ظریف در دانشگاه تهران:ما پولی راکه دولت سابق داد پس می‌گیریم

نجابت ما اصلا به معنی ندانستن ما نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را به شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم، گفت: نباید اجازه دهیم که در سایه کابوس هسته‌ای زندگی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را به شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم، گفت: نباید اجازه دهیم که در سایه کابوس هسته‌ای زندگی کنیم.

ImageThumb2

محمدجواد ظریف بعدازظهر سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر شد و به تبیین سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌یی کشورمان با ۱+۵ پرداخت.این سخنرانی با استقبال بسیار دانشجویان این دانشگاه روبه‌رو شد و از ساعاتی قبل از این سخنرانی، سالن محل این نشست، سراسر جمعیت بود.دانشجویان در بین سخنرانی ظریف، وی را بارها تشویق کردند.

وزیر امور خارجه با بیان این که سیاست خارجی عرصه کنش‌گری است، گفت: باید پیچیدگی‌های عرصه سیاست خارجی را بشناسیم. سیاست خارجی عرصه سپید یا سیاه نیست. روابط بین‌الملل طیفی از خاکستری است.

ظریف اظهار کرد: ما در سیاست خارجی می‌توانیم روش بهتر را انتخاب کنیم و یا این که با تصمیمات نادرست کشور را به قهقهرا بکشانیم. می‌توانیم با تصمیمات درست به سمت صلح و امنیت جهانی برویم و یا به تصمیمات غلط مبنای امنیت بین‌المللی را بر ناامنی ناشی تسلیحات کشتار جمعی بگذاریم. ما انسان‌ها هستیم که این تصمیم‌ها را می‌گیریم. نظام بین‌الملل این تصمیم‌ها را به ما تحمیل نمی‌کند. ما باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را به شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم.

نباید در سایه کابوس هسته‌ای زندگی کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نباید اجازه دهیم که به ما بگویند شرایط بین‌المللی این است و ما مجبوریم در سایه کابوس هسته‌یی زندگی کنیم.

به گزارش ایسنا، این اظهارات ظریف با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

او با تاکید بر ضرورت خودباوری و دوری از خودبزرگ‌بینی و خود کوچک‌بینی گفت: خودباوری سمت پیروزی در سیاست خارجی است. باور به مردم، توانمندی‌های کشور و استقلال و این که در این کشور به عنوان تنها کشور خاورمیانه مردم خود آینده‌شان را تامین می‌کنند برای ما قدرت ایجاد می‌کند. وقتی این قدرت را باور کردیم، از مذاکره نمی‌ترسیم. آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند و فکر می‌کنند ضعیف هستند و قدرت مردم را باور ندارند.

دانشجویان از این اظهارات ظریف با تشویق‌های مکرر خود استقبال کردند.

ظریف ادامه داد: آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را ابر قدرت می‌دانند و فکر می‌کنند در مقابل آمریکا نمی‌شود ایستادگی کرد.

باید احترام، امنیت و اقتدار به ایران و ایرانی را بازگردانیم
 

وی تاکید کرد: باید احترام، امنیت و اقتدار به ایران و ایرانی را بازگردانیم. ایران باید یک‌بار دیگر به‌عنوان خواستگاه تمدن، مدارا و گفت‌وگو در دنیا شناخته شود.

او گفت: ما در این دوران گذار به نقاط قوت جمهوری اسلامی مانند نهادینه شدن راهکارهای دموکراتیک تاکید می‌کنیم. همه شما ممکن است انتقادهایی به وضع موجود داشته باشید؛ این طبیعی است اما اگر به مجموعه شرایط و به این موج عظیم مردمی نگاه شود همه چیز مشخص می‌شود.

ظریف اضافه کرد: با وجود تمام تلخ‌کامی‌ها، ناروایی‌ها و فشارها و سختی‌های اقتصادی این مردم به پای صندوق رای رفتند و با حضور ۷۳ درصدی خود آینده خود را تغییر داده و اجازه ندادند کسی برای آن‌ها تصمیم بگیرد. این بزرگ‌ترین عامل نهادینه دمکراسی است. مردم ما قدرت ما هستتند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که چرا باید در مقابل مردم و در برابر خداوند پاسخگو باشیم؟ اضافه کرد: توان دیگر جمهوری اسلامی ایران خود باوری ماست. ما باید خودمان را باور کنیم و با این جمعیت دانشجوی نخبه این توان را می‌توانیم داشته باشیم.

