حرکت قابل تقدیر دکتر آخوندی

وزیر مسکن با اتوبوس و قطار به سفر میرود/راه‌اندازی خط ریلی قزوین ـ رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید از طرح‌های راه و شهرسازی قزوین از طریق اتوبوس و قطار به این استان سفر کرد. وی در طول مسیر با شهروندان نیز گفتگو کرد و از نزدیک با مشکلات سفر از طریق قطار و اتوبوس با خبر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید از طرح‌های راه و شهرسازی قزوین از طریق اتوبوس و قطار به این استان سفر کرد. وی در طول مسیر با شهروندان نیز گفتگو کرد و از نزدیک با مشکلات سفر از طریق قطار و اتوبوس با خبر شد.

0002

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفری یک روزه و به منظور بازدید از طرح‌های راه و شهرسازی استان قزوین با قطار راه آهن میانه وارد این استان قزوین شد و مورد استقبال مرتضی روزبه استاندار قزوین، و معاونان عمرانی و سیاسی وی، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سعید میربها فرماندار، مسعود نصرتی شهردار و جمعی از مدیران و مسئولان استان قرار گرفت.

عباس آخوندی که در این سفر مهرآبادی قائم مقام وزیر در مسکن مهر، نوریان قائم مقام وزیر در امور راهنوردی و هواشناسی و تعدادی از معاونان وزیر وی را همراهی می‌کردند از بخش‌های مختلف سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه از جمله راسته قیصریه حیاط نگارالسلطنه، حیاط شترخان و شترخان مسقف بازدید کرد.

در این بازدید علیرضا خزایلی مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین اظهار کرد: ساخت این سرا در سال ۱۳۱۲ به پایان رسیده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ۵ سال آن را پیش تملک کرده است.

خزایلی افزود: از زمان تملک این سرا تاکنون شهرداری قزوین نسبت به مرمت بخش‌های مختلف آن اقدام کرده و هم‌اکنون تعدادی از بخش‌های این سرا مانند حیاط سعدیه در حال مرمت است.

وی ادامه داد: فضای چهارسوق نیز طی دو سال مرمت شده و هم‌اکنون از فضای شترخان مسقف برای دو نوع کاربری نمایشگاهی و فروشگاهی در برنامه‌هایی مانند جشنواره بازی و اسباب‌بازی استفاده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این بازدید بر مدرن کردن تجهیزات و استفاده بهینه از این مجموعه تاکید کرد و گفت: استفاده و مرمت سعدالسلطنه باید به گونه‌ای باشد که پیوستگی تاریخ را نشان دهد.

۱۰ کیلومتر از آزادراه قزوین ـ رشت روشن می‌شود

آخوندی همچنین در بخش دیگری از سفرش ضمن بازدید از راهدارخانه کوهین به پیشنهاد استاندار قزوین دستور تأمین روشنایی ۱۰ کیلومتر از آزادراه قزوین ـ رشت را صادر کرد.

مرتضی روزبه استاندار قزوین در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۰ کیلومتر از طول این مسیر حد فاصل راهدارخانه برف‌گیر و دارای شرایط سخت آب و هوایی است و بعضاً محور دچار مه‌گرفتگی شدید می‌شود پیشنهاد می‌گردد این ۱۰ کیلومتر دکل‌گذاری شود.

وی ادامه داد: با نصب این دکل‌های روشنایی در این مسیر از بروز بسیاری از حوادث همچون تصادفات و واژگونی خودروها جلوگیری می‌شود.

گفتنی است؛ آزادراه قزوین ـ رشت حدفاصل راهدارخانه تا شهر کوهین سالیانه دارای ۷۲ ساعت بارش برف شرایط بد جوی است که با نصب این دکل‌ها سطح ایمنی این محور افزایش می‌یابد.

