از تعهدات تیم جلیلی در آلماتی،مذاکره با آمریکا و شکسته شدن دیوار تحریم‌ها و ...

ظریف در حال گزارش به نمایندگان واقعیت ها را فاش کرد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه از مردم خواست تا برای نقد مذاکرات و توافق هسته‌ای اخیر انصاف و منافع ملی را در نظر بگیرند و دستاوردها را با دید منافع ملی نقد کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وظیفه‌ای که بر عهده من و همکارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذار شده بود حتما وظیفه آسانی نبود، همه ما از ابتدا واقف بودیم وارد شدن به مذاکره با دشواری‌های اساسی روبه رو خواهد بود؛ چرا که مذاکره به معنی ورود به حوزه‌ای است که حتما نمی‌توانید همه خواسته‌هایتان را از آن بدست آورید.
Zarif-Majles-3وی اضافه کرد: در مذاکره لااقل دو طرف وجود دارد و هر طرفی باید بتواند یا با رضایت کامل یا با رضایت نسبی از مذاکره خارج است طبیعی است وقتی نتوانید تمام خواسته‌هایتان را از این طریق بدست آورید در مقابل نقد و نگرانی قرار می‌گیرید و حتی حملاتی به شما می‌شود؛ الان همین وضع را مشاهده می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: همه کسانی که در مذاکره بودند یا به صورت واقعی یا در یک بازی زرگری فعلا همه‌شان مورد نقد هستند، طبیعی است در مذاکره همان میزانی که شما بدست می‌آورید باید در مورد نکاتی توافق کنید؛ مهم این است که با چشم باز و با توجه به عواقب تصمیم‌تان با ملاحظه همه جوانب با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواسته‌هایی که مقامات بالاتر نسبت به آن دارند و توقعاتی که مردم دارند وارد معرکه شوید. واقعا هم معرکه است،‌ خوش و بش نیست.

وزیر خارجه اضافه کرد: من بارها گفته‌ام که لبخند و شوخی دیپلماتیک در واقع پوششی برای بحث‌های بسیار تلخ،‌ تند و چالشی است شما یک لبخند ابتدای جلسه و یک لبخند آخر جلسه می‌زنید و تمام جلسه را به بحث و چالش و اختلاف نظر می‌گذارنید که این هم امر طبیعی است؛ همه ای‌نها چه اخم و لبخند جزء ابزار مذاکره هستند.

ظریف یادآور شد: همه برای این است که در نهایت منافع کشور را حفظ و حراست کنید؛ من و همکارانم هم حتما این ادعا را نداریم که امکانش نبود مذاکرات از این بهتر انجام شود اما فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند و ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم تا با توجه به این‌که نتیجه کار ما به شکلی باشد که هیچ نقدی به آن وجود نداشته باشد، بلکه حتما نقد وارد است ما خیلی از نقد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: من تقاضا کردم دوستان همیشه انصاف و منافع ملی را در ذهن داشته باشند شاید اولی هم ضرورت نباشد و توقع بی‌جایی است من از دوستانی که در جلسه نبودند توقع ندارم بدانند در این ده‌ها ساعتی که شش کشور بزرگ جهان با ما در این مذاکرات بودیم چه گذشت.

Zarif-Majles (5)

ظریف در ادامه خاطر نشان کرد: اینها قوی‌ترین کشورهای دنیا هستند که همه به ابزار حیوانی سلاح هسته‌ای مسلح هستند و حداقل دو تا از اینها می‌توانند خودشان و کل دنیا را ده‌ها بار نابود کنند، آنها امنیت را در این می‌بینند که اگر طرف مقابل از سلاح هسته‌ای استفاده کند آنها هم می‌توانند استفاده کنند؛ در واقع آنها امنیت را در دیوانگی می‌جویند، ولی به هر حال اینها طرف مذاکره هستند لذا این کار دشوار است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کسانی که در جلسه نبودند نمی‌توانند در این قسمت با انصاف و کامل قضاوت کنند زیرا آنها نتیجه را می‌بییند و بررسی می‌کنند، اما من احساس می‌کنم ضرورت دارد دوستان توجه به منافع ملی را مد نظر قرار دهند و بدانند قسمت کوچکی از مذاکره در اتاق مذاکره می‌گذرد و قسمت عمده بعد از آن اتفاق می‌افتد که به آن می‌گویند چرخ دادن خبری.