ظریف افزود: اهداف آرمانی قدرت آفرین است. آرمان عین منافع ملی ماست. بدون آرمان ایران تبدیل به یک کشور معمولی می‌شود. اکنون سوال این است آیا سلاح هسته‌یی قدرت می‌آورد؟ آیا ایران قدرتمند است یا همسایه‌ی ما که سلاح هسته‌یی دارد؟

بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارهاست
 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست خارجی ما دعوای جناحی نیست. سیاست خارجی ما مچ گیری نیست؛ بلکه حوزه اجماع داخلی است. با تقویت اجماع داخلی می‌توانیم سیاست‌خارجی را هدایت و حمایت کنیم. بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارهاست. در حوزه‌ی سیاست خارجی باید دعواها را کنار بگذاریم و همدلی را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: سیاست خارجه نمی‌تواند بر اساس انگاره‌ها، بزرگ‌بینی‌ها و کم بینی‌ها شکل بگیرد بلکه باید بر اساس واقع بینی و توان جمهوری اسلامی شکل بگیرد. باید از تخریب ظرفیت‌ها و تخلیه استراتژیک ایران جلوگیری کنیم. باید احترام و اقتدار را به ایران بازگردانیم.

در این هنگام دانشجویان با دست زدن وی را تشویق کردند.

باید بهانه را از صهیونیست‌ها و همراهان افراطی آن‌ها بگیریم
 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سلاح هسته‌یی برای امنیت ما مضر است؛ ما سلاح نمی‌خواهیم؛ سلاح هسته‌یی نه می‌تواند بازدارندگی و نه امنیت و نه پایداری برای حکومت ایجاد کند و جز خطر و نگرانی برای ما چیز دیگری ندارد. اما دنیا باید بفهمند که نمی‌گذاریم دنیا برای ما تصمیم بگیرد. برخی جوانان ما با امکانات و ظرفیت‌های داخلی با وجود فشارهای کشورهای خارجی و تحریم‌ها توانستند یک دانش علمی را نهادینه کنند. این عامل اقتدار ماست. ما باید همزمان اجازه دهیم که دیگران از این اقتدار علمی استفاده کنند و نباید بگذاریم که برخی مانند رژیم صهیونیستی چهره‌ی ایران را مخدوش کنند. ما باید این بهانه را از صهیونیست‌ها و همراهان افراطی آن‌ها بگیریم. زیرا آن‌ها آینده‌شان در جنگ تنش و تشنج می‌بینند. از این طریق می‌توانند بر ظلم و تهدید و فشار ادامه دهند. امروز ما این بهانه را از دست نتانیاهو گرفته‌ایم.

وی با انتقاد از واکنش برخی از رسانه‌های داخلی از توافق هسته‌یی ایران و ۱+۵ گفت: اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد. خط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل “فکت شیت” کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور را اهمیت نمی‌دهند. چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.

در این هنگام دانشجویان شعار دادند ماشاءالله ماشاءالله…

نتانیاهو با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه بر سر دنیا گذاشته است
 

وی اضافه کرد:‌ دوستان ما چرا اجازه می‌دهند که رسانه‌های اسراییلی درباره‌ی آینده مذاکرات صحبت کنند. نتانیاهو با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه بر سر دنیا گذاشته است. اما اکنون وامانده است و نمی‌داند چه کار کند و به دروغ پراکنی ادامه می‌دهد تا بتواند انسجام ما را بر هم زند. اما من می‌گویم که این انسجام پابرجاست.

ظریف اضافه کرد: مذاکرات دشوار است؛ بیانیه خواندن کار آسانی است اما رسیدن به راه‌حل و توافق نیازمند دقت و ابتکار روش و بیش از همه نیازمند شجاعت است. خواندن بیانیه چندان نیاز به شجاعت ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که ما به خودی خود کسی نیستیم، گفت: شخصیت ما به خاطر نمایندگی شماست. ما حتما اجازه نمی‌دهیم که در مذاکرات به ما توهین کنند. امیدواریم که دوستان ایرانی و داخلی این مساله را قبول کنند و نگویند که طرف مقابل به ما توهین کرده و مذاکره‌کنندگان ایران تنها جان سالم به دربرده‌اند. ما بیش از هر چیز در این مسیر نیاز به همدلی هستیم. ما نیاز داریم که جلوتر از رهبری حرکت نکنیم و اگر ادعای رهبری داریم باید پشت رهبری حرکت کنیم. نقد سازنده، هدایت و راهنمایی، هم ضروری است و هم ضرورت نشاط دانشگاهی است.

