کارکنان چینی میدان نفتی آزادگان لاک پشتها را می خورند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: با وجود اینکه «لاک پشت های فراتی» یکی از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می روند کارگران چینی شاغل در میدان های نفتی آزادگان این گونه را شکار می کنند و می خورند.  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: با وجود اینکه «لاک پشت های فراتی» یکی از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می روند کارگران چینی شاغل در میدان های نفتی آزادگان این گونه را شکار می کنند و می خورند.

lakposht مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در نخستین جلسه کارگروه تالاب ها و سواحل استان که به مناسبت دوم فوریه روز جهانی تالاب ها برگزار شد از شکار غیرمجاز و استفاده خوراکی چینی ها از گونه های جانوری در معرض انقراض در تالاب هورالعظیم خبر داد.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به آسیب فعالیتهای وزارت نفت در تالاب هورالعظیم، گزارش نهادهای مردمی را مبنی بر استفاده خوراکی چینی ها از گونه های در معرض انقراض تالاب تائید کرد.

وی گفت: گزارش هایی دریافت کردیم که پیمانکاران چینی وزارت نفت «لاک پشت فراتی» را که یکی از گونه های در معرض انقراض و باارزش تالاب هورالعظیم است شکار می کنند و می خورند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان، خشک شدن تالاب مرزی هورالعظیم را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن (بر اساس اعلام سازمان ملل) دانست و افزود: ۵.۲ میلیون هکتار از این تالاب با فعالیت های تعمدی در زمان حکومت سابق عراق خشک شده و شکل گیری پدیده گرد و غبار نیز از زمان خشک شدن این تالاب بوده است.

به گفته وی، مذاکره درباره احیای هورالعظیم از محورهای سفر اخیر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به عراق بوده است.

لاهیجان زاده، کاهش ورودی آب به هورالعظیم بعد از احداث سد کرخه، فعالیت های نفتی و خشکاندن تعمدی تالاب را از مهمترین آسیب های هور عنوان کرد و گفت: آلودگی های نفتی مرگ و میز آبزیان و پرندگان این تالاب را به دنبال داشته است. ریختن زباله و آتش زدن تالاب، تعریض غیرمجاز جاده ها و احداث کمپ در اراضی تالابی از دیگر آسیب های نفت بر هورالعظیم است.

وی تاکید کرد: هوالعظیم قابلیت بازگشت به وضعیت سابق را دارد و به محض آب دار شدن ظرف دو تا سه سال احیا می شود./مهر

Share