وی اضافه کرد: لحظه‌ای که هنوز سر میز مذاکره بودیم کاخ سفید چیزی به اسم “صفحه واقعیات” منتشر کرد چرا آنها متن را نمی‌دهند؟ زیرا می‌خواهند چرخه مورد نظرشان را در آن لحاظ کنند دیگرانی را هم صحبت می‌کنند هیچ کدام از موضع ملی تنازل نمی‌کنند و همه بالاتر را می‌گیرند لذا درخواست من این است که دستاوردها را باید با دید منافع ملی نقد کنند.

وزیر امور خارجه با حضور در مجلس شورای اسلامی به تشریح روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ پرداخت و گفت: این توافق‌نامه شامل شش لایه کلیات، شفاف‌سازی، حفظ وضعیت موجود، کاهش‌ها، اقدامات اعتمادساز و گام نهایی است.

ظریف در تشریح جزئیات مذاکرات انجام شده با ۱+۵ خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اکنون درخصوص متن توافق‌نامه صحبت می‌کنم.

وی افزود: بنده چند متن آورده‌ام که به صورت فایل تقدیم مسئولان محترم مجلس شده است که باید در کامپیوتر‌های مقابل شما قرار گیرد. این متن‌ها شامل چهار فایل است؛ یکی متن اصلی توافق است که کل متن در مقابل دوستان قرار دارد، متن دیگر شامل ترجمه دقیق متن انگلیسی است و یک متن ترجمه کلمه به کلمه به جز چند عنوان است.

وی افزود: جدول مربوط به اقدامات ایران و ۱+۵ یک جدول است که آن را توضیح می‌دهم. بنده اصل این جدول را مقایسه می‌کنم ضمنا خود دوستان می‌توانند این کار را انجام دهند. بنده این توافق را به چند لایه تقسیم کرده‌ام که لایه کلیات، شفاف‌سازی حفظ وضعیت موجود، کاهش‌ها و اقدامات اعتمادساز و گام نهایی است.

Zarif-Majles (6)

ظریف با تشریح مفاد شش گانه توافق انجام شده بین ایران و ۱+۵ گفت: در کلیات چند نکته از متن استخراج کرده‌ام یک نکته، درباره توافق پیرامون یک راه حل جامع شامل اقدامات اولیه و گام نهایی برای رفع نگرانی‌ها است که اگر یک جزء آن اجرا نشود اصلا کل آن به درد نمی‌خورد عنوان این متن “برنامه اقدام” برای شش ماه است.

رئیس هیات مذاکره کننده افزود: این اقدامات یک بخش مربوط به ایران، یک بخش مربوط به ۱+۵ و یک بخش مشترک است. یک نقطه مشترک دیگر ایجاد کمیسیون مشترک است؛ البته آژانس می‌تواند بر اجرای این توافق‌ نظارت کند ولی ابزاری برای اجرای درست توافق توسط طرفین وجود ندارد. بنابراین با مشارکت ایران و ۱+۵ این نظارت انجام می‌شود و بقیه نظارت‌ها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیدگی می‌شود.

ظریف تصریح کرد: نکته دیگر دوره شش ماه اول است که در صورت توافق تمدید می‌شود. نکته دیگر حفظ فضای سازنده است که باید از سوی دو طرف انجام شود. این لایه اول کلیات است.

وزیر امور خارجه با تشریح اجزای لایه دوم گفت: لایه دوم شامل شفاف‌سازی مواضع است در این بخش ایران دو شفاف‌سازی انجام داده است اول تضمین غنی‌سازی است و دوم اعلام عدم پیگیری سلاح هسته‌ای است. این مساله در متن در قالب کلمه “تاکید مجدد” استفاده شده است این کلمه یعنی در بالاترین سطح نظام یک بار گفته‌ایم که سلاح هسته‌ای حرام است و حالا مجددا آن ر ا تکرار می‌کنیم.

رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی و ۱+۵ تصریح کرد: بهره‌گیری کامل ایران از حق انرژی هسته‌ای یک بخش این لایه است. این بخش را کمی توضیح می‌دهم براساس ماده ۴ ان.پی.تی هیچ چیز نمی‌تواند اعضای ان.پی.تی را از حق غیرقابل انتزاعشان محروم کند. از این حق هیچکس برای استفاده، تولید و توسعه انرژی هسته‌ای نمی‌تواند محروم کند. این حق برای صاحب‌حق وجود دارد چه به رسمیت شناخته شود و چه به رسمیت شناخته نشود احترام به این حق ضروری است.

وی افزود: این حق در ان.پی.تی و متن توافق گفته شده است. اما آمریکا‌یی‌ها چنین چیزی در سخنانشان نمی‌گویند به خاطر همین فورا در توییتر یک متن انگلیسی منتشر کردند.

ظریف ادامه داد: حق بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای متن توافق‌نامه است در کنفرانس بازنگری در سال ۱۹۹۰ و سال ۲۰۱۰ در ان.پی.تی گفته شده است کشورها باید تصمیم‌گیری و انتخابشان راجع به چرخه سوخت،‌ مورد احترام قرار گیرد و هیچ‌جا درباره نیروگاه و این مسائل صحبت نشده است.

Zarif-Majles (7)

ظریف افزود: در کنفرانس بازنگری سال ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ و یک بار در مجمع عمومی در سال ۱۹۷۸، انتخاب کشورها به رسمیت شناخته شده است؛ از این رو آنچه در متن توافق آمده بهره‌برداری کامل ایران از حق شبه معاهده است.

وی تصریح کرد: جمله بعدی، برنامه هسته‌ای ایران یک قسمت از راه‌حل است که مورد تاکید قرار گرفته است این کار باید در قالب یک چارچوب باشد که جزئیات آن باید طی شش ماه به توافق طرفین برسد. ۱+۵ اعلام می‌کند همه تحریم‌های سازمان ملل متحد و تحریم‌های دو و چند جانبه بدون شرط باید برطرف شود.

به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه سخنانش در مجلس با توضیح مطلبی با مفهوم حفظ وضعیت موجود در تفاهم‌نامه پرداخت و گفت: با این تفاهم‌نامه قطعنامه جدید تحریم هسته‌ای صادر نمی‌شود. این بدان معنا است که در همین حد شرایط باقی می‌ماند این موضوع مشمول شورای امنیت اتحادیه اروپا و آمریکا می‌شود در مقابل طرف مقابل قبول می‌کند ما غنی‌سازی ۵ درصد را ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در مقابل کاری که ما می‌کنیم طرف مقابل می‌پذیرد که وضعیت موجود همین گونه ادامه پیدا کند همچنین حق تحقیق و توسعه ما را به رسمیت می‌شناسند حال سوال این است که در مقابل ما چکار می‌کنیم که وضعیت موجود را حفظ کنیم؟

وی توضیح داد: در نطنز و فردو از پیشرفت بیشتر خودداری می‌کنیم دوست دارم دوستان پیشنهادات و طرح‌های که قبلا داده شده را نگاه کنند به طوری که طبق آن طرح ها قرار بوده در فردو به نحوی لوله‌کشی‌ها را تغییر دهیم که برای بازگردان آن به وضع موجود طبق گفته کارشناسان انرژی اتمی ۹ ماه فرصت لازم داشت که در شرایط کنونی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

ظریف تاکید کرد: در شرایط کنونی هم فردو و هم نطنز فعالیت‌شان را ادامه خواهند داد؛ فقط فردو به جای اینکه ۲۰ درصد تولید کند، ۵ درصد تولید می‌کند وضعیت نطنز هم همینگونه است. ما ظرفیت را در نطنز و فردو افزایش نمی‌دهیم و آنها را هم تحریم‌ها را افزایش نمی‌دهند.

وی ادامه داد: برخی دوستان مطرح می‌کنند که ایران با این تفاهم‌نامه کارهایی را انجام نمی‌دهد؛ این در حالی است که ما راحت می‌توانستیم در یک جمله بگویم که ایران ظرفیتش را افزایش نمی‌دهد ولی ما اصرار داشتیم که ریز موارد را بگوید؛ چون آنها چند روز دیگر به ما نگویند که چون ما در نطنز ۳.۵ درصد تولید می‌کنیم این به معنای افزایش ظرفیت است اگر اکنون ۷ تن تولید می‌کنیم و در طول این مدت این میزان ۷.۵ یا ۸ تن شد ظرفیت را افزایش داده‌ایم که ما قبول نداریم.

