توجه به مواردی که اشاره میشود امیدواریم فرصت بیشتر و بهتری به وزیر جدید داده شود .

۱- چنانچه روشن است در آستانه سال نو قرار داریم که بهار طبیعت است و مردم با آغوشی باز و با نشاط و شادمانی به استقبال او می روند . به چالش افتادن وزارتخانه یک میلیونی آموزش و پرورش ممکن است روند خدمتگزاری در بخشهای مختلف را به جهت پرداختن به این مهم با مشکل مواجه و خاطر مبارک فرهنگیان عزیز را در شروع سال جدید مکدر سازد ولذا می شود به این موضوع در فرصت دیگری پرداخته شود. .

۲- از مدت وزارت آقای فانی هنوز زمان زیادی نمی گذرد . اگرچه دوران سرپرستی ایشان را نمی توان جز وزارت ایشان محاسبه نمود چرا که دوران سرپرستی ، مقطع خاصی است که شخص کمتر به اجرای صریح برنامه های خود می پردازد و یا شاید قرار نباشد برنامه ای را مطرح نماید و ممکن است فرد دیگری از سوی دولت محترم برای وزارت معرفی شود . علی ایهال آنچه محرز است زمان گذشته از وزرات آقای فانی زمان زیادی برای این چالش جدی برای وزارت ایشان به نظر نمی رسد لذا پیشنهاد می شود فرصت قابل توجهی به ایشان داده شود تا محصول اقدامات وی به ثمر نشسته وآنگاه بتواند پاسخگوی اقدامات خود باشد .

۳- اهمیت وزارت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست چراکه متولی عظیم ترین نهاد تعلیم و تربیت در کشور است ولااقل روزانه و به طور مستقیم چهل میلیون ایرانی با آن مرتبط هستند لذا انتظار می رود با توجه به روحیه آرام وصبور وزیر که زمینه ساز آرامش نسبی در حوزه پر اهمیت آموزش و پرورش است مورد لطف و عنایت نمایندگان محترم قرار گیرد.

اگرچه برخی از مواردی که در نظرات استیضاح کنندگان مشاهده می شود به روشنی در آموزش و پرورش وجود داشته و آقای فانی باید در رفع آن گام بردارد اما همه آنها متوجه وزارت ایشان نیست بلکه ممکن است متاثر از دوره های گذشته هم باشد که می تواند با تانی و آرامش و در فضای همدلی وزیر و مجموعه همراه وی با نمایندگان محترم نقد کننده اقدامات ایشان حل و فصل شود .

راقم سطور گرچه با همه دیدگاههای آقای فانی همسویی ندارد لکن در فضای کنونی ،گفتگو ی متقابل را هدیه ای به آموزش و پرورش و فرهنگیان تلقی کرده و بر این باور است که آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های متنوع خود به زمان و آرامش بیشتری در خود نیازمند است . وارایه این فرصت می تواند مساعد تی در جهت برطرف نمودن مشکلات موجود در آموزش و پرورش و حرکت در مسیر اجرای سند تحول بنیادین مورد عنایت مقام معظم رهبری باشد هرچند تصمیم نمایندگان محترم امری در جهت انجام وظایف قانونی و کاملا پذیرفتنی است .

مهرداد حسینی-عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان ایران
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share