از دریافت پاسپورت سیاسی تا مجوز حمل سلاح کمری

نمایندگانی که منافع خودشان را نمایندگی می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همواره در دوره های مختلف مجلس، نماینده‌هایی بوده‌اند که به جای اینکه نماینده واقعی مردم باشند نماینده منافعشان اند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همواره در دوره های مختلف مجلس، نماینده‌هایی بوده‌اند که به جای اینکه نماینده واقعی مردم باشند نماینده منافعشان اند، از رئیس مجلسی که از شهرام جزایری رشوه گرفت تا نماینده‌هایی که با کارت هدیه، مطیع مرتضوی شده‌اند، کم در مجالس سابق و فعلی نیستند.

majles00این نوع از نماینده‌ها روزی برای پیشبرد منافع و خواسته های خود قانون تصویب می‌کنند و روز دیگر برای انجام درخواست‌های غیر قانونی وزیران را تهدید، زمانی منفعل و ساکت در برابر قانون گریزی‌ها و حالا برای پیش پا افتاده‌ترین مسائل سینه چاک می‌کنند که محرومان را دریابید.

رییس‌جمهور اخیراً در دیدارِ مجمع نمایندگان استان گیلان در رابطه با درخواست‌های غیر منطقی برخی نمایندگان گفت: برخی نمایندگان برای انجام درخواست‌های غیرقانونی وزیران را تهدید می‌کنند.

این یعنی رسیدن به نقطه هشدار، اگر با هزاران صغری و کبری کردن استفاده فلان مسئول دولتی از جایگاهش را بتوان توجیه کرد هیچ منطقی این را نمی‌پذیرد که یک نماینده مجلس در جهت پیشبرد مقاصد شخصی یا حزبی خود تهدید کند یا کارت هدیه بگیرد.

هر چند که مجلس شورای اسلامی نماینده های پاک و سالمی دارد اما از وجود برخی نمایندگانی که منافع شخصیشان را نمایندگی می‌کنند خالی نیست. دریافت پول و امتیازات مختلف توسط نمایندگان بدعت زشتی است که تاکنون وجود داشته و دارد و متأسفانه به تخلفات این‌گونه نمایندگان بعد از آشکار شدن تخلفشان نیز رسیدگی نمی‌شود.

تاکنون موارد متعددی مانند نقش سه نماینده مجلس در فساد سه هزار میلیارد تومانی، ماجرای پرداخت ۹۰۰ میلیونی رحیمی به برخی نمایندگان، کارت‌های هدیه مرتضوی به برخی نمایندگان تعیین تکلیف نشده و قوه قضائیه نیز گامی در راستای برخورد با این نماینده‌ها برنداشته است.

پرویز سروری نماینده سابق مردم تهران در مجلس هشتم در مورد کمک‌های مالی محمدرضا رحیمی در اوایل مجلس هشتم به برخی از نمایندگان، می‌گوید: در اواخر مجلس هفتم و ورودی مجلس هشتم، رحیمی که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود با این بهانه که نمایندگان هزینه‌های انتخاباتی دارند، مبالغی را تحت عنوان کمک به هزینه‌های انتخاباتی وکلای ملت، بین آنان توزیع می‌کرد.

گاهی این‌گونه نمایندگان به کارت هدیه و لابی برای منافع شخصی خود قانع نیستند و به فکر تصویب امتیازات ویژه برای خود می‌افتند. بعد از طرح حقوق مادام‌العمر و رد آن، نمایندگان به قول خودشان به دنبال حقوق غیر مادی رفتند و طرح حقوق مکتسبه نمایندگان را مطرح کردند. بر اساس این طرح نمایندگان قوه مقننه بعد از پایان نمایندگی همچنان شرایطشان ویژه می‌ماند، «پاسپورت سیاسی» «مجوز حمل سلاح کمری» و همچنان «مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک» از امتیازات این طرح است.