ایران در پایان ریاست جمهوری خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود
 

ظریف با بیان این که برخی تلاش می‌کنند ایران را تخلیه استراتژیک کنند افزود: درطول چند سال گذشته برخی تلاش می کنند ایران را به یک مشکل ساختگی وا بدارند و از این مسیر مانع حضور فعال ایران در عرصه‌ی بین‌المللی شوند. اما سوال این است که چرا ۱۰ سال گذشته بدون حضور ایران مساله افغانستان حل نمی‌شد. جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود.

ظریف گفت: انقلاب ارتباطات باعث ایجاد قدرت برای بازیگران کم‌قدرت‌تر در نظام بین‌الملل کرده است. در این سیستم می‌توانیم پیام‌ها و نظرات خود را از برداشت‌های بین‌المللی انتقال دهیم. امروز معنای غیرنظامی بسیار اشاعه دارد.

وی با بیان این که اگر بودجه نظامی همه دنیا را جمع کنیم، باز هم از بودجه آمریکا کم تر است، گفت: در دنیای امروز معنا و مفهوم قدرت تعالی یافته و فاصله و شکافتی میان قدرت نظامی و معنایی ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که شرایط کنونی روابط بین‌المللی پیچیده است خاطرنشان کرد: اکنون فرصت‌های ویژه‌ای ایجاد شده است. بنابراین نقش محیط‌های دانشگاهی در ساختار فکر، آینده‌پژوهشی و طراحی راهکارها بسیار مهم است.

ظریف اضافه کرد: ما در این دوران گذار به نقاط قوت جمهوری اسلامی تاکید می‌کنیم. مبنای مردمی این است که ملت ایران با وجود همه تلخ‌کامی‌ها، ناروایی‌ها، فشارها، سختی‌های اقتصادی به پای صندوق‌های رای آمده‌اند و با حضور ۷۳ درصدی آینده خود را تغییر داده‌اند تا بدین شکل اجازه ندهند که کسی برای آن‌ها تصمیم بگیرد.

وی با تاکید بر خودباوری به عنوان یکی از توان‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: این توان به ما اجازه می‌دهد که در منطقه حضور فعالی داشته باشیم. در گذشته دیگران تلاش می‌کردند که این ظرفیت‌ها را از ما گرفته و گرفتار شرایطی بکنند که از حضور فعال ما در عرصه بین‌المللی جلوگیری شود. من این را تخلیه استراتژیک ایران می‌دانم. در طول چند سال گذشته، تلاش می‌کردند ایران را به عنوان یک مشکل ساختگی وا بدارند و از مسیر حضور فعال در عرصه بین‌المللی جلوگیری کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و نقش فعال ایران در منطقه، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت ۲۴ سال مقاومت، سرمایه‌گذاری و توجه به ابعاد معنایی قدرت توانسته بود نقشی داشته باشد که بدون ایران مساله عراق و افغانستان حل نشود. دیگران چون این قدرت را برنمی‌تابیدند، تلاش برای تخلیه استراتژیک ایران کردند اما ما تلاش می‌کنیم که با هدایت مقام معظم رهبری این توان را بازیابیم. زیرا این توان بازگشتنی است.

ظریف با اشاره به اقدامات حکومت‌های استکباری علیه ایران گفت: این حکومت‌ها تلاش می‌کردند که طراحی خود را به گونه‌ای در منطقه پیش ببرند که ایران را به قدرت میانی منطقه تبدیل کنند. هدف ما در دولت یازدهم بازگرداندن تدریجی این توان استراتژیک است. توانی که از مردم، انقلاب اسلامی و حضور فعال در مقاومت نشات گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که اهداف و آرمان‌ها برای یک کشور قدرت آفرین است، خاطرنشان کرد: آرمان عین منافع ملی است. بدون آرمان ایران نمی‌تواند تبدیل به یک قدرت منطقه‌یی شود. سلاح هسته‌یی قدرت نمی‌آورد. آنچه که ما را قدرتمندتر می‌کند، فکر، حضور فعال و آرمان است نه دو و یا سه بمب اتمی. این فهم و درک بسیار مهم است. برهمین اساس بازگرداندن این ظرفیت‌های معنایی برای ایران بسیار مهم است. سیاست خارجی دولت یازدهم از هر دولت دیگر بیش‌تر بر اصول و آرمان‌ها به عنوان یک قدرت مهم تاکید کرده است.