وی افزود: ما توضیح دادیم که معنای افزایش ندادن ظرفیت چیست و آن را در نطنز و فردو کاملا توضیح داده‌ایم. در مورد اراک نیز باید گفت که هنوز آماده نیست، چون ما هم کار ساخت و ساز و اقداماتی که به برنامه هسته‌ای بر می‌گردد، داریم. قرار که این ظرفیت افزایش داده نشود که در اراک بدان آن معنا است که سوخت جدید تولید نشود و دستگاهی نصب نشود، اما ساخت و ساز ادامه پیدا کند؛ چون ما فعلا در اراک در این مرحله هستیم.

وزیر امرو خارجه با بیان اینکه طبق این تفاهم وضعیت کنونی تحقیق و توسعه غنی‌سازی حفظ می‌شود گفت: تحقیق و توسعه به صورت کلی ادامه پیدا می‌کند یعنی هرچه تحقیق و توسعه تحت نظارت آژانس داریم را انجام می‌دهیم ما گفتیم هیچ چیز را در مورد کاستن از ظرفیت علمی نمی‌پذیریم این موضوع به صورت صریح بیان شده است لذا تحقیق و توسعه در حوزه‌ای که مورد نظارت آژانس است،‌ ادامه پیدا می‌کند و در غنی‌سازی نیز این روند با شرایط کنونی انجام می‌شود.

Zarif-Majles (2)

ظریف اضافه کرد: در این شش ماه از تاسیس محل‌های جدید غنی‌سازی امتناع می‌کنیم واقع این است که دولت در این شش ماه برنامه‌ای در این زمینه نداشته است ما در این زمینه سوال کردیم اگر بخواهم بگویم “روغن چراغ ریخته” شاید برای مذاکرات سخت باشد.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین در این تفاهم‌نامه عدم بازفراوری یا ساخت تاسیسات باز فراوری در این تفاهم‌نامه اشاره شده است البته جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای بازفراوری ندارد چون این کار بدان معنا است که بخواهیم پلوتونیوم از پسماند استخراج کنیم که اصولا ما چنین برنامه‌ای نداریم و هیچگاه نیز دنبالش نبودیم این نیز به معنای حفظ وضعیت موجود است. طرف مقابل کارهای می‌کند تا وضعیت موجود را حفظ کند ما هم در مقابل کارهای دیگری انجام می‌دهیم.

ظریف در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع کاهش اشاره و اظهار کرد: ما در کاهش فقط یک کار انجام می‌دهیم یعنی ۲۰ درصد را تولید نمی‌کنیم ما در فردو و نطنز ۲۰ درصد را تولید می‌کردیم ولی با این تفاوت در که طرح قبلی آلماتی قرار بود ما به شکلی مسیر لوله‌کشی‌ها را عوض کنیم که برگرداندن آن ۹ ماه طول می‌کشید اما ما اکنون آنچه را پذیرفتیم که ظرف یک ساعت به محض اینکه تصمیم بگیریم به وضعیت قبل برگردیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی توضیح داد: اگر تصمیم بگیریم برگردیم فقط اتصال دو آبشار که در حالت عادی ۵ درصد تولید می‌کند و در صورت اتصال ۲۰ درصد تولید می‌کند، این اتصال بین دو آبشار از بین رفته است. طبق اطلاع کسب شده حداکثر ظرف یک روز این اتصال باز شده و یا بسته می‌شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بحث دیگر این است که نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد را به اکسید تبدیل می‌کنیم که اکنون نیز آن را انجام می‌دهیم از روزی که شروع کردیم حدود ۴۸۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی تولید شده و تاکنون نزدیک بیش از نیمی از آن به اکسید تبدیل شده است ۲۰۰ کیلویی که باقی مانده است قرار است ۱۰۰ کیلویی آن را به اکسید تبدیل کنیم که برنامه‌یمان بوده است، ۱۰۰ کیلوی دیگر هم قبلا بحث این بود که به خارج بفرستیم در واقعا قبلا بحث بود که کل آن را به خارج بفرستیم اما الان بحث این است که این ۱۰۰ کیلو به ۳.۵ درصد تبدیل کنیم که من این را به کاهش تعبیر می‌کنم.