در مورد دیگر و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس هشتم طرح احتساب یک دوره نمایندگی مجلس به عنوان یک مقطع تحصیلی را تصویب کردند. مجلس در آن دوره ضمن تأکید بر دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، هر دوره نمایندگی مجلس را معادل یک مقطع تحصیلی محسوب کرد. این طرح علی رغم برخورداری از مغایرت اساسی با متن صریح قانون و مبانی حقوق بشر، به تصویب و تأیید شورای نگهبان نیز رسید.

نمایندگان مجلس امتیازات ویژه دیگری مانند تعطیلات زیاد نیز دارند.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط و در یادداشتی می‌آورد: تعداد روزهای از هفتم خرداد تا اول مرداد درست ۵۶ روز است و تعداد روزهایی که مجلس جلسه داشته و خواهد داشت درست ۱۴ روز است. بلافاصله در ذهنم خطور کرد که آیا با استفاده از فقط یک چهارم (۲۵%) زمان، می‌توان انتظار داشت که مجلس نهم مطالبات را بر آورده کند؟ سازمانی که ۷۵% وقتش در تعطیلی است، فرصت‌ها را به ناچار از دست می‌دهد و متأسفانه فرصت‌ها باز نمی‌گردند.

حسن کامران در این رابطه با تعطیلات تابستانه مجلسی‌ها می‌گوید: ۲ قوه مجریه و قضائیه از تعطیلات تابستانی برخوردار نیستند و مجلس شورای اسلامی هم باید مثل ۲ قوه دیگر تعطیلات تابستانی نداشته باشد. چرا که نمایندگان همچون کارمندان دیگر از مرخصی استفاده می‌کنند و این مرخصی سر جای خود محفوظ است.
نمایندگان مجلس تیرماه ۹۱ طرح حذف تعطیلات تابستانه مجلس را با ۱۳۹ رأی مخالف، ۸۴ رأی موافق و ۱۱ رأی ممتنع رد کردند.

باز با همه این موارد برخی نمایندگان هنگام نام نویسی برای عضویت در کمسیون‌های مجلس به دنبال منافع شخصی خود می‌روند، احمد توکلی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایندگان اشتیاق بیشتری برای عضویت در کمیسیون‎‎هایی مثل امنیت ملی و سیاست خارجی یا کمیسیون‎‎های صنایع و انرژی دارند؟ می‌گوید متأسفانه جاذبه‎‎هایی در میان است که به‎ نظر من جاذبه‎‎های رحمانی نیست و به همین دلیل است که بعضی از نمایندگان به دنبال سفر‎‎های خارجی برای کسب تجربه هستند.

این نماینده‌ها را نمی‌توان به یک جریان سیاسی خاص نسبت داد، بدعت زشت پرداخت پول و هدایا از طرف ادارات دولتی و وزارت خانه‌ها به نماینده‌ها باید قطع شود، آخرین مورد از پیشنهاد رشوه از طرف دولت‌مردان به نماینده های مجلس را در جریان تصویب بودجه ۹۳ شاهد بودیم که واکنش تند نماینده مجلس را در پی داشت.

محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۳ گفت: قبل از تشکیل جلسه از وزارت راه با من تماس گرفته و اعلام کردند در صورت تصویب افزایش پیشنهادی که امروز درباره اعتبار وزارت راه داده شده؛ مبلغ ۲ میلیارد تومان به حوزه انتخابیه شما پرداخت خواهد شد. وی ضمن انتقاد از وجود این رویه زشت در دولت و تلاش برخی عناصر برای تطمیع نمایندگان خواستار برخورد قاطع دولت با این افراد شد.

محمد باقر نوبخت بعد از این سخنان اعلام کرد که با فرد تماس گیرنده و روسای وی برخورد خواهد شد ولی تاکنون هیچ خبری از اقدامات نوبخت نشده است. انتظار می‌رود که با توجه به فساد های مالی و اقتصادی در سال‌های اخیر شورای نگهبان فارغ از نگرش‌های سیاسی در جریان تایید صلاحیت‌ها، بر سلامت مالی افراد بیشتر نظارت کند و نهاد های نظارتی مانند قوه قضائیه تخلفات نمایندگان را جدی‌تر پیگیری کند./الف

 

Share