ظریف با تاکید بر اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی گفت: ما همگی در یک کشتی بزرگ که آن را ایران می‌نهیم، نشسته‌ایم. همه با هم یا به سلامت پیش می‌رویم یا با هم به آسیب می‌رسیم. سیاست خارجی دولت یازدهم مبنای ایجاد اجماع داخلی است.

وی تاکید کرد: ایرانی در هرکجای دنیا که زندگی می‌کند، باید از احترام درخور برخوردار باشد. ایران باید بار دیگر به خواستگاه گفت‌وگو و تمدن در سراسر جهان شناخته شود. این قدرت برای ایران و ایرانی احترام خواهد آفرید. نگاه ما به پروژه هسته‌یی مبتنی بر این دیدگاه است. موضوع هسته‌یی مهم نیست. البته خوب است که کشور در حوزه انرژی به امکانات مختلف وابسته باشد اما بنده همانند مقام معظم رهبری معتقد هستم که داشتن سلاح هسته‌یی به نفع کشور نیست. در واقع در مساله هسته‌یی نکته اساسی این است که ما باید خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم. دیگری نباید بگوید که آن را احتیاج داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که استراتژی ایران در حوزه انرژی هسته‌یی دو بخش دارد، گفت: ما سلاح نمی‌خواهیم. حتی تصور این که جمهوری اسلامی به دنبال تسلیحات هسته‌یی است، برای امنیت ما مضر است. زیرا سلاح هسته‌یی نه می‌تواند بازدارندگی، نه امنیت و نه پایداری حکومت را به همراه داشته باشد. سلاح هسته‌یی جز خطر و نگرانی برای ایران چیز دیگری به همراه ندارد. دنیا باید بفهمد که ما نمی‌گذاریم برای ما تصمیم بگیرد.

ظریف با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق هسته‌یی ایران و ۱+۵ گفت: نتانیاهو دیگر نمی‌تواند ایران را به عنوان تهدید دنیا معرفی کند. زیرا این اظهارات نه در کاخ سفید و نه رسانه‌های اداره شده توسط صهیونیست‌ها خریدار ندارد. این بزرگ‌ترین توفیق جمهوری اسلامی ایران است. ما می‌توانیم روند تخلیه استراتژیک ایران را بازسازی کنیم و توان جمهوری اسلامی ایران را در صحنه عمل وارد کنیم.

به گزارش ایسنا، ‌در ادامه‌ی این نشست، علی عبدی به نمایندگی از دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها برای طرح پرسش خود به پشت تریبون رفت که با انتقادات دانشجویان مواجه شد.

ظریف در پاسخ به این انتقادات گفت: قرار شد همه را تشویق کنید. وقتی این دانشجو سخن خود را با بیان انتقاداتی از شعارهای در بدو ورود ظریف آغاز کرد که در آن دانشجویان گفته بودند «صل علی محمد، روح مصدق آمد» دانشجویان دوباره وی را مورد انتقاد قرار دادند که با درخواست وزیر امور خارجه، صحبت‌های این دانشجو ادامه پیدا کرد.

وی افزود: آقای ظریف! ما شما را سرباز امام و رهبری و فرزند ملت می‌دانیم اما سوالات و ابهامات خود را پرسش‌های بخش قابل توجهی از ملت می‌دانیم. چرا مذاکرات صورت گرفته برای مردم به روشنی مطرح نشد؟

به دلیل انتقادهای مکرر دانشجویان، ظریف گفت: دوستان اجازه دهید من بشنوم تا بتوانم به سوالات جواب دهم.