وی افزود: کاهش دیگری در این تفاهم‌نامه انجام می‌دهیم، اینکه تولید سانتریفیوژ جدید را محدود می‌کنیم البته قرار نیست که ما سانتریفیوژ جدیدی را نصب کنیم بلکه قرار است توانمندی حفظ شود و افزایش پیدا نکند. ما تولید سانتریفیوژ جدید را محدود می‌کنیم به تعدادی که برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب شده موجود نیاز داریم در حالت عادی وقتی نمی‌خواهید سانتریفیوژ اضافی نصب کنیم،‌تولید سانتریفیوژشان محدود می‌شود و آنچه نیاز داریم مخصوصا با توجه به اینکه از نظر فنی ما تولید سانتریفیوژ نسل یک را به مصلحت نمی‌دانیم. چون نسل یک باید به نسل‌های بعدی پیشرفته‌تر تبدیل شود و آنها تولید شود.

ظریف افزود: آنهایی که دیگری که لحاظ شده است، تماما اقدامات شفافیت‌ساز است اینجا می‌توانستیم تنها یک جمله بگویم که ایران اقدامات شفافیت‌ساز را با آژانس انجام خواهد داد. آنها هم چنین چیزی را دوست داشتند اما ما موارد را ریز کردیم و با دوستان صحبت کردیم که چه اقدامات شفافیت‌سازی را می‌توانید انجام دهید که الان هم کم و بیش همان اقدامات انجام می‌شود یعنی بیشتر بیش تا کم.

وی خاطر نشان کرد: همین کارهای که اینجا نوشتیم اکثریت آن الان انجام می‌شود مثلا ۲۰ درصدی که ما توافق کردیم که نصف آن را به اکسید تبدیل کنیم را قبلا انجام داده‌ایم ما از همان روز اول ۲۰ درصد را به اکسید تبدیل کرده‌ایم و جلو رفته‌ایم فقط ما به ازای آن امتیازی نگرفته‌ایم همه این کارها قبلا انجام شده است.

وی افزود: اینکه گفته‌ایم کارشناسان آژانس هر روز دسترسی داشته‌اند و به نطنز و فردو بروند و تصاویر را ببینند و بدانند که ما چیزی را جابه‌جا نکرده‌ایم‌، این کار اکنون هفته‌ای دو یا سه بار انجام می‌شود. ما این اقدامات شفافیت‌ساز را به ریز نوشته‌ایم تا در آینده طرف مقابل نگوید که برای اقدامات شفاف‌ساز باید کارهای دیگری انجام دهیم.

وی افزود: قرار است در ازای این کارها اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتی تعلیق کند امروز اگر کشوری بتواند نفت ایران را بخرد، پالایشگاهی که این نفت را تصفیه می‌کند را بیمه نمی‌کند البته دیروز شنیدم که اتحادیه اروپا این قسمت از تعهد‌ش را انجام داده و ممنوعیت بیمه را برداشته است.

وی افزود: پالایشگاه و کشتی حامل نفت ایران را بیمه نمی‌کنند که این کار تعلیق می‌شود و این تعهد آنها است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنرانی خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بندی از توافقنامه هسته‌یی در مورد تعلیق تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط، گفت: به طور متوسط در این پنج شش ماه، شش میلیارد دلار از این محل درآمد برای دولت و بخش خصوصی کسب می‌شود که یک میلیارد آن مربوط به بخش دولتی و پنج میلیارد مربوط به بخش خصوصی است. همچنین دیگر برای آوردن این پول به ایران مجبور نیستیم ۸ تا ۳۰ درصد پول بدهیم، بلکه باید بشود این پول را به صورت رسمی با یک درصد منتقل کرد و این دومین تعهد آنهاست.