جابه‌جایی سالانه ۷ میلیون تن بار از راه‌آهن قزوین ـ ‌رشت ـ انزلی‌

بازدید از پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی بخش دیگری از برنامه‌های وزیر بود که طی آن معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور از جابه‌جایی سالانه ۵ تا ۷ میلیون تن بار از طریق راه‌آهن قزوین ـ ‌رشت ـ انزلی‌ در صورت بهره‌برداری از این پروژه خبر داد.

مسعود نصرآزادانی اظهار کرد: بر اساس مطالعات مشاور با بهره‌برداری از این پروژه در سال اول بهره‌برداری ۵ میلیون تن و در سال‌های آینده ‌‌تا ۷ میلیون تن بار از این محور جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: با توجه به ترانزیت شمال ـ جنوب و بازار تقاضای استان گیلان ترافیک محور قزوین ـ رشت ـ انزلی قابل توجه خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از پنج مشاور استفاده شده است ادامه داد: این طرح یاد شده ۲۲ تونل و حدود ۷ پل استراتژیک دارد که این پل‌ها از انواع فلزی، کامپوزیتی، کابلی و سایر انواع پل‌ها هستند و از لحاظ معماری و روش اجرا جزو شاهکارهای مهندسی کشور به شمار می‌روند.

آغاز احداث راه‌آهن رشت ـ انزلی ـ آستارا در سال ۹۳

همچنین وزیر راه و شهرسازی با حضور در محل اجرای طرح در جمع خبرنگاران از آغاز احداث راه‌آهن رشت، انزلی، آستارا در سال ۹۳ خبر داد.

عباس آخوندی اظهار کرد: این پروژه یکی از مهمترین پل‌های ریلی ایران است که قزوین را به رشت، انزلی و آستارا و از آنجا به جمهوری آذربایجان وصل می‌کند.

وی با بیان اینکه طول این پروژه در حد فاصل قزوین به رشت ۱۶۴ کیلومتر است افزود: ۹ کیلومتر از مسیر پل‌های پیچیده‌ای دارد و عملیات زیرسازی قطعه نخست آن تاکنون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بخش رشت به انزلی و انزلی تا آستارا باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود و اوایل سال آتی نیز عملیات احداث بخش انزلی به آستارا آغاز می‌شود.

وی این پروژه را از محورهای مهم خط آهن ایران دانست و اظهار امیدواری کرد اجرای این محور به زودی تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه‌گذاری این طرح در بخش داخلی به طور کامل از سوی ایران صورت گرفته و اعتبار بخش بین‌المللی نیز از طریق فاینانس جذب می‌شود.

آخوندی همچنین ضمن مثبت ارزیابی کردن پیشرفت این پروژه اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از اجرای طرح راه‌آهن قزوین، رشت، انزلی به خوبی به انجام رسیده است.

کرمانی، مدیر این پروژه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران پیشرفت فیزیکی فاز نخست پروژه را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: اعتبار اجرای این فاز پروژه یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان از این مبلغ هزینه شده و اجرای آن شهریورماه ۹۴ به پایان می‌رسد.

وی در بخش دیگری از برنامه‌های خود در استان قزوین ضمن بازدید از پروژه در دست احداث بیمارستان تاکستان به عنوان دومین بیمارستان دولتی شهرستان تاکستان در جریان پیشرفت این پروژه قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در جریان این بازدید اظهار کرد: کار احداث بیمارستان یاد شده از سال ۸۷ با مبلغ اولیه ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۸ هزار متر مربع آغاز شد.

حبیبی با اشاره به اینکه این پروژه در مدت اجرا با مشکلات مالی خاصی روبرو نبوده است، افزود: ساخت این بیمارستان دولتی در دو مرحله اجرا شده که مرحله نخست آن اسکلت‌بندی بوده و در مدت ۱۳ ماه احداث و تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: پروژه یادشده تاکنون ۹۲٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۰۲ درصد پیشرفت ریالی داشته است و این به آن معناست که به دلیل پیش‌آمد برنامه‌ها و ابلاغ‌های پیش‌بینی نشده، هزینه صرف شده برای اجرای طرح بیشتر از پیشرفت فیزیکی آن بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد:‌ افزایش قیمت مصالح سبب شد تا بهره‌برداری از بیمارستان مدتی به تاخیر بیفتد و احتمال دارد تا پایان سال جاری این امر محقق شود.