این دانشجو گفت: آیا آن‌چه که دادیم با چیزهایی که ستاندیم برابری می‌کند؟ چرا تلاش نکردیم تا دقیقا واژه‌ی غنی‌سازی در سند گنجانده شود؟ درباره‌ی اراک و غنی‌سازی چرا بیش‌تر تلاش نشد؟ آیا این توهین به ملت ایران نیست که پول ملت را به صورت قطره به قطره برگردانند؟ این دیپلماسی صدقه‌یی شایسته‌ی ملت ایران نیست. آیا معنی نرمش قهرمانانه که مدنظر رهبری است این بود که بازپس‌گیری پول‌های خودمان با دادن امتیازات بزرگ همراه باشد؟

در ادامه، سوالات این دانشجو با انتقادات حاضران قطع شد که ظریف گفت: بگذارید سوالات را مطرح کنند. متاسفانه در اذهان عمومی این پرسش‌ها را مطرح کرده‌اند، اجازه دهید به آن‌ها پاسخ دهد.

این دانشجو گفت: چند وقت طول می‌کشد اورانیوم‌های تبدیل شده را مجددا تولید کنیم؟ انتقاد اصلی ما به دولت این است که چرا به جای تکیه بر نیروی داخلی، عمده توان خود را معطوف به خارج از کشور می‌کند؟ برخی جریان‌ها در داخل کشور دلداده غرب هستند و به نیروی داخلی بی‌اعتمادند. بیم آن می‌رود که آن‌ها شما را دچار اشتباه کنند. خوشبختانه مصاحبه‌های وزیر خارجه‌ی آمریکا ثابت کرد که نگاه رهبری درباره‌ی بی‌صداقتی آمریکا درست بوده است.

این اظهارات با انتقادات مکرر دانشجویان روبه‌رو شد.

ظریف در پاسخ گفت: تشکر می‌کنم که این نکات را این‌جا مطرح کردید که فرصتی است تا من هم بتوانم جواب دهم. خوب است که این حرف‌ها زده شود. باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟ بله؟ شما بر چه اساس فکر می‌کنید که آمریکا می‌تواند به امکانات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟

دانشجویان یک‌صدا گفتند: کیهان.

ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت پس می‌گیریم
 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این‌که آقای کری می‌گوید تا کنون هیچ‌کس تا این اندازه با من به تلخی صحبت نکرده بود، چرا به خودتان اجازه می‌دهید که نمایندگان ملت را تحقیر کنید؟ ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم به شما اعتماد نداریم، شما باید اعتماد مردم ما را جلب کنید. چرا شما از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟ ما پولی را که دولت مورد حمایت شما داد پس می‌گیریم. آیا ما این پول را در اختیار غرب گذاشتیم؟ ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت پس می‌گیریم.

در این هنگام دانشجویان ظریف را تشویق کردند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: آیا این توهین به مردم ما نبود که پول نفت‌مان را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم؟ آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم، ۸ تا ۳۰ سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم؟

دانشجویان شعار دادند: «دیپلمات واقعی همینه همینه»

او ادامه داد: برادران من برای من گفتن این حرف‌ها بسیار دردناک است. وقتی از ژنو برگشتم از همه‌ی دولت‌های گذشته تشکر کردم. از همه‌ی مذاکره‌کنندگان قبلی. اما بنا نداریم بعد از این‌که گروهی توان و حیثیت و آبروی‌شان را برای احقاق حقوق این ملت گذاشتند از آن‌ها مطالبه اتفاقاتی که در قبل افتاده است را داشته باشیم. این انصاف نیست. اگر پول کشور را قسطی برمی‌گردانیم این پول در گذشته مانده بود. اقلا ما آن را قسطی برمی‌گردانیم.

دانشجویان شعار دادند: «ما اهل کوفه نیستیم ظریف تنها بماند» و وزیر خارجه با حرکت دست از دانشجویان خواست این شعار را متوقف کنند.

ظریف ادامه داد: من با همه‌ی افتخاری که به محبت شما می‌کنم یک سرباز کوچک این نظام و کشور هستم. همه چیزمان فدای این کشور، نظام و رهبری است. اگر حمایت رهبری انقلاب نبود تا همین قدر را هم نمی‌توانستیم بگیریم. باید قدردان این ملت بود. اما نکاتی را مطرح کردند که باید پاسخ دهم. گفتند واژه‌ی غنی‌سازی در این سند نیست. بله واژه‌ی غنی‌سازی در “فکت‌شیت” کاخ سفید نیست. اگر مبنا و مرجع به جای سندی که دوستان شما مذاکره کرده‌اند فکت‌شیت کاخ سفید است به همان استناد کنید.