ظریف با اشاره به تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد فلزات گران‌بها، خاطرنشان کرد: من به خود آنها گفته‌ام که این تحریم‌ها تماما غیرقانونی و نامشروع بوده است. آنچه در توافقنامه آمده به این معنا نیست ما تحریم‌ها را قبول داشتیم حتی فابیوس (وزیر امور خارجه فرانسه) در جلسه اول به من گفت تو که می‌گویی این تحریم‌ها غیرقانونی است چرا پای میز مذاکره آمدی؟ ما سریعا به آنها گفتیم که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و تحریم‌ها غیرقانونی است و محملی برای توجیه ندارد.

وی در ادامه به تعلیق تحریم‌های آمریکا در مورد سند خودرو و عرضه و نصب خدمات ایمنی برای هواپیماها اشاره و خاطرنشان کرد: در واقع آنها تحریم‌های موجود را کاهش دادند. تاکنون کشتی‌های نفتکش ما را بیمه نمی‌کردند اما اکنون این اتفاق می‌افتد. مورد دیگری که در متن آمده بازگشت بدون محدودیت قابل توجهی از فروش نفت ایران به صورت دلار از طریق حساب بانک مرکزی است نه اینکه پول را از یک حساب در حساب دیگری بریزیم و در نهایتا دلالی این پول را با ۳۰ درصد وارد ایران کند بلکه از طریق حساب رسمی بانک مرکزی مقدار قابل توجهی از درآمد نفتی ایران باز می‌گردد و در مورد بقیه درآمد نفتی با هزینه خرید رسمی و باز کردن ال‌سی مواد غذایی، دارویی و محصولات کشاورزی خریداری می‌شود. البته من در شان کشور نمی‌دانم که وارد جزئیات قیمت شوم و لذا آن را پشت تریبون مطرح نمی‌کنم به همین دلیل است که این جزئیات در متن توافق ذکر نشده و در ضمیمه آن آمده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اینها همه کاهش‌هایی است که طرف مقابل داده لذا یک رشته کاهش‌ها را ما می‌پذیریم و یک رشته از کاهش‌ها را آنها در شش ماه آینده می‌پذیرند. ما تفاهم کردیم این مرحله (مذاکره) حداکثر یک سال طول بکشد و از یک سال دیگر وارد گام نهایی شویم. ضمن اینکه گفته‌ایم گام نهایی باید زمان مشخصی داشته باشد البته روی زمان آن دعوای اساسی داریم و دیدگاه ما در این باره متفاوت است.

ظریف در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرد: اهمیت گام نهایی این است که در پایان گام نهایی متن تاکید می‌کند که وضع هسته‌یی ایران عادی‌سازی می‌شود نه اینکه در پایان گام نهایی، تحریم‌های شورای امنیت برداشته شود بلکه آن در ابتدای گام نهایی است. در پایان گام نهایی وضع ایران مثل ژاپن، استرالیا و آلمان می‌شود و این برای ما مهم است که دوران گام نهایی خیلی طولانی نشود.

وی با طرح این سوال که در گام نهایی ما چه می‌کنیم، طرف مقابل چه می‌کند؟ اضافه کرد: طرف مقابل قبول کرده تمام تحریم‌ها را بردارد، ایران غنی‌سازی داشته باشد، ایران دسترسی به منابع مالی داشته باشد، با ایران همکاری هسته‌یی کند، امکانات مدرن در اختیار ایران قرار دهد و ما هم قبول کردیم نه اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنیم بلکه به آنها بپردازیم. تا حالا می‌گفتند ایران به تعهدات خودش تن بدهد اما اکنون ادبیات عوض شده و هدف، رفع کامل قطعنامه‌هاست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: رفع نگرانی‌ها در مورد راکتور آب سنگین اراک و اقدامات شفاف‌ساز در این باره از دیگر اقدامات ایران در شش ماه آینده خواهد بود. ما البته تصریح کردیم که تصویب پروتکل الحاقی در اختیار دولت نیست و نمی‌توانیم حتی قولی در این رابطه بدهیم زیرا مجلس چنین اجازه‌ای را نداده و این اختیار دست مجلس است.

ظریف مجددا با بیان اینکه ما چه به دست آورده‌ایم و ۱+۵ چه به دست آورده است، تاکید کرد: به نظر من این مجموعه، مجموعه متوازنی است و در شرایط کنونی منافع کشور را حفظ می‌کند. در شرایط کنونی وضعیت کشور را به سمت عادی سازی می‌برد. دشمنان و بدخواهان نظام را به نعره‌کشی واداشته و نگران کرده است. همه آنها تلاش‌شان را به کار بردند که مانع آن شوند.

