بانوی محیط زیست به دلیل کدام ابتکار جایزه گرفت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اهدای اینجایزه به خانم ابتکار چنان غیر منتظره و بی‌دلیل بود که رادیو فردا ارگان رسانه‌ای وابسته به دولت آمریکا در گفت‌و‌گویی با ولفگانگ نویمان، بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی که جایزه افتخاری امسال را خودش در مراسمی در تهران به معصومه ابتکار داده تلاش کرد از این موضوع ابهام زدایی کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفته گذشته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست جایزه افتخاری بنیاد انرژی جهانی را برای یک عمر دستاورد دریافت کرد. اینجایزه در حالی به خانم ابتکار اهداء شد که همزمان بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به بد‌تر شدن وضعیت آلودگی‌های زیست محیطی و تهدیدهای روزافزون علیه حیات وحش ایران هشدار داده‌اند.

n00305928-bیکی از انتقاداتی که فعالان رسانه‌ای به روحانی و دولتمردانش وارد می‌دانند این است که آن‌ها علی رغم آنکه در زمان دولت پیشین خود در صف مقدم منتقدان قرار داشتند اینک کمترین خرده گیری و طرح مطالباتی را برنتافته منتقدان را متهم به افراط گرایی و حمایت از جریان‌های خاص سیاسی می‌کنند.

از جمله مسائلی که در هفته گذشته بحث برانگیز شد دریافت جایزه افتخاری بنیاد انرژی جهانی از سوی معصومه ابتکار و معرفی وی به عنوان بانوی محیط زیست بود.
اهدای این جایزه به خانم ابتکار چنان غیر منتظره و بی‌دلیل بود که رادیو فردا ارگان رسانه‌ای وابسته به دولت آمریکا در گفت‌و‌گویی با ولفگانگ نویمان، بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی که جایزه افتخاری امسال را خودش در مراسمی در تهران به معصومه ابتکار داده تلاش کرد از این موضوع ابهام زدایی کند گفت‌و‌گویی که در ‌‌نهایت بر ابهامات موجود افزود و مشخص نشد این بنیاد به چه دلیل خانم ابتکار را شایسته دریافت جایزه دانسته است.

آقای نویمان در قسمتی از مصاحبه خود در دفاع از اهدای جایزه به معصومه ابتکار می‌گوید: «همه می‌دانند که به خصوص در چند سال اخیر، تکنولوژی جدید و پیشرفته در بسیاری از زمینه‌ها مثل محیط زیست وارد ایران نشده است. مسئولان در ایران، فقط یک راه داشته‌اند و آن هم ساختن و توسعه وسایلی بوده که می‌تواند در این زمینه موثر باشد. این نوع تکنولوژی، اصلا هم‌سطح با بقیه کشور‌ها در اروپا و آمریکا نبوده. با چنین شرایطی ما هم نمی‌توانیم برآوردمان را بر اساس پیشرفت در بقیه کشور‌ها بگذاریم و انتظارهای بیشتری داشته باشیم.»

با چنین منطقی این سوال مطرح می‌شود که چرا بنیاد جایزه خیرخواهانه‌اش را به محمد جوادی محمدی‌زاده و یا فاطمه جوادی دو رئیس دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست در این ۸ سال اهداء نکرده؟ به هر حال این دو نیز با همین محدودیت‌ها مواجه بوده و دستاوردشان در ‌‌نهایت چندان هم بد‌تر از خانم ابتکار نبوده است جز اینکه آنان در میان اصلاح طلبان جایی نداشته‌اند و خانم ابتکار البته همواره از جایگاهی خاص در میان این طیف سیاسی برخوردار بوده است.

اکنون هوای تهران به جز چند روز گذشته که به لطف وزش باد کمی رنگ آبی به خود گرفته، در بد‌ترین حالت ممکن قرار داشته حتی تنفس عادی هم برای مردم شهر سخت‌تر شده است.
معصومه ابتکار نیز در مدت پذیرش دوباره مسئولیتش جز بیان اینکه بنزین‌های بی‌کیفیت مقصر اصلی وضعیت فعلی هوا هستند چیزی بر زبان نیاورده و جز انتقاد از عدم هماهنگی سازمان‌ها برای رفع معزل آلودگی هوا کار دیگری انجام نداده است.

معصومه ابتکار حتی در دوره قبلی ریاست خود در زمان دولت اصلاحات نیز دستاورد قابل توجهی نداشته که بخواهد به خاطر آنجایزه بگیرد و بر فرض هم که داشته این سوال مطرح است که چرا برای اعطای جایزه‌اش بیش از ۸ سال صبر کردند؟
اینک و در زمان ریاست خانم ابتکار بر سازمان محیط زیست، حیات وحش رو به انقراض ایران در بد‌ترین وضعیت خود قرار گرفته و تقریباً هر هفته علاقه مندان به حیات وحش با خبری تازه شوکه می‌شوند. در اصفهان برف سرخ از آسمان می‌بارد و در اراک مردم این شهر از ترس صنایع آلاینده و وضعیت بد هوای شهر که سرطانزا تشخیص داده شده در مقابل درب سازمان محیط زیست تجمع می‌کنند.

خودروهای آلاینده هنوز بدون کوچک‌ترین مزاحمتی در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند و درختان نخستین قربانیان توسعه خیابان لقب می‌گیردند.
سهم معصومه ابتکار از این همه فجایع، و خرابکاری‌های زیست محیطی چند سخنرانی دلسوزانه و یک هدیه جهانی است.

هدیه‌ای که البته در شایستگی خانم ابتکار برای دریافتش هنوز حرف و حدیث‌های زیادی وجود مطرح است و این سوال که معصومه ابتکار به چه دلیل لیاقت دریافت جایزه را داشته، سوالی که حتی خود ولفگانگ نیومان بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی هم از پاسخ دادنش عاجز است.

 افکارنیوز/

Share