منوچهر حبیبی تصریح کرد: دومین بیمارستان دولتی تاکستان با ظرفیت ۹۶ تختخواب دارای بخش‌های CCU، ICU، زنان، جراحی، اورژانس، امحای زباله و ساختمان‌های جنبی است که بودجه ساخت آن از محل اعتبارات عمرانی تامین می‌شود.

شهروندان موتور محرکه توسعه کشور هستند

آخوندی سپس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین رفت تا طی یک نشست تخصصی، با اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های استان قزوین ‌دیدار و گفت‌وگو کند.

وی در این نشست طی سخنانی شهروندان و سرمایه‌های اجتماعی را موتور محرکه توسعه کشور خواند و اظهار داشت: داشته‌های استان قزوین خیلی بیشتر از اینکه مربوط به موقعیت جغرافیایی، شبکه حمل و نقل بسیار قوی، شرایط طبیعی و طرح‌های عمرانی آن باشد، به سرمایه‌های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، علمی و انسانی فوق‌العاده قوی آن برمی‌گردد.

آخوندی افزود: به همین علت قزوین باید در برابر دیگر استان‌ها از نظر توسعه نسبی در موقعیت بسیار برتری قرار داشته باشد؛ همانطور که در وضعیت حال حاضر نیز آنگونه که از شکل و منظر استان برمی‌آید از استان‌های دیگر غنی‌تر است و حتی آمار آن نیز باید در وضعیت بهتری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قزوین استانی علمی و بهره‌مند از دانشگاه‌های معتبر است، ادامه داد: وجود ۱۲۰ هزار دانشجوی بومی و غیربومی ‌نشان از سرمایه انسانی بسیار قوی و ارزشمند در استان قزوین دارد.

آخوندی با ابراز خرسندی از تشکیل نشست با استادان دانشگاه‌های قزوین، اذعان داشت: نکات مطرح شده از سوی استادان در این نشست، بسیار آموزنده است و بهره‌گیری از هر یک از آنها در سیاست‌گذاری‌های کشوری می‌تواند دریچه‌ای رو به بهبود آینده باز کند.

وی از استادان و چهره‌های علمی حاضر در نشست خواست، وزارت راه و شهرسازی را در سطح ملی استانی برای رسیدن به موفقیت یاری کنند، تا تمام ملت ایران از محصول این موفقیت‌ها بهره‌مند شوند.

آخوندی اضافه کرد: باید فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به درجه‌ای از زیبایی‌شناسی در شهرسازی برسند که بتوانند ساختمان‌هایی طراحی کنند که مظاهر دینی و فرهنگی کشور در آن تبلور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجانس با سبک زندگی، مفاهیم اعتقادی، جهان‌بینی و انسان‌شناسی در ساختمان‌های قدیمی بسیار بیشتر از ساختمان‌های امروزی است، اما امروزه در ورطه رویارویی با دنیای مدرن به قدری گرفتار تجددگرایی شده‌ایم که حس زیبایی‌شناسی انسانی از دست می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید در راستای رفاه، آسایش و نحوه سکونت انسان‌هایی با معلولیت‌های جدی به مبلمان شهری، معماری اداری و مسکونی توجه شود اما در حوزه معماری در ایران بحث ما پیش از اینکه آئین‌نامه و مقررات باشد، زیبایی‌شناسی است.

بازدید از مسیر ضیاءآباد آب‌ترش، سه راهی رحیم‌آباد، بوئین‌زهرا ساوه، شرکت در جلسه کارگروه مسکن و شهرسازی در دفتر استاندار قزوین و دیدار با فعالان حوزه صنعت راه و حمل و نقل استان از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در این سفر بود./فارس

Share