دانشجویان ظریف را تشویق کردند.

وی اضافه کرد: بدانید که ما هم بلدیم این‌گونه صحبت کنیم. اگر نکردیم به خاطر این است که خواستیم از گفتمان صریح استفاده کنیم. دو جای این سند به غنی‌سازی اشاره شده که هیچ‌گونه راه‌حلی برای موضوع هسته‌یی بدون غنی‌سازی امکان‌پذیر نیست. اگر شما می‌خواهید به آمریکایی‌ها یاد بدهید دیگر نگویید از حقوق این ملت دفاع می‌کنید. چگونه می‌گویید در این سند غنی‌سازی نیست؟

در این هنگام دانشجویان شعارهایی علیه کیهان و رژیم صهیونیستی دادند که ظریف حاضران را خطاب قرار داد و گفت: بچه‌ها اجازه ندهید تندروی، ما را هم به تندروی بکشاند.

او افزود: می‌گویند چرا متن مذاکرات را به مردم اعلام نمی‌کنید، باید گفت مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد. نتیجه‌ی مذاکرات را من به بیرون دادم؟ آمریکایی‌ها فکت‌شیت را بیرون دادند. ما اعتقاد داریم خدا همه‌ی این‌ها را ضبط کرده است و ما با این اعتقاد پشت میز نشستیم؛ اما مذاکره برای گرفتن منافع کشور است و برای پیشبرد اهداف شخصی من نیست که بخواهم در خبرها اعلام کنم. اگر نه، سوت و کف از این بیش‌تر می‌گرفتم. اگر محتوای مذاکرات را پخش می‌کردم. برادر عزیز من! شما مذاکره می‌کنید برای این‌که به نتیجه برسید. من به شما اطمینان می‌دهم که در این مذاکره ذره‌ای از حقوق این مردم کم نشد، کوتاه نیامدیم و ذره‌ای از عزت این مردم بزرگ را وا ندادیم. من این را به شما اطمینان می‌دهم. به قیمت همه چیز، مذاکره باید محرمانه بماند. نتیجه‌ی مذاکره را اعلام کردیم؛ زیرا مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و هورا و کف صورت گرفته باشد نمی‌تواند منافع ملی را تامین کند.

ظریف اظهار کرد: آیا داده‌ها و ستانده‌های ما برابری می‌کنند؟ من از داده‌ها و ستانده‌ها جدول دارم. این‌که چه دادیم و چه گرفتیم. آن‌چه که گرفته‌ایم حق‌مان بوده و صدقه نبوده است. من این را در جلسات مذاکرات گفتم. وقتی آقای کری صحبت از پول می‌کرد عین این حرف‌ها را به ایشان گفتم اما من هیچ نقشی در شرایطی که آن‌ها بتوانند این‌گونه به ما حرف بزنند نداشتم. من تلاش می‌کنم آن شرایط را تغییر دهم.

دانشجویان ظریف را تشویق کردند.

او ادامه داد: از شما تقاضا می‌کنم منافع ملی را اصل بگیرید. منافع ملی در این است که بپذیریم مذاکره سخت و دشوار است. مذاکره داد و ستد است و باید تلاش کرد در این داد و ستد با استفاده از همه‌ی توان کشور بیش‌ترین دستاورد را برای این کشور فراهم کرد. از این‌که شما این‌قدر دلتان برای کشور می‌سوزد که انتقاد می‌کنید سپاسگزارم. فقط یک خواهش دارم که حواستان باشد این نقدتان در جهت منافع چه کسی است. از دوستانی که متن‌ها را می‌خوانند و سخت می‌گیرند و تمام ایرادهای متن را می‌گیرند همیشه استقبال می‌کنم. من حقوقدانم و کارم این است. من ایرادهای متن را می‌بینم اما متن، متنی است که مذاکره شده، بیانیه‌ی یک کشور نیست، این را بپذیرید و تلاش نکنید که استدلال‌های حقوقی طرف مقابل را تقویت کنید. ما سند را در اختیار عموم گذاشتیم. آن‌وقت خیال‌مان راحت بود که در شرایط بسیار نامناسب با قلدرترین آدم‌های دنیا مذاکره کردیم و سندی را گرفتیم که بتوانیم پخش کنیم.

وزیر خارجه افزود: واشنگتن‌پست نوشته است سندی که کاخ سفید منتشر کرد به م

Share