وی افزود: تا ساعت ۳:۳۰ صبح که توافق حاصل شد داشتند تلاش می‌کردند، هنوز هم دارند تلاش می‌کنند و این تلاش را ادامه خواهند داد، اما در همه این مراحل ما با چشم باز، توجه و دقت روی کلمه به کلمه متن بحث کردیم. بعضی چیزها سبک است که من بگویم که ساعت ۲ بعد از نصف شب بزرگ‌ترین قدرت دنیا با چه لحنی با بچه‌های شما صحبت کرد. من بار دیگر از بزرگواری رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که اینطور ما را مورد تفقد قرار دادند. واقعا باید بدانید ساعت ۲ نصف شب تلفن که زدند چطور با بچه‌های شما برخورد کردند و چطور تقاضا کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ‌ما روی کلمه به کلمه مذاکرات و توافق حساسیم اما علی‌القاعده بیش از آنچه که می‌توانیم از ما توقع نیست. در پیشگاه ملت و نمایندگان ملت برای ناتوانی، کم‌کاری، ضعف و هر چه که بوده عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم کاری که کردیم مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد.

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه در بخش پایانی سخنان خود بعد از نطق نمایندگان مجلس در پاسخ به اظهارات مطرح شده، گفت: من بارها در صحبت هایم حتی در گفتگو با رسانه های غربی اعلام کردم و حتی در جلسه مذاکره و در حضور هر ۶ وزیر غربی به صراحت گفته ام که ماهیات مذاکره کننده، مردم و مقام رهبری به شما اعتماد نداریم.

وی تصریح کرد: باز هم تکرار می‌کنم که غرب باید اعتماد مردم ایران را جلب کند، برخی اقدامات غرب به جای جلب اعتماد سوختن بیشتر اعتماد است. مردم ایران یک فرصت را به جهان غرب داده است تا یک بار دیگر از بزرگواری ملت استفاده کنند و فرصت را غنیمت بشمارند، گذشته خود را جبران کنند و بتوانند اعتماد از دست رفته را لااقل بدست آوردند.

وی با تاکید براینکه مذاکرا با آمریکا تنها در حوزه هسته ای بوده است، خاطرنشان ساخت: همانطور که بارها گفتیم و مقام رهبری تاکید کردند مذاکرات ما با آمریکا صرفا در حوزه هسته ای است و لا غیر. در هیچ موضوع دیگر مذاکره نکردیم و توقع نداریم آنها تحریم‌هایی که راجع به سایر موضوعات گذاشتن بردارند یا در مورد آن بحث کنند. لذا کسانی که به صحبت های شرمن و کروکر اشاره کردند باید بگویند ما بحثی در مورد آنها نداریم.

ظریف با اشاره به اینکه زمانیکه تحریم‌های شورای امنیت فرو بریزد تحریم های آمریکا جز تکه پاره کاغذ نخواهد بود خاطرنشان کرد: ما فقط در حوزه هسته ای مذاکره کردیم نمی شود که پاسخش را در حوزه حقوق بشر و تروریسم بگیریم پاسخ مذاکره هسته ای تحریم هسته ای است. اصل تحریم های ما هم در این حوزه است.

وی افوزد: در مورد محدودیت‌ها و اینکه پول‌های ما را نگه داشتند هم باید بگویم که ما از امروز داریم مذاکره می کنیم ما نمی توانیم اقداماتی که گذشته شده را برگردانم گرچه وقتی دیوار تحریم ها شکست همه چیز قابل برگشت است.  کشورهایی که حاضر نبودند با وزیر خارجه شما صحبت کنند الان در صف دعوت ایستادند این مسائل شرایط  را عوض می کند، فضای جهانی را عوض می کند. اگر نتانیاهو به این میزان دست و پا می زند به خاطر این نگرانی است. میلیاردها دلار هزینه کردند از ایران یک چهره غلطی بسازند این چهره با یک حرکت فرو ریخته است./نامه نیوز

Share